Dobrogea fără frontiere. Liceeni din Bulgaria au venit să-şi cunoască prietenii de la Constanţa
0Un proiect intitulat „Interferenţe Culturale Dobrogene“ este menit să aducă faţă în faţă liceeni români şi bulgari din spaţiul Dobrogei.
Cele două instituţii de învăţământ sunt Colegiul Tehnic de Marină „Alexandru Ioan Cuza“ din Constanţa şi Liceul Teoretic „Stefan Karadza“ din Kavarna, Bulgaria. Prima întâlnire pe viu a avut loc sâmbătă, 11 martie, la Colegiul Tehnic de Marină „Alexandru Ioan Cuza“ din Constanţa.
Unii elevi români şi bulgari au ales să se întreacă într-un concurs de cultură generală, alţii au preferat experimentele chimice sau biologice, în timp ce elevii cu abilităţi artistice au împletit brăţări în alb şi roşu şi au confecţionat felicitări care, o dată deschise, oferă bucheţele de flori tridimensionale.
După ziua petrecută în şcoala din Constanţa, Antoniya Vasileva, elevă în clasa a X-a la Liceul Teoretic „Stefan Karadza“ din Kavarna, s-a arătat încântată de experimentele chimice făcute în laboratorul colegiului de Marină. „Începând de azi îmi place Chimia“, a spus Antoniya.
Ilonka Vankova, profesoară de Limba Engleză la liceul din Kavarna, a transmis impresiile celor care au compus mica delegaţie bulgară: „Elevii şi colegii mei sunt încântaţi atât de premiile pe care le-au obţinut în cadrul concursurilor, cât şi de activităţile la care au participat. Prieteniile care se leagă între elevii şi între profesorii celor două licee sunt motoare ale unor viitoare proiecte comune“.
Pentru elevii constănţeni, ziua a fost de neuitat pentru că le-a adus prieteni noi din Bulgaria. „Mie îmi place foarte mult să comunic, să cunosc oameni, iar elevii din Kavarna au fost deschişi, prietenoşi, s-au distrat foarte mult la activităţi şi în vizitele făcute împreună. Cred că şi pentru ei a fost o zi de neuitat“, a spus Maria Bianca Lazăr, elevă în clasa a IX-a la Colegiul Tehnic de Marină „Alexandru Ioan Cuza“ din Constanţa.
Dascălii din Constanţa consideră oportun proiectul pentru că invită elevii să se descopere pe ei înşişi, dar şi pe profesori. „Aceste schimburi educative sunt importante prin prisma dezvoltării situaţiilor de învăţare nonformale, în care profesorul nu este numai o sursă de informare, ci mai ales una de inspiraţie“, a spus prof. Iuliana Negreţ, directoarea Colegiului Tehnic de Marină „Alexandru Ioan Cuza“ din Constanţa.
Ce va fi mai departe ne spune prof. Irina Pavel, consilierul de imagine al colegiului constănţean.
„Adolescenţii români şi bulgari sunt aparţinători ai aceluiaşi pământ străvechi dobrogean şi pot învăţa şi transmite mai departe generaţiilor următoare, elemente culturale distincte, dar şi tradiţii şi obiceiuri comune.
Ca toate proiectele transfrontaliere, acest proiect şi-a propus schimburi culturale şi de experienţă între beneficiarii sistemelor de învăţământ din şcolile partenere. Activităţile au fost stabilite în urma dezbaterilor din cadrul întâlnirii ce a avut loc în luna noiembrie 2016 între echipele formate din 12 profesori bulgari şi 12 profesori români. Atunci au fost planificate pentru următoarea perioadă de doi ani activităţi on-line pe pagina de Facebook a proiectului <Cultural Interferences in Dobrudja> şi activităţi realizate în cadrul întâlnirilor frontale.
On-line sunt programate concursuri de eseuri, poezie, pictură, desene în creion, fotografie digitală. În timpul vizitelor, în cele două licee vor avea loc interacţiuni educative care vizează dezvoltarea personală, comunicarea se face în limba engleză“, afirmă prof. Irina Pavel.
Pe aceeaşi temă:
Ce pregătesc liceenii de la AEC în 2017. Ministerul Educaţiei, principalul vizat