Cum pregătim copilul pentru prima zi de şcoală din viaţa lui. Sfaturile specialiştilor pentru părinţi şi învăţători

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Copilul trebuie pregătit pentru trecerea de la etapa de preşcolar la cea de şcolar. Tranziţia nu este una bruscă deoarece, spun specialiştii, clasa pregătitoare are un rol deosebit de important în acomodarea elevului. Cu toate acestea, sunt unii părinţi care fac greşeli în astfel de momente.

În primul rând, pentru această zi specială din viaţa copilului, pregătirea are loc încă din ultimul an de grădiniţă. ”În grupa mare copiii au un alt program, puţin mai strict, se lucrează diferenţiat cu ei, se abordează teme care se vor face şi la şcoală, se interiorizează reguli care la şcoală sunt de bază: cere voie la toaletă, stă pe scaun etc.”, spune profesorul psiholog Laura Secu, coordonator al Centrului Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică din Constanţa.

Pe lângă grădiniţă, rolul părinţilor este deosebit de important. Aceştia trebuie să conştientizeze transformarea care are loc în viaţa copilului şi să se asigure că are toate condiţiile necesare tranziţiei. ”Ar trebui să ţină cont că este nevoie să fie odihnit dimineaţa, are nevoie de o hrană adecvată, de un program de viaţă echilibrat, conform vârstei lui. Grija părintelui trebuie să privească programul copilului, sănătatea sa, odihna, nevoile materiale, să nu preseze copilul cu foarte multe activităţi, deoarece ei sunt încă mici”, adaugă Laura Secu.

De asemenea, conform psihoterapeutului Monica Ghiţă, părinţii trebuie să aibă o anumită atitudine în faţa copilului. ”Copiii simt această trecere absolut normal dacă au ajutorul părinţilor, dacă aceştia au comportamente naturale: sunt încrezători, relaxaţi, bine dispuşi, înţelegători, foarte răbdători atât la începutul anului şcolar, cât şi pe parcursul acestuia”.

Aceeaşi opinie este împărtăşită şi de Lăcrămioara Nuţu, profesor în învăţământul primar la Şcoala Gimnazială numărul 8 din Constanţa. În opinia cadrului didactic, ”părinţii trebuie să acţioneze cu tact şi delicateţe asupra psihicului copilului, facilitând astfel adaptarea şcolară. Succesul şcolar al copilului este dependent de strânsa colaborare dintre familie şi şcoală şi relaţiile armonioase dintre aceşti factori educaţionali.”

Însă, de multe ori auzim din partea părinţilor remarci de genul ”gata, s-a terminat vacanta, de mâine începe şcoala şi trecem la program. Vreau să ai numai note bune, să fii primul din clasă etc.”, ceea ce reprezintă, spun specialiştii în psihologia copilului, o greşeală majoră din partea lor. ”Este o greşeală, pun presiune pe copil. Oricum elevul suportă o trecere, o schimbare care evident că duce la un dezechilibru a stării în care se află”, declară Monica Ghiţă.

Şi învăţătorul are un rol determinant în facilitarea acomodării copilului în această trecere de la grădiniţă la şcoală. ”Este foarte important cadrul didactic. Ei lucrează cu copii mici care-şi pierd răbdarea foarte repede. Trebuie adaptate metodele tale de lucru pe nevoile grupului de elevi şi, mai ales, pentru vârsta lor. Intrarea la şcoală înseamnă contactul cu şcoala, înseamnă <<îmi place>> sau <<nu-mi place>>. Dacă ţie nu-ţi place pentru că doamna învăţătoare nu reuşeşte să capteze atenţia, copilul este posibil să dezvolte ulterior nişte comportamente inadecvate la şcoală: refuzul de a mai merge sau agresivitate”, avertizează Laura Secu.

Învăţătorul este cel care introduce copilul în tainele şcolii, este cel care îi va imprima un anumit comportament, îi va insufla anumite reguli. De aceea, la fel ca şi părinţii, dascălul trebuie să dea dovadă, în primul rând, de înţelegere şi de răbdare. ”Rolul învăţătorului este unul dintre cele mai importante în viaţa copilului şcolar. Petrece mult timp cu copilul, instituie multe reguli şi aduce foarte multe informaţii în viaţa copilului. Faţă de această tranziţie, învăţătorul trebuie să fie la fel ca şi părinţii. Copiii se vor simţi bine şi într-un mediu sigur dacă dascălul are aceste comportamente”, a mai adăugat psihoterapeutul Monica Ghiţă.

Deşi nu s-a bucurat de mare trecere la momentul introducerii în sistemul de învăţământ, clasa pregătitoare, sau clasa zero, este acum apreciată deopotrivă de psihologi, dar şi de către învăţători. Ea face ca trecerea de la grădiniţă la şcoală să fie una lină, timp de un an cei mici acomodându-se cu principalele cerinţe ale clasei întâi.

”Clasa pregătitoare reprezintă un liant între grădiniţă şi ciclul primar. Trecerea  trebuie să fie una lină,  fără  a se pune presiune asupra micilor şcolari. Jocul este activitatea de bază prin care copilul trebuie să înveţe la aceasta vârstă. Învăţătorul are rolul de a educa elevul să-şi asume primele responsabilităţi, deprinderi şi cunoştinţe care trebuie să aibă loc progresiv”, conchide Lăcrămioara Nuţu, profesor în învăţământul primar.

Pe aceeaşi temă:

Scrisoare deschisă a dascălilor către Ministrul Educatiei: „Ce se întâmplă cu manualele auxiliare? De pe ce materiale vom preda copiilor când începe şcoala?“

Consecvenţă: şcoala reîncepe tot în clădiri nesigure şi fără manuale. Liviu Pop îi sfătuieşte pe părinţi să nu îşi ducă copiii în şcoli nesigure












 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite