Constanţa rămâne fără vapoare la intrarea în oraş. De ce vrea primarul să le trimită la fier vechi

0
0
Vapor amplasat la intrare în Constanţa dinspre Ovidiu foto: telegrafonline.ro
Vapor amplasat la intrare în Constanţa dinspre Ovidiu foto: telegrafonline.ro

Primarul municipiului Constanţa propune Consiliului Local casarea celor cinci vapoare amplasate la intrările în oraş şi în zona Gării CFR.

Vergil Chiţac, primarul Constanţei, a iniţiat un proiect de hotărâre prin care se aprobă trecerea din domeniul public al municipiului în cel privat a cinci vedete maritime amplasate la intrările în oraş şi în zona Gării CFR.

De asemenea, primarul le cere votul consilierilor locali pentru scoaterea din funcţiune, casarea şi valorificarea acestor mijloace fixe. Consilierii locali vor vota acest proiect joi, 31 martie.

„Se constată încetarea uzului sau interesului public prin prisma faptului că bunurile mobile identificate ca vedete maritime sunt în stare de degradare avansată, de peste 50%, fiind necesară casarea lor, lucrările de remediere a acestora implicând costuri foarte mari”, explică primarul Vergil Chiţac. 

Vapoarele-simbolul oraşului

În anul 2003, edilii cu imaginaţie au decis că oraşului îi trebuie nişte simboluri care să-l definească de la prima vedere. Cum vasele de la Frontieră se pregăteau să iasă la pensie, soluţia a fost simplă: decât să fie date la fier vechi, vedetele militare vor deveni folositoare oraşului ca piese de muzeu. Vasele militare au fost recondiţionate, revopsite şi urcate pe postamente, la fiecare cale de acces în oraş: dinspre Ovidiu, dinspre Lazu sau din Valu lui Traian.

„Suntem mulţumiţi că vasele noastre sunt folositoare oraşului şi după ieşirea din exploatare. Au devenit chiar embleme ale Constanţei“, a mărturisit la acea vreme comisarul şef Adrian Burcea de la Poliţia de Frontieră Constanţa. Burcea. Fostele nave de intervenţie ale Poliţiei de Frontieră au devenit astfel simbolurile intrării în oraşul Constanţa.

Dăruite oraşului

„Transferul s-a făcut fără plată către Primăria Constanţa, prin hotărâre de guvern. Navele au fost dezarmate şi montate pe postamente pe locurile stabilite de edili“, a declarat comisarul şef Adrian Burcea.

Cea mai veche vedetă militară din lot a fost amplasată la intrarea dinspre Ovidiu. VM 21 a fost construită în 1972, în Şantierul Naval Mangalia. La intrarea dinspre Mamaia este VM 26 construită în 1973. La intrarea dinspre Agigea a fost aşezată VM 30 din 1974, iar la gară străjuieşte VM 31 din 1975. Cea mai tânără scoasă la pensie este VM 38 din 1986, postată la intrarea dinspre Valu lui Traian.

La bordul lor au fost instruite generaţii de militari din Marină. În carieră au servit misiunilor din Marea Neagră ale Grupului de Nave Constanţa: au salvat oameni pe mare şi au remorcat ambarcaţiuni aflate în derivă, au fugărit pe Dunăre braconierii şi traficanţii de combustibil şi armament din perioada embargoului impus Yugoslaviei, au însoţit transporturi speciale şi chiar au asigurat obiectivul Neptun - numele de cod al reşedinţei prezidenţiale de vară. Vedetele se postau la o distanţă de 5 mile de ţărm şi vegheau ca zona unde se relaxează preşedintele să nu fie atacată.

Vă recomandăm şi: 

Criminalul de la Corbu, condamnat pe viaţă. Judecători: „Expertiza psihiatrică evidenţiază elemente de sadism”

Minele au fost un pericol şi după cel de-al Doilea Război Mondial. „Copiii mergeam la spărtură să facem baie“

Constanţa


Ultimele știri
Cele mai citite