Angajaţii din Portul Constanţa încep protestele

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Luni, sindicaliştii întrerup lucrul pe platforma portuară FOTO S.I.
Luni, sindicaliştii întrerup lucrul pe platforma portuară FOTO S.I.

Luni se declanşează în Portul Constanţa marele protest al sindicaliştilor. Demonstraţiile vor avea loc timp de trei zile, în intervalul orar 7-9, fiind provocate de hotărârea de Guvern aflată în lucru, prin care statul ar pierde controlul asupra Administraţiei Porturilor Maritime.

Mircea Burlacu, liderul Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare, a declarat că protestul va fi suspendat după cele trei zile, dar va fi reluat imediat după alegerile europarlamentare. „Vom protesta cât e nevoie“, a precizat Burlacu.

Ultimul protest organizat pe platforma portuară a fost organizat în primăvara 2012, când sindicatele au reuşit schimbarea managementului companiei, acuzat de abuz în serviciu. Manifestarea de atunci a durat 72 zile.

Acum, angajaţii portuari se tem că-şi vor pierde locurile de muncă deoarece primarul Radu Mazăre a anunţat că la preluarea acţiunilor va impune mărirea taxelor pentru operatori. „Şi-aşa Portul Constanţa este exorbitant pentru condiţiile pe care le oferă. Orice mărire de taxe va duce la scăderea de trafic, pentru că navele ne vor ocoli. Iar traficul de mărfuri este principala sursă de venit. Dacă acesta scade, vor urma concedieri colective“, a avertizat Viorel Panait, managerul general Comvex.

În Portul Constanţa lucrează 15.000 persoane, ceea ce înseamnă că disponibilizarea va afecta puternic comunitatea locală.

Magnatul Gabriel Comănescu, managerul general Grup Servicii Petroliere, a dezvăluit răspunsul primit de la ministrul Dan Şova: „La ultima întâlnire avută în aprilie, l-am întrebat care este raţiunea pentru care guvernul vrea să dea portul pe mâna lui Mazăre. «Decizie politică. Mazăre ne aduce 70.000 voturi», a zis Şova. Atunci i-am spus că ne forţează să ne mutăm afacerile la Burgas, în Bulgaria. A zis: «Mutaţi-le»“, a dezvăluit Gabriel Comănescu, managerul general Grup Servicii Petroliere.

Operatorii şi sindicaliştii portuari încep protestele în Portul Constanţa

Organizaţia Patronală Operatorul Portuar Constanţa îşi exprimă solidaritatea cu Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare. Membrii patronatului vor suspenda activitatea, pentru a se alătura protestelor, până la „rezolvarea imediată a solicitărilor“.

„Lipsa de răspuns a Guvernului României poate duce în această situaţie până la blocarea efectivă a Portului Constanţa“, au declarat aceştia.

Ce a declanşat tensiunile

Apariţia pe masa de lucru a Guvernului Ponta a hotărârii prin care statul cedează, fără nicio pretenţie, un pachet de 13% din acţiunile Portului Constanţa către administraţia Mazăre a sporit tensiunile de pe platforma portuară. Nici operatorii, nici sindicaliştii, nici specialiştii portuari nu doresc ca Ministerul Transporturilor să renunţe la postura de acţionar majoritar al companiei de stat aflate în topul profitabilităţii, care aduce la bugetul ţării 10 milioane euro pe an.

Structura actuală în acţionariatul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa SA este: Ministerul Transporturilor - 60%, Fondul Proprietatea - 20% şi Consiliul Local Municipal Constanţa - 20%. Municipalitatea a obţinut pachetul de acţiuni în 2008, în urma unei legi promovate în Parlament de un grup de parlamentari PSD de Constanţa, în frunte cu Alexandru Mazăre, fratele primarului Radu Mazăre.

Victor Ponta Radu Mazare FOTO Mariana Iancu

Administraţia Mazăre îşi doreşte însă mult mai mult: controlul asupra Portului Constanţa, pe motivul apartenenţei teritoriale. Pe acelaşi principiu, Consiliul Judeţean Constanţa ar putea cere controlul asupra Centralei Nuclear-Electrice de la Cernavodă.

Printr-o hotărâre de Guvern pusă în discuţie la ultima şedinţă a Executivului dinaintea minivacanţei de 1 Mai, Cabinetul Ponta se pregătea să onoreze promisiunea din campania electorală din 2012. Ministerul Transporturilor urma să cedeze 13% din acţiuni către Consiliul Local Constanţa, iar alte 14% ar fi fost listate la Bursă. În acest fel, Ministerul Transporturilor (deci statul român) ar rămâne acţionar minoritar în port cu 33%, pe picior de egalitate cu Consiliul Local Constanţa.

„Aşa vom avea un echilibru perfect între autoritatea centrală şi autoritatea locală, asigurând egala reprezentare a intereselor centrale şi locale în Portul Constanţa“, susţine Dan Şova, ministrul Transporturilor. Acesta era aşteptat să sosească joi în Portul Constanţa, dar vizita sa a fost anulată, fără explicaţii.

sova la turda foto

Vă mai recomandăm

VIDEO Război total pe Portul Constanţa. Mazăre, acuzat că a falimentat oraşul

De ce este ilegal transferul Portului Constanţa către administraţia Mazăre

Operatorii portuari dezmint că au fost chemaţi de Mazăre la discuţii: „Este o manipulare“

Mazăre încearcă să liniştească spiritele din Portul Constanţa: „Suntem pe aceeaşi baricadă“

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite