Undă verde pentru o investiţie uriaşă de 1,3 miliarde de euro în România. A fost lansată licitaţia

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Singurul oraş din România unde există în prezent metrou este Bucureşti. FOTO Arhivă Adevărul
Singurul oraş din România unde există în prezent metrou este Bucureşti. FOTO Arhivă Adevărul

Primăria Cluj a scos la licitaţie contractul de proiectare şi execuţie a metroului, cu o valoare de 6,66 miliarde de lei. Cea mai mare parte a banilor vin din fonduri europene, dintre care 300 de milioane de euro prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă

Primăria Cluj a scos la licitaţie pe SEA contractul de proiectare şi execuţie a metroului, cu o valoare de 6,66 miliarde de lei - echivalentul a 1,3 miliarde euro. Durata de execuţie a investiţiei este de 10 ani, iar linia de metrou va avea o lungime de 21 de kilometri şi 19 staţii.

„Au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici ai metroului Cluj. Hotărârea de Guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii «Tren metropolitan Gilău - Floreşti- Cluj-Napoca- Baciu - Apahida - Jucu - Bonţida - etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: magistrala I de metrou şi tren metropolitan.» Durata de execuţie a investiţiei, circa 10 ani, cu o linie de metrou uşor care include 19 staţii subterane cu un traseu de 21 de kilometri”, a spus purtătorul de cuvânt al Guvernului României, Dan Cărbunaru.

Finanţarea proiectului se face din fonduri externe rambursabile de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, dar şi de la bugetul local al municipiului Cluj-Napoca şi al comunei Floreşti, a mai explicat Cărbunaru.

O parte din bani vin prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. În acest sens, a fost deja aprobată suma de 600 de milioane de euro pentru investiţii la metrourile din Bucureşti şi Cluj. Banii sunt împărţiţi în mod egal, 300 de milioane de euro la Cluj şi tot atâta la Bucureşti. 

Anterior, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunţase că metroul clujean va transporta 164.000 de călători în fiecare zi, iar primăriile Cluj-Napoca şi Floreşti se vor ocupa de licitaţia pentru proiectarea şi execuţia acestui proiect, dar şi de implementarea contractului.

Lucrările de bază pentru primele 9 staţii trebuie încheiate până în anul 2026, a mai precizat ministrul.

Eficientizare la sânge cu personalul

Metroul clujean va fi complet automatizat şi va avea de 10 ori mai puţini angajaţi decât cel din Bucureşti, urmărindu-se eficientizarea investiţiei. Realizatorii studiului de prefezabilitate s-au inspirat de la Londra, Paris şi Tel Aviv. Prima etapă, cuprinsă între carterele Mănăştur şi Sopor, ar urma să aibă nouă staţii şi a fost evaluată la 800 de milioane de euro.

La final, după ce va fi realizată întreaga investiţie, metroul clujean va avea 515 angajaţi, de 10 ori mai puţini decât în Bucureşti. Trenurile vor fi complet automatizate, la fel cum sunt deja pe unele linii de metrou din Paris şi Londra, astfel că nu vor avea nevoie de mecanici urmând să fie implementat sistemul driverless. Pentru asta se va apela la soluţii pentru sisteme de semnalizări automate, transmisie de date, sisteme de supraveghere centralizate şi integrarea generală a sistemului de transport.

Practic, cuvântul de ordine este eficientizarea, pentru a nu exista ulterior probleme de genul celor din Bucureşti, unde Metrorex are datorii uriaşe şi este susţinută cu sume imense de la bugetul central. De altfel, fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, anunţa la începutul anului trecut că metroul bucureştean este subvenţionat anual cu sute de milioane de euro de la bugetul de stat, dar chiar şi aşa are datorii istorice de alte sute de milioane.

Numai în 2020 metroul din Bucureşti a fost subvenţionat de la bugetul naţional cu 683 de milioane de lei, iar în acest an Metrorex a solicitat un miliard de lei, echivalentul a peste 200 de milioane de euro, doar pentru a-şi putea desfăşura activitatea, fără nicio investiţie. 

Vă mai recomandăm şi:

Destinaţia din România recomandată de britanici. „E o bijuterie cu un centru medieval frumos şi cu multe festivaluri”

Jobul plătit cu 15.000 de lei pentru care nu sunt candidaţi. Angajaţii trebuie să aibă 8 clase şi să facă un simplu curs

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite