Filmul românesc nu ajunge la Cannes, dar sparge box-office-ul în țară: „Anual vom avea un mini-Teambuilding și e bine”

0
Publicat:

Președintele TIFF, Tudor Giurgiu, susține că nu este nicio tragedie că filmele românești nu au ajuns la Cannes anul acesta. Mai important pentru cinematografia românească este faptul că filmele autohtone au ajuns să aibă succes de box-office.

Președintele TIFF, Tudor Giurgiu. FOTO: David Muntean
Președintele TIFF, Tudor Giurgiu. FOTO: David Muntean

Cea de-a 22-a ediție a TIFF aduce, la Cluj, între 9 și 18 iunie, peste 200 de filme din 45 de țări, și cel puțin trei nume mari ale cinematografiei mondiale, actorii Geoffrey Rush și Timothy Spall, respectiv regizorul Oliver Stone.

„Am încercat să refacem duo-ul din „Pirații din Caraibe”, să-i avem pe Geoffrey Rush și pe Johnny Depp, care este în turneu cu „Hollywood vampires” și are show-uri le București și la Sofia. Era o șansă să vină la TIFF, dar ziua lui liberă s-a suprapus cu ziua sa de naștere și n-a fost chip să-l aducem”, a declarat Tudor Giurgiu pentru „Adevărul”. În 2021, era la „un fir de ață” să vină Depp în România, spune Giurgiu.

În ceea ce privește aducerea lui Geoffrey Rush, Giurgiu spune că n-a fost foarte complicat. „Depinde dacă găsești astfel de staruri în pauză. Dacă au două săptămâni, o lună libere, ei vin. Marele câștig este că TIFF-ul a ajuns la un nivel la care nu mai trebuie foarte mult să te prezinți. Dacă pot să vină, ei vin”, spune Giurgiu.

Rush se afla de ani de zile pe lista TIFF de invitați. „Mi se pare atât de versatil, atât de bun și de stăpân pe mijloacele lui, face film, teatru și televiziune și a fost premiat pentru asta. Sunt 24 de actori în toată lumea care au luat aceste premii supreme pentru film, televiziune și teatru - Oscar, Emmy și Tony – iar el este unul dintre ei”, a precizat președintele TIFF, Tudor Giurgiu.

Rush se va întâlni cu publicul din România într-un format similar cu cel organizat cu Nicolas Cage și, în plus, va ține un masterclass și va fi prezent la proiecții.

Festivalul de la Cannes nu mai „dă ora exactă”

Am vorbit cu Giurgiu despre filmele românești, care anul acesta nu au ajuns în competiția de la Cannes, dar nici la TIFF.

Există această nebunie, care ajunge psihotică, de a dori ca filmul tău să fie selectat într-un festival internațional mare - care vezi-Doamne îți validează filmul, te validează pe tine ca profesionist (...). Festivalurile mari nu mai sunt demult ceea ce au fost pe vremuri, adică locul acela unde vei găsi întotdeauna cinema de calitate. Acum, selecțiile sunt foarte dependente de toate cotele, de gender-balance, diversitate și de o grămadă de alte chestiuni care n-au legătură cu valoarea filmului. S-ar putea ca acesta să fie motivul pentru care niciun film românesc nu a fost selecționat la Cannes”, a precizat regizorul.

El este de părere că Festivalul de la Cannes nu mai „dă ora exactă”.

El a arătat că la TIFF nu există astfel de criterii. Cât despre prezența filmelor românești la competiția TIFF, Giurgiu a precizat: „Au fost și alți ani fără filme românești în competiție. Anul acesta e un film din Moldova, cred că fiecare an are povestea lui, specificul lui. Vom avea o selecție de filme românești la TIFF, asta e clar”.

„Să salutăm apariția filmelor românești care rup box-office-ul”

„Mi se pare mai important pentru cinematografia românească faptul că filmul „Oameni de treabă” a ajuns atât de iubit și apreciat. După premiul Gopo, după difuzarea pe Netflix, oamenii au descoperit un film românesc care nu e genial, nu e prost, e un film românesc bun, sănătos. De filme de astea avem nevoie, chiar dacă a fost refuzat de marile festivaluri. Filmul a fost selectat la festivalul de la Sarajevo și a fost prezentat la alte festivaluri de clasa B”, a opinat președintele TIFF.

El crede că trebuie să ieșim din paradigma: „Aoleo, dacă nu e filmul la Cannes e catastrofă națională. Nu, să avem noi mai multe filme ca „Oameni de treabă” și vom fi bine”.

Giurgiu spune că sunt necesare filmele de genul Teambuilding sau Mirciulică, care au rupt box office-ul.

România era printre singurele țări în care filmele naționale nu aveau o cotă de piață serioasă, nu aveau recorduri de spectatori. Era ceva iminent să apară astfel de producții și uite că anul trecut a fost acest boom făcut de Teambuilding. Cred că va trebui să ne obișnuim cu asta, în fiecare an va fi un mini-Teambuilding și e bine. Asta arată că publicul, în loc să vadă un film american de același calibru, va prefera un film local. Asta e bine pentru mica noastră industrie de film. E mai important să salutăm apariția lor decât să le desființăm”, a mai spus el.

Război, pandemie, filme

Întrebat despre modul în care au afectat pandemia și războiul din Ucraina industria cinematografică, Giurgiu a spus: „N-am simțit o efervescență în ceea ce privește realizarea de filme pe aceste teme, pentru că oamenii cred că se regrupează greu. Când e vorba despre evenimente atât de puternice sunt două soluții, fie iei camera ca pe o armă și te duci acolo să filmezi, cu orice risc și riscurile le vedem, un cineast lituanian, care a făcut filmul Mariupolis, a fost omorât de ruși”. A două posibilitate de a transpune în film astfel de evenimente este să aștepți și să iei distanță. „Nu cred că poți face foarte repede filme pornind de la astfel de evenimente. În afara războiului care lasă traume incredibile istorice, pentru restul chestiunilor, precum pandemia sau alte chestiuni sociale, ai nevoie de timp și detașare pentru ca să poți să le surprinzi bine”, a precizat Giurgiu.

El a mai spus că nici la nivel internațional nu a văzut filme pe această temă.

Am fost la Festivalul de la Berlin, dar n-am văzut niciun film pe aceste teme. Va mai trece timp până să vedem filme bune pe aceste teme”, conchide președintele TIFF.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite