Cea mai mare problemă reclamată angajatorii români sunt angajaţii. Rezultatele unui studiu complex care s-a întins pe o perioadă de patru ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Angajaţii FOTO Shutterstock
Angajaţii FOTO Shutterstock

Un studiu făcut timp de patru ani de antreprenorul clujean Lorand Soares Szasz pe un eşantion de 2.098 de antreprenori mici şi mijlocii din România arată problemele cu care aceştia se confruntă: echipa, productivitatea şi partea de marketing.

„O afacere eficientă nu depinde de un om, de antreprenor, ci de o echipă. E o problemă de perspectivă şi mentalitate. Antreprenorul nu trebuie să mai gândească asemeni unui one man show, ci ca un lider. O afacere solidă este una în care oamenii sunt pretuiţi şi valorificaţi“, afirmă antreprenorul clujean Lorand Soares Szasz.

Studiul

Acesta a realizat un studiu despre antreprenorii mici şi mijlocii dintr-o comunitate online de educaţie antreprenorială.

„Avem companii la început de drum, dar şi companii cu experienţă. Consider că problemele sunt aceleaşi, însă nuanţele sunt diferite. De pildă, pentru o companie mică orice salariu reprezintă o sumă importantă din totalul încasărilor. Aşa că antreprenorilor le este greu să găsească acei angajaţi care să fie profitabili. În cazul companiilor de peste 50 de angajaţi, provocarea este găsirea acelor metode de motivare şi monitorizare a echipelor care să funcţioneze. Sunt companii care au nevoie de sisteme care să servească acestui scop“, a precizat Lorand Soares Szasz.

image
image

Statistici din studiu  

Firmele din studiu activează în comerţul cu amănuntul (15%) şi ridicată (16%), contabilitate şi audit (5%), lucrări de construcţii (45), transporturi (3%), hoteluri şi restaurante (3%), dar şi în domenii (sub 2%) precum extracţia mineralelor, exploatarea forestieră şi producţia vegetală.

Din cei peste 2.000 de antreprenori, 58% au între 1 şi 10 angajaţi, în timp ce 3% au între 101 şi 500 de angajaţi. 47% din aceştia deţin sau conduc business-uri cu cifre de afaceri de până la un milion de euro.

Fiecare antreprenor a răspuns întrebărilor unui sistem de diagnosticare ce e o listă cu 100 de întrebări în urma cărora se realizează un grafic cu cele mai mari provocări ale fiecărei afaceri, plusuri şi minusuri. Sistemul a fost adus din Portugalia unde este folosit de consultaţii în afaceri.

,,E matematic. Exisă un algoritm, dar şi un grafic la finalul diagnosticului care îţi arată exact care sunt punctele tari şi cele slabe ale unei afaceri“, explică Lorand Soares Szasz.

Concluziile studiului provin atât din răspunsurile la aceste întrebări, cât şi în urma consultanţei în afaceri.

Şi concluziile sunt

Echipa reprezintă cea mai mare provocare a afacerilor mici şi mijlocii din România. Pe următoarele locuri sunt productivitatea şi marketingul.

„Nu înseamnă că fac ceva fundamental greşit. Este o situaţie frecvent întâlnită în afacerile mici unde antreprenorii îşi doresc mult să facă ei tot. De aici şi problemele de productivitate şi echipă. (...) Provocarea este sa aduci rezultate cu resurse limitate la inceput-oameni putini, resurse financiare samd. ,,arta" constă în prioritizare, identificarea acţiunilor care aduc cele mai mari rezultate şi gestionarea eficientă a echipei“, consideră Lorand. Un alt aspect subliniat în studiu e deschiderea la schimbare a antreprenilor care nu trece de 70%.  ,,Este excelent că avem instrumente prin care putem să identificăm exact problemele unei afaceri, însă acesta este numai un aspect al întregii probleme. În momentul de faţă, deschiderea la schimbare este de 65-70%“, explică Lorand Soares Szasz (foto mai sus, credit foto: Adevărul Live).

În opinia acestuia, deşi mulţi antreprenori înţeleg raţional unde au îmbunătăţit în firma lor, mentalitatea lor încă nu este pregătită să facă schimbări majore.

Ce de făcut?

„Fiecare companie are particularităţile ei, iar de cele mai multe ori este nevoie de o schimbare a mentalităţii antreprenorului/managerului pentru ca firma să crească. O firmă rămâne întotdeauna la nivelul antreprenorului, aşa că e nevoie de creşterea, schimbarea mindset-ului lui ca firma să crească“, susţine Lorand.

Cine e Lorand Soares Szasz

Este unul dintre cei mai apreciaţi speakeri şi antreprenori români la ora actuală, expert în creşterea accelerată a IMM-urilor, colaborează cu traineri internaţionali şi lucrează constant la educarea proprietarilor de afaceri mici şi mijlocii din România.

Ce spune Jim Bagnola despre managerii români

Jim Bagnola, unul dintre cel mai bine cotaţi speakeri din lume în domeniul leadershipului şi care a oferit trainiguri reprezentanţilor NASA, NATO, Siemens, Motorola, Shell Oil Company, Serviciilor Secrete ale SUA, consideră susţine că oamenii nu părăsesc companiile, ci îşi părăsesc şefii. Într-un interviu pentru „Adevărul“, Bagnola spunea că cele mai mari probleme ale managerilor români sunt faptul că nu primesc feedback de la angajaţii lor şi că nu dau feedback: „Angajaţii nu ştiu dacă munca lor este una bună sau rea până când se întâmplă ceva şi atunci e prea târziu. Deci nu se comunică cum ar trebui. Noi îi spunem coaching, managerii români nu ştiu prea bine cum să facă coaching“.

Italianul consideră că românii ar fi „buni lideri“ şi că din pricina moştenirii comuniste angajaţilor le e teamă să spună adevărul.

„Pentru mine, un management prost este management malpraxis, ca în medicină. Acest malpraxis creează o situaţie prin care angajatul nu performează, nu se descurcă bine. Numesc asta auto-sabotaj: când un coacher se auto-sabotează pentru că angajaţii săi nu funcţionează la adevăratul lor potenţial din cauza modului în care sunt trataţi. De aceea, numesc un management prost malpraxis. În schimb, un bun manager e, de fapt, un lider.Un lider conduce oameni şi manageriază lucruri - bugete, programe. Repet: manageriază lucruri. Însă un bun manager îi conduce pe oameni, îi inspiră, îi motivează, îi energizează. Energizează e un cuvânt care-mi place să-l folosesc pentru că îi energizezi pe oameni prin comportament potrivit, prin crearea unui mediu unde ei pot avea succes“, mai afirma acesta.

Mai puteţi citi:

EXCLUSIV Interviu cu Jack Canfield, cel mai bun specialist al lumii în a obţine succesul. „Vizualizează ce îţi doreşti. Subconştientul va găsi soluţiile“

Jack Canfield (71 de ani), speakerul motivaţional ale cărui cărţi inspiră oameni de pe toate continentele, a ţinut, pentru prima dată în România, un seminar în care i-a învăţat pe antreprenorii veniţi la Cluj regulile de bază ale succesului.

EXCLUSIV Reţeta succesului în viaţă. Omul care a consiliat Coca-Cola şi Ford, despre cum se sabotează oamenii la job: „Majoritatea risipesc 50% din timp pe ...“

Unul dintre cel mai bine cotaţi speakeri din lume în domeniul leadershipului, Jim Bagnola (67 de ani), susţine că oamenii nu părăsesc companiile, ci îşi părăsesc şefii, dar şi că un manager prost îl poate poate băga pe angajat în spital. Italianul se simte legat de România, unde ţine cursuri de 16 ani şi unde a fost naş de botez de 3 ori.

Românul care a scris o carte cu un faimos speaker motivaţional: „Succesul e simplu, noi l-am complicat. Cea mai puternică motivaţie a mea e frica“

Lorand Soares Szasz (33 de ani), desemnat de două ori cel mai bun speaker din România, a lansat pe piaţă o carte cu Brian Tracy, un faimos speaker motivaţional care a consiliat milioane de oameni despre cum să aibă succes.

Cum să fii un bun manager. Sfaturile unui trainer NATO şi NASA: „Atunci când cineva pleacă dintr-o companie, de cele mai multe ori pleacă din cauza şefului“

Unul dintre cel mai bine cotaţi speakeri din lume în domeniul leadershipului, Jim Bagnola (67 de ani), susţine că oamenii nu părăsesc companiile, ci îşi părăsesc şefii, dar şi că un manager prost îl poate poate băga pe angajat în spital. Italianul se simte legat de România, unde ţine cursuri de 16 ani şi unde a fost naş de botez de 3 ori.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite