Viceprimarul Capitalei, Cornel Pieptea, despre avantajele şi dezavantajele gratuităţii transportului în comun din Bucureşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Marţi, 7 iulie, viceprimarul Capitalei, Cornel Pieptea, a vorbit, la Adevărul Live, despre cele două regii aflate în subordinea Primăriei Generale: RADET şi RATB.

Viceprimarul Cornel Pieptea a vorbit dsprea gratuitatea transportului în comun din Bucureşti, despre situiaţia în care se află RATB, dar şi despre şansele ca bucureştenii să rămână la iarnă fără apă caldă şi căldură deşi îşi plătesc facturile la zi. 

Despre lipsa aerului condiţionat în mijloacele de transport 

Cornel Pieptea: Nu toate mijloacele de transport în comun sunt dotate cu aer condiţionat. Şi e adevărat că în unele mijloace de transport dotate cu aer şoferii nu le pornesc, pentru a înregistra un consum mai mic. Am solicitat ca, acolo unde există, să fie pornite mai ales în perioada când temperaturile sunt extrem de mari. Din cele 270 de tramvaie, mai puţin de 50 au aer. Pentru a realiza aceste modernizări avem nevoie de bani. 

Dotarea cu aer condiţionat a mijloacelor de transport în comun este extrem de costisitoare, pentru că necesită modificări tehnice de amploare, inclusiv la structură. Costurile ajung la aproape 100.000 de euro. Un tramvai nou costă un pic sub un milion de euro. Iar aerul condiţionat 100.000 de euro. 

Despre timpii de aşteptare în staţie extrem de mari

Cornel Pieptea: La orele de vârf, mijloacele de transport sosesc deja pline. Cei care se urcă, din păcate pentru Regie, chiar dacă sunt de bună credinţă, nu pot valida din cauza aglomeraţiei. În ultimii 7 ani, calitatea serviciului public e pe un trend descendent. Chiar şi când reuşesc să se urce, viteza de deplasare e extrem de redusă, cu o medie de 15 km pe oră, 

În 2008, parcul circulant avea 1.600 de vehicule. În 2015 sunt 1.200 în funcţiune, au dispărut 400 de mijloace în transport, de aceea vin mut mai rar în staţii. Chiar şi cele care circulă acum au un grad de uzură extrem de mare, de 90%. Autobuzele Mercedes au ieşit din perioada de garanţie şi au nevoie de reparaţii pentru a le readuce la parametrii tehnici optimi. Motivul principal îl constituie reducerea parcului mediu circulant. 

În momentul de faţă, nu se ştie exact câţi călători circulă în fiecare mijloc de transport. Dacă s-ar cunoaşte numărul exact, s-ar putea optimiza programul de transport, pentru că în unele zone sunt mai mulţi călători decât ar putea transporta mijloacele, iar în altele mai puţini. 

Situaţia e generată de subfinanţare. Chiar dacă Primăria a alocat o anumită sumă de bani, ea nu a fost mereu virată. RATB primeşte subvenţie 545 de milioane, cam trei sferturi din buget. Din titluri de călătorie se încasează 160 de miioane de lei. Între Primărie şi Regie nu există un contract care ar fi permis Consiliului General să impună anumite standarde de calitate Regiei. 

E nevoie de o implicare mai activă a primarului general pentru a rezolva această problemă. Toate iniţiativele legate de partea financiară în Consiliul General îl pot avea ca iniţiator doar pe primarul general, iar dumnealui are alte priorităţi. 

Despre o eventuală restructurare a Regiei 

Cornel Pieptea la Adevărul Live FOTO David Muntean 

image

Cornel Pieptea: Nu există nimic concret, sunt doar speculaţii. Primarul a lansat de mai multe ori o astfel de teorie. La momentul acesta nu există un studiu clar să ne spună câţi oameni sunt în plus pe fiecare secţie: la uzină, la transport. Personalul Regiei în 2009 era în jur de 12.000 de angajaţi. În 2015 sunt cam 10.500. La Tesa, adică la birouri, personalul nu s-a redus. De aceea e nevoie de o evaluarea corectă a resurselor umane.

Suntem în siguranţă când ne urcăm în mijloace de transport în comun?

Cornel Pieptea: Fiecare mijloc de transport e verificat tehnic, înainte de a ieşi pe traseu. E adevărat că standardul e la nivelul minim tehnic acceptat, dar ele sunt respectate. 

Ileana Savu, director comercial RATB, despre raportul care recomandă gratuitatea transportului public 

Studiul spune că ar exista nişte probleme: gratuitatea, acordându-se de Consiliul General, nu se va putea acorda şi celor care vin din provincie. Dacă ai face gratuit transportul, nu poţi scoate complet cheltuielile cu vânzarea şi controlul biletelor. În ce măsură s-ar putea reduce numărul lor? Din punctul nostru de vedere nu se poate realiza gratuitatea transportului în comun. 

Noi am făcut o propunere către Consiliul General pentru o majorare a tarifelor. E dicizia lor dacă se aprobă. 

Există un nivel de subvenţionare foarte mare la abonamente, mai mare decât la titlurile de o călătorie. De exemplu, un abonament lunar pe toate liniile costă 50 de lei şi include aproximativ 200 de călătorii, ceea ce ar însemna 180 de lei. Practic, Primăria subvenţionează 130 de lei, un nivel de subvenţionare foarte mare. 

O altă propunere este eliminarea unor gratuităţi, cum ar fi cele pentru pensionarii cu pensii de peste 2.500 de lei. 

Câţi bani încasează RATB din vânzarea abonamentelor şi biletelor şi cât cheltuie pentru întreţinerea sistemului

Ileana Savu: Încasările anuale sunt de 180 de milioane, iar cheltuielile sunt aproximativ 38 de milioane. Asta înseamnă un nivel al cheltuielilor de 20% din încasări. 

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite