FOTOGALERII Ce nu ştii despre expoziţia „Human Body“ de la Antipa. Embrionii şi femeile, cele două galerii neştiute

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Zece persoane care au murit cu peste 20 de ani în urmă şi peste 200 de rămăşişe umane, atent conservate, sunt principalele exponate ale controversatei expoziţii „Human Body“,  de la Muzeul Antipa din  Capitală. Pe lângă acestea, mai există două galerii: una cu embrioni şi fetuşi în diferite stadii de evoluţie, şi alta cu două femei impunătoare.

În faţa muzeului Antipa din Capitală e frig, însă cu toate acestea câţiva vizitatori curioşi aşteaptă să intre să vadă expoziţia „oribilă“ despre care s-a scris atât în ultimele zile. La ora 10.00, uşile muzeului s-au deschis, iar vizitatorii au intrat lăsând afară frigul, zăpada şi visolul sfârşitului de martie.

Prima întâlnire cu personajele expoziţiei este una cel puţin bizară. Un domn, în „oasele goale“, este gazda celei dintâi galerii. Atârnat pe un postament subţire de metal, domnul fără ochi şi fără nume îşi întâmpină vizitatorii cu dinţii la vedere, o dentiţie conservată perfect de acum mai bine de 20 de ani. Sub coastele albe nu se mai ascunde nimic. Nu mai sunt nici sentimente, nici organe. Doar lumina albă din muzeu mai trăieşte în interiorul lui.

Scheletele umane, lecţie de anatomie 

Lângă acesta, se odihnesc bucăţi din femurul unui alt om, mort şi el cu mult timp în urmă. Lung, alb şi disecat, cam aşa arată cel mai lung os din corpul omenesc, expus la muzeul bucureştean. Un craniu de fetus, care pare să zâmbească, priveşte spre vitrina în care se află femurul. Lângă craniu stă scrisă o mică lecţie vizuală de anatomie: „Acest exemplar demonstrează faptul că un craniu uman este format din multe oase plate, care nu fuzionează complet în timpul vieţii intrauterine”. Explicaţiile sunt scurte şi lacunare. Câteva studente la Medicină mai clarifică din când în când nelămuririle vizitatorilor.

Mai departe, se află un alt om în „oasele goale“, dar cu rămăşiţe de muşchi. Cu ochii mari şi privind în sus, îşi sprijină uşor mâna pe un băţ care imită un baston. Stă uşor pe vârfuri, lăsând la vedere nişte unghii lungi care par o continuare a oaselor din talpă. Privind din spate, pare să supravegheze întreaga galerie, cu un aer de superioritate.

Lângă el, se odihneşte palma unei alte persoane. Este plină de muşchi şi explicaţia nu întârzie să apară: „Ca să putem apuca anumite obiecte, ne folosim muşchii din palmă care sunt conectaţi cu alţi 50 de muşchi din antebraţ. Aceştia sunt uniţi cu tendoane care ajută la apucare” , explică una dintre studentele de la Facultatea de Medicină.

Chinezul atlet, printre vedetele expoziţiei

În a doua galerie descoperim un alt cadavru care eclipsează restul exponatelor. Un chinez, mort şi el de câteva zeci de ani, este aşezat pe un piedestal, mimând că aleargă. Limba, dinţii şi buzele omului sunt intacte. Se observă cu uşurinţă şi tăietura pe care o are pe faţă, pentru a lăsa la vedere terminaţiile nervoase ale obrazului.

Intrând şi mai mult în interiorul galeriei, mai găsim doi bărbaţi care par să se joace. Se ţin de mână, părând să nu îi deranjeze diferenţele majore care există între ei. Unul este mai are doar oasele şi ochii, în timp ce partenerul său de joacă, pe lângă oase, are toţi muşchii, însă în locul ochilor erau doar două adâncituri.

Galeria cu fetuşi, cel mai sensibil loc

În celelalte galerii ale expoziţiei „Human Body“ sunt expuşi mai mulţi fetuşi, în diferite stadii de evoluţie. Şi în aceată galerie există un exponat care atrage atenţia: un fetus de 30 de săptămâni care măsoară în jur de 20 de centimetri. Are ochii închişi şi mâinile uşor ridicate. Specialiştii au reuşit să îi conserve trupul intact, până la cele mai mici detalii. I se observă cu uşurinţă părul blond şi scurt, dar şi unghiile transparente care adăpostesc terminaţiile nervoase.

Fetuşii şi embrionii din această încăpere se odihnesc într-un lichid incolor. Sunt cinci recipiente în care sunt expuşi cinci fetuşi. Cel mai mic măsoară aproximativ trei centimetri, iar cel mai mare are în jur de 15 centimetri. Cel din urmă are întregul sistem osos dezvoltat şi se poate observa, fără mare efort, micuţele oase roşii din interiorul embrionului. Stă cu mâinile încrucişate sub privirile curioase ale vizitatorilor. E o tăcere deplină şi un miros straniu pe care l-au sesizat şi vizitatorii : „Mirosul este foarte deranjant, dar ne-au explicat organizatorii că este din cauza ventilaţiei, nu a cadavrelor” , spune tânăra Smaranda, una dintre vizitatorii muzeului.

Două femei, printre cele 10 cadavre

Pe lângă cei opt domni expuşi de-a lungul galeriei, se află şi trupurile conservate a două femei din China, moarte şi ele de mulţi ani. Sunt impunătoare, stau în picioare şi corpurile lor sunt secţionate cu mare grijă de experţi. Iese în evidenţă ţesutul adipos din zona sânilor şi mâinile puternice pe care le au. Înălţimea acestora nu diferă mult de statura celor opt bărbaţi.

În cadrul galeriei inaugurate vinerea trecută la Muzeul „Grigore Antipa“ din Capitală, sunt expuse peste 200 de exponate, fie fragmenete din corpul uman, fie cadavre întregi, disecate la nivelul organelor şi ţesuturilor, pentru a putea fi explicat în detaliu modul în care funcţonează organismul uman. 

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite