Directorul Metrorex: „Nu există penalizări pentru întârzieri“. Câţi oameni vor circula cu metroul în Drumul Taberei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reprezentanţii Metrorex au anunţat că începând de miercuri, 25 septembrie, cele două utiliaje de tip TBM, botezate Varvara şi Filofteia, vor începe munca, prima care va începe fiind Filofteia. Săpăturile vor fi făcute la tunelurile care vor lega cartierul Eroilor de Drumul Taberei. Premierul Victor Ponta şi ministrul Transporturile, Ramona Mănescu, au fost prezenţi la inaugurarea şantierului.

UPDATE Principalele declaraţii ale lui Aurel Radu, directorul Metrorex

Despre lucrările actuale 

În direcţia Lac Străuleşti ar urma să circule circa 40.000-50.000 de călători pe zi. Depoul de la Lac Străuleşti va deservi şi magistralei 6 de metrou Gara de Nord-Aeroportul Henri Coandă. Cea de-a doua cârtiţă va porni în circa două luni.

Pe tronsonul Drumul Taberei-Eroilor vor circula 250.000-300.000 de locuitori. La sfârşitul anului 2016 oamenii vor putea circula cu metroul în Drumul Taberei.

Despre cheltuielile pentru lucrări

Dacă firma constructoare nu lucrează la capacitate maximă ne gândim şi la rezilirea contractului. La Drumul Taberei lucrează circa 800-1.000 de oameni.

Pentru tronsonul Drumul Taberei-Eroilor s-au acordat 250 de milioane de lei pentru firma Astaldi plus TVA şi 54 de milioane pentru Max Bogoli care realizează depoul şi geleria de legătură
Pentru tronsonul Universitate-Pantelimor: suma este de circa un miliard de lei

Avem în derulare procedurile de licitaţie pentru tronsonul Drumul Taberei-Eroilor pentru lucrările de finisaje, instalaţiile, automatizarea, calea de rulare şi trenurile. Pe tronsonul acesta vor funcţiona 13 trenuri de metrou.

Pentru anul acesta avem 500 de milioane de lei.

Anul viitor vom iniţia procedura şi pentru celălalt tronson din magistrala 5 de metrou, încercăm să atragem fonduri europene şi pentru acesta. Gândirea noastră este să pornim din Patelimon spre Iancului, pentru acel tronson. Dar licitaţiile se vor organiza înepând  de anul viitor în funcţie de bani şi de fondurile europene pe care vom reuşi să le atragem.

Despre întârzieri şi penalizări

Marea problemă care a dus la întârzieri au fost obţinerea avizului de mediu, dar au fost de vină şi constructorii, cât şi lipsa de bani de la buget. Cu toatea ascestea, în tot acest timp s-a lucrat, este o tehnologie nouă prin care se lucrează de la suprafaţă, de la staţii, spre tuneluri.

Ţinerea cârtiţelor în repaus nu a costat nimic, menţinerea lor este atribuită constructorului prin contract, noi nu vom plăti nimic. Noi nu am sistat lucrările, aşa cum scrie în contract că se pune problema de penalizări, deci nu au cum să ne ceară despăgubiri. Într-adevăr, am lucrat într-un ritm mai mic, în limita bugetului, dar lucrările nu au sistat. 

Principalele declaraţii ale prim-ministrului Victor Ponta

Despre lucrările de extindere a metroului

În primul rând am vrut împreună cu doamna ministru Mănescu să fim aici când această nouă tehnologie va începe lucrarea. Ne-am asigurat că există finanţare, că se lucrează. Am aflat că există o tehnologie de vârf în comparaţie cu construirea celorlalte magistrale

Mă bucur că suntem în postura celor care fac lucruri. Alţii stau şi ne critică. Acest proiect a fost început foarte prost, n-a fost gândit foarte clar ca finanţare, ca timp. Fostul Guvern a alocat 10 milioane de euro, noi trebuie să alocăm restul până la un miliard şi jumătate.

Noi asigurăm finanţarea, doamna ministru asigură supravegherea. În 2015 se termină lucrările şi în 2016 va fi funcţional. Proiectul a fost întârziat un an pentru că nu s-a pus niciun ban în bugetul 2011-2012. Noi am pus în 2012, la rectificarea bugetară, bani şi acum în 2013. Mai este un lucru extraordinar de important, tocmai pentru a nu depinde de fiecare dată de bugetul de stat: faptul că s-a reuşit trecerea unei părţi importante din finanţare pe Programul Operaţional Teritorial Transporturi POS-T după ce s-a deblocat acesta, care era blocat de pe vremea doamnei ministru Boagiu şi pe vrema domnului Iordache, este adevărat unul este liber, altul este în închisoare, dar au exact aceeaşi responsabilitate pentru faptul că am avut programul blocat.

În felul acesta încărcătura de la buget va fi mai mică, nu va mai trebui să tăiem de la buget şi asigură o continuitate  de care constructorii au foarte mare nevoie. Din punct de vedere tehnologic această maşinărie extrem de avansată şi complicată, o dată ce a pornit nu se mai opreşte, lucrează 24 din 24 de ore.

Toţi primarii din marile oraşe din Europa au zis acealaşi lucru, n-ai cum să construieşti metroul decât creând foarte multe probleme pentru traficul rutier. Cei care au lucrat aici au lucrat şi în alte capitale europene, se respectă toate asptectele de mediu.

În ceea ce priveşte magistrala spre Otopeni, suntem de părere că nu putem permite începerea prea multor lucrări fără să ştim că am terminat măcar una dintre ele. Noi cu asta ne-am trezit. Cu săpat trei metri  şi fără bani, cu studiu de fezabilitate şi fără bani. Ne concentrăm să terminăm Magistrala 5 şi 4 şi vedem apoi.  O schimbare semnificativă în ceea ce priveşte traficul rutier se va simţi abia în toamna anului 2014.

----------------------------------------------------------------------------

Forarea tunelurilor de metrou care va lega cartierul Drumul Taberei de Eroilor a început astăzi, iar la eveniment au fost prezenţi atât ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, cât şi premierul Victor Ponta, dar şi reprezentanţi ai firmei constructoare şi directorul Metrorex.

„Utilajele înaintează teoretic cu 30 de metri pe zi, deşi noi ştim că acest lucru se întâmplă cu o viteză de circa 15-20 de metri pe zi. Apoi transbordarea (mişcarea de la o staţie la forarea unui nou tunel a utilajului-nota red.) se face în circa o lună. Noi am calculat că forarea tunelurilor o să dureze circa un an“, a declarat pentru adevarul.ro, Aurel Radu, directorul Metrorex. Acesta a mai precizat că există destui bani şi că modul în care vor avansa lucrările depinde strict de firmele constructoare.

„Avem deja banii pentru lucrări şi în scurt timp vor începe să curgă primii bani din fondurile europene. Atât şantierul pentru Magistrala 5, cât şi cel pentru extinderea Magistralei 4 sunt acoperite. La magistrala 4 vorbim de cele două staţii, Laromet şi Lac Străuleşti, unde se lucrează de la sfârşitul anului trecut, ele trebuind să fie gata în 2015“, a mai explicat directorul Metrorex.

Potrivit reprezentanţilor constructorilor, dar şi cei ai Metrorex prima „cârtiţă“ care va începe să sape este Varvara, iar în urma ei, la câteva sute de metri, va săpa şi Filofteia. Reprezentanţii Metrorex au explicat că este vorba despre un sistem integrat. Utilajul montează în urma lui plăci prefabricate de beton, formând tunelul.

Despre tronsonul de metrou Parc Bazilescu – Lac Străuleşti, reprezentanţii Metrorex au spus că va fi realizat de compania italiană Astaldi, contractul fiind atribuit anul trecut în luna iulie şi că lucrările vor merge în paralel cu cele de la Drumul Taberei. Astaldi va realiza elementele de structură, tunele, galerii, staţii, depou, dar şi terminalul multimodal de la capătul liniei. Astaldi este aceeaşi firmă italiană care lucrează şi la Magistrala 5 de metrou Drumul Taberei.

În ceea ce priveşte lucările de la Magistrala Eroilor - Pantelimon, cealaltă parte a Magistralei 5, licitaţiile vor începe anul viitor, dar, spun reprezentanţii Metrorex, vor depinde de fondurile pe care le au. Planul pe care mizează conducerea Metrorex este atragerea fondurilor europene şi pentru această Magistrală.

„Facem minerit măcar în Bucureşti“

Prezent la începerea lucrărilor mult aşteptate, premierul Victor Ponta a spus, într-o discuţie cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi cu cei ai constructorului, făcând o aluzie la scandalul iscat de legea exploatării miniere de la Roşia Montană, că autorităţile „fac minerit măcar în Bucureşti“.

Printre cei prezenţi la inaugurarea lucrărilor s-au numărat şi sindicaliştii Metrorex, care l-au abordat pe premierul Victor Ponta, pe şantierul Magistralei 5, şi i-au solicitat să îi primească la Guvern pentru a discuta despre indexarea salariilor. Aceştia i-au spus lui Ponta că nu dispune de toate datele şi că îi vor prezenta ei situaţia corectă.

Cum funcţionează „cârtiţele“

TBM-ul (Tunnel Borin Machine), denumirea tehnică a celor două supranumite cârtiţe, Varvara şi Filofteia, are un capăt rotativ de mărimea tunelului pe care îl sapă, la capătul tubului se află „dinţii” cu ajutorul căruia forează galeria prin care va circula metroul. Pământul colectat este trimis în spatele utilajului printr-un şnec conectat la o bandă de transport. În timp ce forează, „cârtiţa” montează materiale prefabricate din beton pe pereţii de pământ şi astfel creează galeria betonată, adică tunelul prin care va circula metroul.

Cele două cârtiţe, TBM, sunt de fapt nişte maşinării uriaşe produse în Germania. Acestea se află în proprietatea companiei care se ocupă de execuţia lucrărilor la metroul din Drumul Taberei, Astaldi FCC. Cârtiţele au fost aduse în 2012 de la Istanbul, unde au fost folosite la săparea tunelurilor de metrou.

Utilajul are o lungime de 70 de metri, iar diametrul frezei este de 6,5 metri. Freza are în capăt 58 de dinţi cu care forează. Monstrul de 960 de tone va înainte dinspre staţia de metrou Academia Militară spre staţia Orizont cu o viteză cuprinsă între 15 şi 20 de metri pe zi, în funcţie de solul întâlnit.

Pe aceeaşi temă:

„Cârtiţele“ încep să sape tunelurile de la Magistrala 5 de metrou Drumul Taberei-Eroilor. Staţiile Lac Străuleşti şi Parc Bazilescu, gata în 2015

VIDEO Cârtiţele „Sfânta Filofteia“ şi „Sfânta Varvara“ au coborât în măruntaiele viitoarei staţii de metrou din Drumul Taberei

Ramona Mănescu dezamorsează greva de la metrou, dar se pregăteşte de „măsuri alternative” dacă negocierile eşuează

UPDATE Angajaţii de la metrou fac grevă de avertisment mâine-dimineaţă. Metrorex cere renunţarea la grevă

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite