O idee de 50.000 de euro anual. Cum a dat lovitura pe piaţa sucurilor naturale un braşovean inspirat de o livadă cu meri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gabriel Moja a investit 100.000 de euro în afacerea cu suc de mere. FOTOSimona Suciu.
Gabriel Moja a investit 100.000 de euro în afacerea cu suc de mere. FOTOSimona Suciu.

Gabriel Moja din Bran, a transformat un fruct mai puţin căutat într-o zonă de business. Sucul natural de mere pe care îl produce bărbatul se vinde în zeci de restaurante şi magazine.

Gabriel Moja (49 de ani), un agricultor şi proprietar de pensiune din comuna Bran, judeţul Braşov, a reuşit în anul 2011 să transforme o problemă într-un avantaj. În acea perioadă, era o cerere foarte mică pentru merele de Bran, din cauza mărimii: nefiind stropite, nu erau aspectuoase, chiar dacă erau sănătoase. Atunci, lui Gabriel Moja i-a venit o idee: să transforme merele naturale într-un suc delicios. 

„Tot Branul este o mare grădină de mere. Ne-am gândit că, dacă pentru mărul efectiv nu există mare piaţă pentru că nu este aşa de aspectuos, deşi este natural, sucul se va vinde cu siguranţă. Am vrut să redăm valoarea brandului de măr bio, un măr nestropit. Am mizat pe faptul că tot ceea ce este natural trebuie să-şi găsească locul pe piaţă. Am mizat pe suc şi nu pe alte produse, deoarece suc bea toată lumea – de la copii şi până la bătrâni“, povesteşte Gabriel Moja.

Investiţie de 100.000 de euro

De la idee la afacere au fost doar câţiva paşi. Alături de un prieten, Gabriel Moja a investit 100.000 de euro, bani cu care a cumpărat din Austria toate utilajele necesare pentru procesarea merelor şi transformarea lor în suc. Braşoveanul a transformat şura bunicilor ridicată în anul 1943 într-o micuţă fabrică unde se face acum deja celebrul suc denumit „Măr de Bran“.

Fabricuţa în care se face sucul de mere

Munca cea mai grea începe în luna septembrie şi se termină în octombrie, pentru că aceasta este perioada în care se coc merele de la munte. Bărbatul foloseşte merele din propria livadă, dar cumpără şi de la sătenii din Bran. Sucul este 100% natural, nu are coloranţi sau conservanţi. Singurul proces tehnologic prin care trece este cel de pasteurizare la 80 de grade.

Turiştii renunţă la Cola

Intrarea pe piaţă nu a fost una uşoară. A fost nevoie de multă perseverenţă, dar până la urmă afacerea a devenit una de succes. La început sucul a fost oferit în pensiunea lui Gabriel Moja, dar şi în multe alte pensiuni şi magazine din Bran, şi aşa a ajuns să fie preferat de turişti, mai ales de cei de Bucureşti. Unul dintre primii clienţi a fost Rareş Medriga, un tânăr care vine în fiecare an la Bran pentru câte o sesiune de team building alături de colegii de serviciu.

„De cinci ani venim aici pentru mai multe cursuri şi îmi place enorm sucul. A fost o idee de afacere extrem de bună. Mereu iau pentru acasă, îmi umplu portbagajul când plec de aici. Mă bucur să pot să beau ceva natural şi duc şi prietenilor. Prima dată când am gustat sucul de mere pot să vă spun că eu şi prietenii mei ne-am lăsat sticlele de cola în portbagaj“, spune Rareş Medriga.

Gabriel Moja a investit 100.000 de euro în afacerea cu suc de mere

Distribuit în restaurante şi magazine

Cum reclama din gură în gură este uneori mult mai puternică decât cea clasică, sucul a început să aibă succes. Se vinde acum, pe lângă Bran, în zece restaurante din Bucureşti şi în alte şase magazine tot din Capitală. A cucerit şi Braşovul, dar şi Sibiul, unde se vinde tot în restaurante şi magazine care promovează produsele bio.

„Am mizat pe faptul că Branul are mulţi turişti, deoarece are două atuuri extrem de importante: cadrul natural superb şi multă istorie. De aceea am distribuit sucul întâi aici şi nu am greşit. Turiştii au început să-l aprecieze şi acum îl distribuim în Bucureşti, Braşov şi Sibiu“, explică Gabriel Moja.

Profitul se reinvesteşte

Chiar dacă încă nu a amortizat investiţia, Gabriel Moja se bucură că afacerea lui este una de succes. „Nu pot spune că am amortizat investiţia. Pot spune însă că avem în spate trei ani de producţie şi am dublat vânzările în fiecare an. Avem o cifră de afaceri de 50.000 de euro şi vindem 30.000 de sticle de suc pe an. Noi suntem mulţumiţi şi sperăm să creştem în continuare. Am vrea să ajungem să valorificăm toate merele din Bran. Tot profitul pe care l-am obţinut l-am reinvestit şi vrem să diversificăm paleta de produse: să facem oţet de mere natural şi cidru de mere“, a mai spus Gabriel Moja.

Branul este renumit pentru livezile de meri

Suc pentru diabetici

Sucul se face din mai multe sortimente de mere cunoscute în zona Branului: Ionatan, Pătula, Buicăn, Creţeşti şi Rubine. Producătorii vor să facă şi un suc de mere mai special, pentru diabetici. Vor să folosească mere Renet, considerate a fi cele mai acre şi care au un conţinut scăzut de zaharuri.

Un litru se suc natural se obţine din aproximativ două kilograme de mere. Sticla cu un litru de suc pleacă de la producător cu preţul de 10 lei, dar în magazine ajungă că coste maxim 14 lei. Şi ambalarea este una specială. Se folosesc doar sticle de un litru, niciodată din plastic.

Eticheta prezintă merele-vedetă şi are o mică poveste despre beneficiul sucului de mere pentru organism. De pe sticlă nu lipseşte tricolorul, semn că produsul este unul autentic românesc.

De la mere bio la jurnalism

Pe lângă afacerea cu suc de mere, Gabriel Moja, de profesie economist, este pasionat de jurnalism. Alături de alţi câţiva tineri din Bran, editează ziarul local denumit Pro Bran. Acesta apare lunar şi prezintă tot ceea ce este important pentru comunitate, de la evenimentele culturale şi până la probele administrative şi deciziile luat de Consiliul Local. Munca la ziar este una voluntară deoarece niciunul dintre cei care contribuie la realizarea lui nu este plătit.

Pe aceeaşi temă:

FOTO VIDEO Plantaţia de goji, o afacere profitabilă pe timp de criză. Fructul este un adevărat medicament natural

Dulceaţa de trandafiri făcută în Braşov cucereşte Africa. Afacere de succes cu o reţetă delicioasă: produc 30.000 de borcane în fiecare an

Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite