Controversa barierelor de cale ferată, la Brașov. Alambicatul drum birocratic dintre siguranță și pericol
0Trecerea la nivel cu calea ferată de la intersecția străzilor De Mijloc și Borzești din Brașov este una dintre zonele în care accidentele sunt destul de frecvente, dar cei responsabili se codesc să rezolve lucrurile.
În zona Brașovului sunt multe treceri de cale ferată fără bariere, unde se petrec periodic tragedii. Cele mai multe probleme au fost înregistrate trecerea de la intersecția străzilor De Mijloc și Borzești din muncipiul Brașov, care este însă doar un exemplu de caz în articolul de față. Situația este valabilă în numeroase alte locuri.
Pe 10 august, ocoliziune dintre un tren și o mașină, în locul menționat, s-a soldat cu șase victime care au ajuns la spital. Noroc că trenul circula încet, altfel era și mai rău. Cum nu este primul accident întâmplat în zonă, mulți șoferi spun că ar fi oportună o barieră, care să tempereze curajul nebun al celor care forțează trecerea la nivel în momentul în care toate semnalele anunță sosirea unui tren. Numai că autoritățile își cam pasează responsabilitatea, probabil din cauza costurilor
Legea e clară: primăriile pot solicita bariere
Standardul Român reglementează, însă, fără loc de interpretări, procedurile de montare a unei bariere.
„Orice solicitare de modernizare a unei treceri la nivel se face de către solicitant, care poate fi administrația publică locală – primăria – poliția sau Direcția de Arhitectură și Sistematizare a Teritoriului. În urma acestei solicitări și a obținerii unui aviz de principiu din partea căii ferate se poate proceda la încheierea unui contract pentru faza de proiectare”, a explicat Nicolae Neagotă, director CFR SA.
Problema este că întregul proiect se face pe cheltuiala solicitantului, astfel că nimeni nu prea vrea să ceară montarea unei bariere. Pentru că nu a mai cerut, Primăria Brașov nici nu știa la început că poate face o asemenea solicitare. Abia după ce au aflat de Standardul Român, edilii au prezentat o poziție.
„Aceasta nu este o decizie a primăriei. Acea trecere la nivel cu calea ferată are toate semnalizările necesare: are semafor, semnalizare acustică, vizuală, Crucea Sfânntului Andrei, adică doar dacă nu vrei să vezi toate acele semne forțezi și treci, dar vom avea o discuție cu Poliția Rutieră și cu cei de la CFR să vedem dacă este cazul să fie suplimentată și cu o barieră”, a declarat Sorin Toarcea, purtătorul de cuvânt al Primăriei Brașov.
O intersecție mai complicată
Intersecția este una mai specială, deoarece vorbim de două străzi paralele, între care se află calea ferată și toate trei sunt intersectate de o a treia stradă, astfel că nici montarea unei bariere nu ar fi tocmai simplă.
Mai mult, Nicolae Neagotă spune că trecerea a fost creată fără să se țină cont de reglementările în vigoare, care spun că între două asemenea treceri trebuie să existe cel puțin un kilometru, în localități. Ca să ajute la fluidizarea traficului din zonă, fostul primar, George Scripcaru, a reușit să convingă comisia de circulație și pe cei de la CFR de necesitatea trecerii.
Chiar dacă șoferii implicați aici în accidente au încălcat regulile de circulație, societatea îi poate proteja mai bine pe cei inconștienți sau neatenți, iar montarea unei bariere ar însemna un element în plus în reducerea riscului.
Șoseaua și calea ferată ar putea trece pe la înălțimi diferite
În Brașov există și un proiect de tren metropolitan. Dacă acesta va fi realizat, atunci trenul va trece cu viteză mai mare prin această zonă, astfel că este posibil să fie necesară realizarea unui tunel sau a unui pod, potrivit lui Nicolae Neagotă. Până atunci, însă, viața și sănătatea oamenilor rămân prioritare și în această intersecție,
Doar în cartierul Bartolomeu există alte două treceri la nivel fără bariere, lucru de neimaginat într-un oraș civilizat și cu un trafic destul de intens, așa cum este Brașovul. Este adevărat că în celelalte două locuri nu s-au produs accidente, însă paza bună trece primejdia rea și în cazul autorităților.