Autostrada Braşov-Comarnic, bugetată pentru anul viitor. Constructorul va fi desemnat la finele acestei luni
0Pentru autostradă au fost rezervate la capitolul transporturi 400 de milioane de lei, însă fondurile nu vor putea fi utilizate decât după obţinerea unei aviz din partea EUROSTAT.
Potrivit proiectului de lege pentru bugetul pe 2014, autorităţile au prevăzut în bugetul Secretariatului General al Guvernului, la capitolul Transporturi o sumă de 400 milioane de lei care nu va putea fi repartizată sau utilizată în alte scopuri decât pentru tronsonul de autrostradă Braşov-Comarnic. Banii vor fi folosiţi pentru exproprieri, pentru a elibera terenul viitorului constructor. Practic Autostrada Braşov-Comarnic este prima din România care se va construi în regim de concesiune pe 30 de ani, pe banii constructorului.
Trei mari asocieri de firmă au rămas în cursa pentru construcţia autostrăzii: Vinci (Franţa) – Strabag (Austria) – Aktor (Grecia), Impregilo – Salini (ambele din Italia) şi UMB – Tehnostrade (România). Iniţial, termenul pentru licitaţie a fost 15 octombrie, dar companiile au cerut o amânare. Potrivit directorului CNADNR, Narcis Neaga, 15 noiembrie este termenul limită pentru depunerea ofertelor, iar la finele lunii va fi desemnat câştigătorul.
Potrivit estimărilor CNADNR costurile autostrăzii Braşov-Comarnic se ridică la 6,6 miliarde lei. Autostrada va avea 58 de kilometri. Tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov se compune din două secţiuni: Comarnic-Predeal (în lungime de 36,2 km) şi Predeal-Cristian (21,8 km). Iniţial autostrada trebuie să treacă şi prin staţiunile de pe Valea Prahovei, dar traseul a fost schimbat. Ca să nu fie afectată infrastructura staţiunilor, noua conducere a CNADNR doreşte construirea unui tunel de 10 kilometri, ce va fi împărţit în trei porţiuni: una la Sinaia, una la Buşteni şi alta la Predeal.
Autostrada ar trebui să fie gata în 2016, iar şoferii vor plăti o taxă de 3 euro pentru a putea circula pe acest tronson. Premierul Victor Ponta a declarat în repetate rânduri că nu va mai candida la alegerile parlamentare din 2016 dacă Autostrada Braşov-Comarnic nu este gata până atunci.
Statul a mai încercat să construiască autostrada Comarnic-Braşov în 2010, când câştigătorul licitaţiei, asocierea Vinci (Franţa)-Aktor (Grecia), a renunţat la contract. Grupul elen Ellaktor, din care face parte compania Aktor, a anunţat că a anulat contractul de construcţie pentru că statul român nu a acceptat anumite clauze, situaţie care a făcut imposibilă asigurarea finanţării.