Leguma care nu trebuie să lipsească din meniul niciunei familii. Recomandările unui nutriționist

0
0
Publicat:

Una dintre legumele cele mai pline de vitamine este spanacul. În ultimii ani, acesta a câștigat teren pe masa multora tocmai datorită noilor rețete în trend. 

Există mai multe soiuri de spanac  FOTO https://www.brionatura.ro/
Există mai multe soiuri de spanac FOTO https://www.brionatura.ro/

Nutriționistul arădean Luminița Catană spune că folosit și crud în salate, cu beneficii multiple asupra sănătății, versatil și ușor de gătit, accesibil ca preț spanacul aduce culoare și zâmbet în bucătărie.

Cu numele latin „Spinacia oleracea”, este o plantă cu flori legumicolă din familia Amaranthceae, originară din Asia Centrală și de Vest.

Poate fi consumat proaspăt sau conservat. Sunt mai multe soiuri de spanac, cel mai cunoscut crește până în 30 centimetri înălțime, în iernile temperate poate supraviețui afară în grădină sau pe câmp. Are frunze alternative, mai mari la baza plantei și mai mici în partea superioară, cu flori galben - verzui, grupate, mici și cu semințe maturate în fructe mici, tari și uscate.

China deține producția de bază - cam 92% din producția mondială. Anual se produc în jur de 32- 33 milioane de tone de spanac.

Relativ ușor de cultivat, consumat încă din cele mai vechi timpuri, are un aport semnificativ de vitamine și minerale. În Europa a ajuns abia spre sfârșitul Evului Mediu, iar ceva mai târziu s-au răspândit și în America”, spune Luminița Catană.

Aceasta ne spune că frunzele spanacului conțin o adevărată bogație: fibre insolubile – susțin tranzitul intestinal și previn constipația și sunt benefice digestiei; sursă bogată de vitamine A, C, K1, acid folic, vitamina A, vitamina B6, B9 și E, fier, calciu și potasiu; compuși vegetali valoroși precum luteina, nitrați, quercentina, kaempferol, zeaxantina.

Considerat un superaliment, are multe calități:                                

Reduce anemia, efectiv în detox, 

Antioxidant eficient, susține imunitatea,

Îmbunătățește vederea, contribuie la reducerea riscului de tulburări oculare legate de vârstă cum ar fi degenerescența maculară,

Contribuie la sănătatea aparatului cardiovascular, prin reglarea tensiunii arteriale și reduce riscul de boli cardiovasculare,

Sprijină digestia prin conținutul bogat în fibre,

Are efecte benefice pentru păr și piele, fiind un aliat prețios pentru sănătatea pielii, părului și mucoaselor,

Excelent pentru sănătatea oaselor, datorită conținutului bogat în vitamina K ,

Susține reglarea glicemiei, datorită conținutului de acid alfa lipoic și susține scăderea rezistenței la insulină.

Contraindicații

Luminița Catană spune că sunt și contraindicații și anume: la persoanele cu risc crescut de formare a pietrelor la rinichi - aici se recomandă un consum limitat - datorită conținutului bogat de calciu din spanac care contribuie la formarea calculilor renali; medicația anticoagulantă poate interfera cu un consum bogat în spanac datorită conținutului în vitamina K; în hematocromatoză - o afecțiune unde rezervele de fier din sânge sunt mari - nu se recomandă decât foarte rar.

Spanacul aduce culoare în farfurie, accesibil ca preț și ușor de integrat în alimentație. Fie că este gătit sub formă de sos cu puțin usturoi, sau pus în salate sau smoothie, spanacul este pe lista legumelor de avut mereu în bucătărie”, mai adaugă nutriținistul Luminița Catană.  

Smoothie cu spanac și fructe

Aceasta ne recomandă și o rețetă: smoothie cu spanac și fructe

Ingrediente:

O mână de frunze de spanac proaspăt, a banană, o linguriță de miere și o ceașcă de lapte de cocos.

Mod de preparare

Se mixează bine și se bea dimineața. Puteți adăuga o linguriță cu vârf de semințe de chia.

Digestiv, ușor, energizant și plăcut la gust. Excelent și în convalescență, oboseală cronică sau indispoziție. Așa ca nu uitați primăvara aceasta se poarta ridichile, ceapa verde si spanacul”, încheie Lumința Catană.   

Arad



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite