Cetatea Alba Carolina, brandul oraşului Alba Iulia, o nestemată ce trebuie descoperită de fiecare român

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Alba Iulia este printre puţinele oraşe din România care are un brand foarte bine conturat. Cetatea Alba Carolina reprezintă un brand turistic a cărui faimă a ajuns şi în străinătate. Cea mai mare Cetate din România se prezintă acum în toată strălucirea, după investiţii masive în restaurare derulate în ultimii 15 ani.

Cetatea Alba Carolina se prezintă în 2014 ca o nestemată ce trebuie descoperită de fiecare român. Este foarte aproape de ceea ce era în urmă cu 300 de ani când a fost construită. Pentru modul în care a fost restaurată şi pusă în valoare Cetatea Alba Carolina, Primăria Alba Iulia a primit premiul organizaţiei „Europa Nostra“. Lucrările de restaurare de la Cetatea Alba Iulia au demarat în 1998, la Poarta a III-a şi sunt finalizate în 2013 prin proiectul de readucere la starea din 1921 a şanţului de vest al Cetăţii. Pentru un vizitator venit din afara oraşului şi care nu ştie despre Alba Iulia decât faptul că aici, în 1918, s-a realizat Marea Unire, prima confuntare cu Cetatea este copleşitoare şi spectaculoasă. Toţi cei care se află în această situaţie au spus că n-au crezut vreodată că există aşa ceva în România. 

„Fortificaţia bastionară de la Alba Iulia este, după 300 de ani, cea mai reprezentativă construcţie militară în stil Vauban din sud-estul Europei. Ea rămâne un mare monument de arhitectură militară, unică în România, cu un mare complex de sculptură barocă. Asemenea fortificaţii în sistem Vauban puteau fi construite doar de state mari din Europa ca: Austria, Rusia şi Prusia care dispuneau de posibilităţi economice deosebite”, a declarat istoricul Gheorghe Anghel. După finalizarea lucrărilor, Cetatea a devenit locul de desfăşurare a celor mai 

importante evenimente culturale care au loc în oraş. În zilele călduroase, Cetatea este animată de mii de locuitori şi turişti, care se plimbă pe străzile şi aleile încărcate de istorie. Lipsesc deocamdată o serie de servicii obligatorii, dar mai este timp şi pentru astfel de iniţiative. Una dintre acestea este înfiinţarea în perioada imediat următoare a unui centru de închiriat biciclete. Cetatea poate fi, astfel, cel mai mare spaţiu de recrere din România.

Investiţiile de zeci de milioane de euro au determinat o afluenţă importantă de turişti. Deocamdată este vorba despre genul de turişi care vin la Alba Iulia cu autocarul sau maşina pentru câteva ore, timp în care vizitează Cetate. Pentru cei care vor să stea mai multe zile la Alba Iulia, ofertele sunt numeroase şi pentru toate buzunarele. Site-urile de specialitate sunt pline de oferte cu pensiuni şi hoteluri din Alba Iulia, unele la câteva minute de Cetate.

Construită de 20.000 de iobagi români

Cetatea bastionară de tip Vauban de la Alba Iulia a fost construită între anii 1715-1738 în contextul instaurării stăpânirii habsburgice în Transilvania. Autorităţile au văzut în noua fortificaţie una cu un rol important, atât în sistemul de apărare împotriva turcilor, dar şi de consolidare a puterii lor în teritoriile ocupate. Astfel, urma să devină fortificaţia principală a Transilvaniei, mai ales că era construită după cele mai noi metode de fortificare ale vremii, inspirate de sistemele concepute de arhitectul militar francez, mareşalul Vauban. Fortificaţia bastionară de la Alba Iulia este apărată de trei sisteme de fortificaţii. 

”Fortificaţia a fost construită din materiale confecţionate în zonă, iar munca brută a fost executată de peste 20.000 de iobagi români aduşi din toată Transilvania, obligaţi să presteze muncă gratuită în serii de câte două săptămâni. Pentru lucrările de zidărie şi pietrărie, au fost folosiţi muncitori şi meşteri italieni, iar lucrările speciale de sculptură la porţile cetăţii şi bastioane au fost realizate de o echipă de la Viena, condusă de sculptorul Johann König. Zidurile au fost construite din piatră şi cărămidă, într-o tehnică fără denivelări, uşor oblice, pentru a provoca ricoşarea ghiulelelor metalice. De asemenea, pentru a elibera terenul ce trebuia utilizat, respectiv o suprafaţă de 140 ha, s-a hotărât dărâmarea vechiului oraş, ce se ridicase pe ruinele anticului Apulum, şi mutarea lui în partea de est a cetăţii, unde a format actualul oraş de jos”, a afirmat istoricul Liviu Zgârciu

image

Logo turistic inspirat de Cetate

Alba Iulia are şi un brand turistic oficial, fiind printre puţinele localităţi din România care a adoptat o identitate vizuală. Logo-ul oraşului este conceput ca un contur al Cetăţii Vauban Alba Carolina, în şapte colţuri, şi este însoţit de sloganul “The other Capital” (Cealaltă capitală) dar şi de mesajul ”Welcome to the largest Citadel in Romania” (Bine aţi venit în cea mai mare Cetate din România). 

Cetatea Alba Carolina, redeschisă în toată splendoarea după cel mai mare proiect de restaurare din România

Un film despre Alba Iulia în concurs la Comisia Europeană: „Different sounds. One Europe”

Cetatea Alba Iulia îşi dezvăluie, după 300 de ani, ultimele secrete

Cum a devenit Cetatea Alba Iulia minunea Transilvaniei. Secretele unui proiect de 50 de milioane de euro

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite