UPDATE Cum se vor face înscrierile la clasa pregătitoare anul acesta. Pricopie: "I-am rugat pe părinţi, pe inspectori să aducă feedback"

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Înscrierea la clasa pregătitoare se va face la începutul lunii aprilie     FOTO: Arhiva Adevărul
Înscrierea la clasa pregătitoare se va face la începutul lunii aprilie     FOTO: Arhiva Adevărul

Părinţii îşi pot înscrie copiii la clasa pregătitoare şi clasa I, anul acesta, în două etape, începând cu 2 aprilie. Listele finale vor fi afişate pe 24 mai, se arată în metodologia pentru înscrierea copiilor de şase ani în învăţământul primar începând cu anul şcolar 2013-2014.

UPDATE 14:25 - "Metodologia este în dezbatere publică, unde va rămâne timp de o săptămână şi i-am rugat deja pe reprezentanţii asociaţiilor de părinţi, pe inspectori să aducă feedback. Documentul va fi aprobat cu o săptămână înaintea termenului iniţial şi ar putea suferi modificări", a declarat Remus Pricopie pentru adevărul.ro.

Ministrul Educaţiei a mai spus sâmbătă seara presei că estimează că "95% dintre copii vor fi repartizaţi după prima etapă. Cei care nu au gasit un loc, pentru că refuză unitatea şcolară de circumscripţie, intră în etapa a II-a, care va avea loc în perioada 8-17 mai. Procedurile sunt simplificate iar opţiunile părinţilor maximizate. Se va folosi platforma online de înscriere, dacă părinţii doresc acest lucru".


Copiii de şase ani pot fi înscrişi la clasa pregătitoare, anul acesta, în două etape, iar părinţii pot opta pentru grădiniţă sau şcoală, dar şi pentru o unitate de învăţământ în afara circumscripţiei, prioritate având însă copiii din proximitatea şcolii, potrivit noii metodologii publicate, sâmbătă, 16 martie, de către Ministerul Educaţiei.

Documentul va sta în dezbatere publică până în data de 24 martie, iar oficialii ministerului precizează că ar putea suferi modificări înainte de a fi aprobat prin ordin de ministru.

Înscrierile încep în data de 2 aprilie, iar afişarea listelor finale se va face pe 24 mai.

În prima etapă, părinţii îşi pot înscrie copiii la şcolile de circumscripţie, dar şi la alte şcoli, iar în etapa a două, copiii care nu au fost repartizaţi pot fi înscrişi numai la şcolile cu locuri rămase libere.

Înscrierea se va face la unitatea de învăţământ la care părintele doreşte să fie admis copilul. Astfel, cererile-tip pot fi completate şi validate direct la unitatea de învăţământ la care părintele doreşte înscrierea copilului, însă pot fi completate şi online, pe un formular disponibil pe site-ul Ministerului Educaţiei, accesând căsuţa de pe prima pagină, intitulat Înscriere în învăţământul primar.

Formularul va fi disponibil online din 2 aprilie. În cazul completării online, părintele va trebui să meargă la unitatea de învăţământ la care doreşte înscrierea copilului, pentru validarea cererii.

Actele necesare la înscriere sunt: cerere-tip de înscriere; copii după actul de identitate al părintelui/tutorelui legal; certificatul de naştere al copilului; documentul care atestă dezvoltarea psihosomatică corespunzătoare pentru parcurgerea clasei pregătitoare / clasei I (acolo unde este cazul); alte documente care să ateste îndeplinirea criteriilor generale şi/sau specifice (acolo unde este cazul).

Condiţiile de înscriere în învăţământul primar

"Părinţii, ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani până în data de 31 august 2013 inclusiv, au obligaţia de a înscrie copiii în învăţământul primar în clasa pregătitoare", se arată în metodologie. Excepţie de la regulă sunt copiii care  împlinesc vârsta de 7 ani până pe 31 august 2013 şi care pot fi înscrişi, la cerere, în clasa I.

De asemenea, copiii care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie - 31 ianuarie 2013, pot fi înscrişi la clasa pregătitoare, dacă dezvoltarea lor psihosomatică este corespunzătoare, dacă nu este, sau părinţii nu doresc să-i înscrie la clasa pregătitoare, atunci copiii trebuie înscrişi la grădiniţă în grupa mare.

Evaluarea psihosomatică se poate face ori la Centrele Judeţene de Resurse şi Asistenţă Socială (CJRAE), sau la Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Socială (CMBRAE), unde trebuie depusă o cerere tip în care părinţii solicită aceasta, ori în diferite zone ale judeţului sau municipiului Bucureşti. În cazul acesta, depunerea cererilor se poate face şi la sediul unităţilor sau instituţiilor unde se va face evaluarea.

Calendarul metodologiei

Părinţii care au nevoie de lămuriri se pot adresa inspectoratelor şcolare, care au obligaţia de a asigura permanent informarea şi consilierea familiei.

Conform calendarului metodologiei, între 30 martie şi 7 aprilie, părinţii pot vizita unităţile de învăţământ unde se desfăşoară clasa pregătitoare de la anul, în cadrul unei "Zile a porţilor deschise" şi pot discuta cu viitorii învăţători. De altfel, această măsură a fost propusă în luna ianuarie şi de fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu.

Între 1 şi 12 aprilie vor fi organizate întâlniri pentru informarea şi consilierea părinţilor copiilor de grădiniţă care vor fi intra la anul în învăţământul primar.

Proiect Calendarul Inscrierii in Invatamantul Primar 2013 Dezbatere Publica f

Alegerea unităţii de învăţământ

La alocarea numărului de clase pregătitoare se ţine cont de numărul copiilor care au împlinit vârsta pentru a începe învăţământul primar, de arondarea străzilor la unităţile de învăţământ sau de cea mai bună oportunitate educaţională identificată, conform proiectului de metodologie.

"Toţi copiii ai căror părinţi solicită înscrierea în clasa pregătitoare, la şcoala de circumscripţie, vor fi înmatriculaţi la unitatea de învăţământ solicitată. Pe locurile libere se înscriu şi, ulterior, se înmatriculează, copiii care provin din alte circumscripţii şcolare, inclusiv din alte localităţi, în conformitate cu solicitările părinţilor şi cu prevederile prezentei metodologii", se arată în metodologie.

La fiecare circumscripţie vor fi alocate un număr de locuri libere  în funcţie de câte locuri sunt alocate pentru clasa pregătitoare şi câţi copii din acea circumscripţie se pot înscrie acolo.

”În sensul prezentei metodologii, numărul locurilor libere la clasa pregătitoare este stabilit ca diferenţa dintre numărul de locuri alocate pentru clasa pregătitoare şi numărul de copii din circumscripţie care trebuie înscrişi la acel nivel de clasă. De exemplu, dacă în circumscripţia şcolară a unei unităţi de învăţământ există 40 de copii care trebuie înscrişi la clasa pregătitoare, atunci şcoala primeşte prin planul de şcolarizare 2 clase pregătitoare (50 de locuri). Ca urmare, numărul de locuri libere este de 10 la clasa pregătitoare (50-40)”, prevede metodologia propusă de Ministerul Educaţiei.

Dacă numărul cererilor de înscriere pentru copii din afara circumscripţiei este mai mare decât numărul de locuri libere, atunci vor fi aplicate criterii de departajare. Acestea sunt:

a) existenţa unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului;
b) existenţa unui document care dovedeşte că este orfan de ambii părinţi. Situaţia copilului care provine de la o casă de copii sau centru de plasament se asimilează situaţiei copilului orfan de ambii părinţi;
c) existenta unui document care dovedeste ca este orfan de un singur parinte;
d) existenţa unui frate sau a unei surori înmatriculat(ă) în unitatea de învăţământ respectivă.

Criteriile specifice, aplicate după cele generale şi numai dacă acestea nu reuşesc să facă departajarea între copii, sunt elaborate de către fiecare unitate de învăţământ în parte, dar sunt aplicate pe baza unor documente doveditoare, prezentate de către părinţi/tutori legali şi nu pot fi discriminatorii, respectiv trebuie să ţină cont de faptul că toţi copiii au drepturi egale, indiferent de condiţia socială, financiară, indiferent de naţionalitate, rasă, religie, confesiune, sex etc.

Acelaşi proiect prevede că în situaţia în care capacitatea unei unităţi de învăţământ nu permite cuprinderea în clasa pregătitoare a tuturor copiilor din circumscripţia şcolară stabilită în anul şcolar anterior, precum şi în alte situaţii justificate, inspectoratele şcolare judeţene (ISJ) şi Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB) pot decide reconfigurarea circumscripţiilor şcolare astfel încât să asigure optimizarea procesului de cuprindere a copiilor în clasa pregătitoare.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite