„Tu pe cine vrei bloggeriţă pe adevarul.ro?” Poveştile femeilor din blogging şi de ce sunt puţine

0
Publicat:
Ultima actualizare:
De data aceasta, pe cine vreţi bloggeriţă?
De data aceasta, pe cine vreţi bloggeriţă?

Campania "Tu pe cine vrei blogger pe adevarul.ro?" continuă cu un episod special, marcat de ziua internaţională a drepturilor femeii, 8 martie. Am vrut să aflăm câteva poveşti de la bloggeriţe, am vrut să aflăm de ce nu ştim atât de multe femei în blogosferă, iar de la voi ne-am dori să ştim pe cine vreţi bloggeriţă pe adevarul.ro?

Blogosfera românească a început să fie activă undeva acum 8-9 ani. Astăzi, cei care cunosc fenomenul o împart în mai multe clase, unde „A-Listerii” sunt bloggerii care sunt celebri, care au transformat scrisul într-o meserie şi care au devenit experţi social media. Între aceştia, puţine nume sunt de femei. Cu riscul de a rata câteva nume, putem vorbi de Cristina Bazavan, de Simona Tache, de Dolores Benezic, Andreea Retea sau Bogdana Butnar. Lista e mult mai lungă, prea lungă pentru a fi înşirată aici la început şi sigur vom jigni pe cineva pentru că am lăsat-o deoparte. 

De 8 martie, ziua internaţională a drepturilor femeilor, adevarul.ro încearcă o discuţie despre bloggingul feminin şi vă provoacă la un exerciţiu de imaginaţie care se poate transforma în realitate: pe cine doriţi bloggeriţă pe adevarul.ro?

Poveste de blogger-femeie

„În blogosferă poţi să intri instant. Îţi faci un blog şi te apuci de scris. Despre următorii paşi s-au scris râuri de articole şi s-au ţinut zeci de prezentări. Oricum, dacă scrii bine, treaba merge cu uşurinţă mai departe. Dar ca să fii acolo cu adevărat, ai nevoie de răbdare, dedicare, talent, skilluri de socializare online şi offline, inteligenţă emoţională şi nu în ultimul rând de o strategie”. Acestea sunt cuvintele unei bloggeriţe din România.

Pe Andreea Stan (foto dreapta) aţi putut-o citi anul trecut, când în aprilie a scris pentru rubrica „Dragoste Modernă” din Weekend Adevărul. Pentru cine nu ştie, Andreea are două bloguri: partea profesională se mulează pe andreeastan.ro, iar partea personală a început dragostea cu blogurile în 2005, pe provinciala.ro, acolo unde se autointitulează „constănţeancă prin sângele căreia curge 50% sânge de sibiancă”. Sus, pe blog, stau scrise şi caracteristicile ei profesionale: web strategist, online experimentalist, social media explorer şi PR Addict.

image

Ea şi-a asumat abia recent statutul de bloggeriţă şi de om din spatele provinciala.ro. „Încă nu sunt împăcată complet cu ideea. Oamenii tind să te poziţioneze ca blogger şi atât şi câteodată e neplăcut pentru că eşti şi blogger, nu doar”, spune Andreea.

„În spatele oricărui blog există un om cu o meserie pe care o practică, un job, o carieră, realizări care de cele mai multe ori nu sunt legate de statutul de blogger. Şi atunci asumarea poziţiei de blogger reprezintă doar o parte din ce înseamnă omul care scrie acolo. De cele mai multe ori pe blog descoperim omul şi nu profesionistul”, crede “Provinciala”.

Blogosfera 2013: mai mulţi, mai mânaţi de nevoi diverse, majoritatea mercantile

Cum erau vremurile de acum opt ani, când blogosfera românească era la început? „Eram puţini la început şi scriam şi ne citeam unii pe alţii pur şi simplu. Când blogosfera a început să fie preocupată de ideea de creştere a blogului eu mi-am văzut în continuare de ale mele şi am scris despre mine şi ce îmi place mie. Multe din textele mele din ultimul an par comerciale pentru o asemenea abordare, dar se datorează faptului că expunerea mea publică ca bloggeriţă mi-a permis accesul la o mulţime de subiecte precum lansări de produse şi servicii sau campanii. Dar tot ce mi-a plăcut mie am scris”, povesteşte Andreea.

De curând, Andreea a lansat proiectul 30rocks.ro, care are ca ţintă viaţa oamenilor trecuţi de 30 de ani. În general, ea crede că şi publicul ei personal este format mai mult din femei, care se identifică mai bine cu poveştile ei, dar are şi cititori fideli bărbaţi.

Cum arată blogosfera în 2013? „Suntem din ce în ce mai mulţi şi mânaţi de nevoi din ce în ce mai diverse, majoritatea mercantile şi de multe ori fără să înţelegem fenomenul cap coadă sau fără a avea o strategie. De crescut, va creşte. Unii vor renunţa, alţii se vor reorienta la nivel de mesaj şi conţinut, câţiva vor deveni mai buni. Se vor cerne multe pentru că în industria asta regăsim implicaţi din ce în ce mai mulţi actori din arii diverse şi asta îi va da substanţă şi o rigoare. Şi cred că asta e spre binele tuturor”, încheie Andreea Stan.

De ce nu avem bloggeriţe?

Bloggerul şi specialistul social media Cristian China-Birta, cunoscut în online drept chinezu.eu, lipsa unui număr mai mare de blogger de gen feminin este încă un mister. “Există tot felul de explicaţii, date de oameni care se plasează de o parte şi de alta a baricadei imaginare de gen. Nu m-a convins niciuna. Ce e ciudat este faptul că fetele care s-au apucat serios de blogging, o fac la modul excelent. Să ne uităm la Cristina Bazavan, Simona Tache sau Ruxandra Predescu. Mai mult, interacţiunea mea cu bloggeriţele la nivel profesional este de multe ori mai bună decât cea cu băieţii”, a declarat Chinezu pentru adevarul.ro.

El consideră că hiba care provoacă absenţa unui număr mai mare de bloggeriţe care să conteze în online-ul românesc nu este la public, ci la bloggeriţe. “Mi se pare că au reţineri mai mari decât băieţii de a se apuca de blogging. Dar şi când o fac, rup. Poate că gândesc mai mult şi mai multe puncte de vedere înainte de a lua această decizie. Sau poate nu. După cum spuneam, e un mister pentru mine”, încheie Chinezu.

image

Pe blogul său, Cristian China chiar a încercat să afle răspunsul la această întrebare chinuitoare. De exemplu, Cristina Bazavan crede că „bărbaţii sunt mai tehnici, se descurca mai repede cun instalatul temelor de wordpress. Femeile se sperie din prima şi nu mai întreabă nimic. Dacă trec de faza unu, ajung să scrie un blog cu păreri personale. Dacă trec de faza asta şi încep să producă şi alt content, nu perseverează pentru că vor apreciere acum: vor să li se spunăcă sunt cele mai bune, cele mai frumoase, cele mai deştepte. Dacă depăşesc şi faza asta, sunt pe drumul cel bun. De aici încolo pot începe să se gândească să se numească bloggeriţe”.

Andra Zaharia îi răspundea lui Chinezu, motivând că „bloggerii sunt mai înclinaţi pe partea de business a blogului, în timp ce bloggeriţele preferă să abordeze un stil de scris ce duce înspre beletristica sau jurnal personal şi mai puţin înspre o nişă care poate fi exploatată comercial”.

Denisa Bârgău crede că „Sunt bloggeriţe care scriu despre meseria de mămică, bloggeriţe care au înţeles blogul ca pe un jurnal personal dar pe care îl poate vedea oricine [şi dau din casă tot felul de detalii pe care nu aş vrea să le ştiu], bloggeriţe care scriu prost şi bloggeriţe care scriu excepţional, dar fac marea greşeală de a nu “intra” în blogosferă. Adică nu interacţionează cu ceilalţi bloggeri, nu lasă un comentariu pe nicăieri, nu îşi promovează nicicum articolele şi-atunci nu aude mai nimeni de ele”.

Puteţi citi mai multe opinii despre blosofera feminină pe blogul lui Cristian China-Birta, chinezu.eu.

Bogdana Butnar de la Google România este o prezenţă activă şi foarte profesionistă în bloggingul românesc. Ea crede că „un bărbat cu blog priveşte înainte, setează targeturi şi aşteptări, vrea să deţină o nişă, să fie cel mai bun acolo. Bărbaţii sunt vânători, urmăresc un obiectiv. Femeile sunt expansive orizontal, ele se dezvoltă şi dezvoltă în jurul lor, nu au musai dorinţe de mărire. O altă abordare probabil că este că bloggeriţele scriu mai puţin focusat pe subiecte mari şi grele. În general, scriu despre lucruri personale, de viaţă, emoţii şi, evident, e greu să ierarhizezi când vine vorba de aşa ceva”.

Care este soluţia? Bogdana Butnar a declarat pentru „Adevărul” că „în ţara asta avem nevoie de mai multe bloguri din două categorii: bloguri scrise frumos şi bloguri specializate pe teme altele decât marketing şi personal development. Sunt convinsă că un blog de succes trebuie să aibă o idee centrală şi pe cineva hotărât în spate, încât să se ţină de acel subiect şi să-l dezvolte cât mai mult”.

image

Blogurile favorite ale Bogdanei, scrise de către femei, sunt cele ale Anei Popescu şi ale Oltei Zambori.

Alegerile lui Zoso

Un personaj controversat, surprinzător, dar în acelaşi timp de succes în blogosfera românească este Vali Petcu, mai cunoscut pentru pseudonimul Zoso. El are unul dintre cele mai populare bloguri, iar de curând a reuşit să introducă ceea ce nici presa nu prea are: paywall pentru unele articole.

Pe cine citeşte Vali Petcu din blogosfera feminină? Şi trebuie menţionat, nu crede în separarea aceasta între femei şi bărbaţi în bloggingul românesc. „Citesc foarte puţine bloguri româneşti. Simona Tache, Oltea Zambori, Raluca Hriţcu, Florenţa Dănilă, Anca Bundaru, Elena Ciric, Miruna Siminel şi Andreea Năstase”, spune Vali Petcu. De ce? Pentru că cele de mai sus scriu pe domenii care-l interesează în mod direct, cum ar fi jurnalismul şi social media, iar altele scriu frumos. Zoso consideră că motivul pentru care bloggingul românesc arată cumva la fel ca acum doi ani, nemaiexistând nume mari care să se impună, este faptul că cei care scriu nu posedă două lucruri: „constanţă şi substanţă”.

Provocarea noastră

De 8 martie, ziua internaţională a drepturilor femeilor, adevarul.ro vă lansează o nouă provocare.

Cine sunt femeile pe care le-ai dori pe blogurile adevarul.ro şi încă nu au fost propuse? Ajută-ne. Până acum, pe lista de peste 160 de propuneri am putut citi nume respectate: Eugenia Vodă de la emisiunea Profesioniştii, actriţa Oana Pellea, Ada Milea, Simona Tache, Ana Blandiana, Sorina Matei, Ina Ţăranu-Hofnăr, Lelia Munteanu, Marina Constantinescu sau Dolores Benezic (dollo.ro).

Am început deja faza a doua a campaniei, cea care nu se vede. Am început deja să vorbim cu cei care ar putea fi bloggeri pe adevarul.ro, iar rezultatele se vor vedea în săptămânile următoare pe adevarul.ro. Pentru că totul continuă şi după ce campania se termină.

Pe cine vrei blogger(iţă) pe adevarul.ro?

Loading...

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite