STUDIU Greşelile cele mai frecvente care îi fac pe şoferii începători să fie „campioni“ la accidente rutiere

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pericolul din trafic este reprezentat de şoferii începători, care provoacă cele mai multe accidente FOTO Shutterstock
Pericolul din trafic este reprezentat de şoferii începători, care provoacă cele mai multe accidente FOTO Shutterstock

O mare parte dintre accidentele rutiere din UE, soldate sau nu cu victime, sunt cauzate de către şoferii începători, care, de regulă sunt foarte tineri (18-24 de ani).

Şoferii începători, care de obicei sunt foarte tineri au un risc crescut de a provoca accidente rutiere, fiind un pericol pentru siguranţa lor şi a celorlalţi, aşa că accidentele sunt o tind să braveze la volan şi să minimalizeze riscurile în trafic. 

Concret, riscul şoferilor neexperimentaţi şi al celor tineri de a provoca accidente rutiere este de două până la trei ori mai mare decât în cazul conducătorilor auto mai experimentaţi, arată datele Comisiei Europene, care a făcut o caracterizare a şoferilor tineri. Prin urmare, aceştia tind să-şi concentreze atenţia pe volan, nu pe drumul pe care îl parcurg. Detectarea situaţiilor complexe apărute în trafic se face şi ea lent, din lipsa experienţei. Apoi, şoferii tineri au o percepţie deformată asupra riscurilor care pot apărea în trafic. O altă caracteristică este lipsa atenţiei, aceştia fiind mai uşor distraşi de diverse elemente externe, precum conversaţii cu pasagerii din maşină sau muzica pe care o ascultă. Mai departe, viteza de reacţie în caz de manevre urgente este supraestimată, iar anticiparea riscurilor este scăzută. 

Acceleraţia şi riscurile din trafic

Nu în ultimul rând, novicii sunt mai tentaţi să apese pedala de acceleraţie şi să aibă viteză excesivă. „Din păcate, pe sectorul de vârstă 18-25 de ani, accidentele rutiere reprezintă principala cauză a mortalităţii în rândul tinerilor şi totodată, consecinţa pentru lipsa de experienţă la volan şi implicit, lipsa antrenamentului mental vizavi de ce înseamnă identificarea riscurilor în trafic. De fapt, riscurile cele mai grave din trafic nu sunt cele vizibile, ci cele invizibile. Din acest punct de vedere, lipsa de experienţă se poate măsura, de fapt, prin lipsa de cunoştinţe suficiente pentru a gestiona situaţiile de risc din trafic”, arată psihologul Ionel Simionca, vicepreşedinte al Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – PsihotrafiQ. 

Apoi, când lipsa de experienţă şi lipsa antrenamentului mental sunt cumulate cu trăsături de personalitate încă în formare, cu un anumit teriblism, cu dorinta de a brava, dar şi cu alţi factori cumulativi precipitatori (consum de alcool, maşină puternică) fac ca evenimentele din trafic în care sunt implicaţi şoferi tineri să fie grave, pentru şoferi şi pasageri, deopotrivă, explică specialistul.

Cele mai multe accidente în trafic ale tinerilor sunt cu pasageri, deci există distragerea atenţiei şi demonstrativitatea, ca şi factori precipitatori de accident  Ionel Simionca, psiholog, vicepreşedinte Asociaţia PsihotrafiQ  

Datele instituţiei europene mai arată că şoferii începători tind să conducă mult pe timp de noapte şi uneori chiar şi sub influenţa alcoolului sau a drogurilor. Totodată, o marte parte dintre aceştia au maşini vechi, fără sisteme moderne de siguranţă, ori, din contră, au maşini prea performante şi puternice, pe care nu ştiu să le stăpânească. În plus, şoferii tineri au tendinţa de a explora posibilităţile proprii şi ale maşinii, însă uită de măsurile de siguranţă şi de propriile limite, punându-şi viaţa lor şi a altora în pericol, consideră Simionca.

 „Cele mai multe accidente în trafic ale tinerilor sunt cu pasageri, deci există distragerea atenţiei şi demonstrativitate, ca şi factori precipitatori de accident”, mai spune expertul care arată că purtarea centurii, respectarea limitelor de viteză, înţelegerea propriilor limite şi riscuri la care se supun şoferii tineri, neexperimentaţi sunt cruciale. Specialistul insistă asupra importanţei disciplinei personale, a refuzului. „Să pună siguranţa personală a lui şi a celorlalţi mai presus de orice. Să refuze tentanţia de a intra într-o provocare sau de a răspunde la una. Traficul este mereu provocator. Din păcate, toata viaţa se poate spulbera în două secunde. Tot ce ai făcut până la 20 de ani,  muncind pentru tine, poţi spulbera în două secunde! Atât e limita când se poate întâmpla o nenorocire”, conchide Simionca.

România, „deschizătoare” de drum la rata accidentelor 

În ultimii ani, la nivelul EU, numărul accidentului s-au redus substanţial. România rămâne însă codaşa blocului comunitar, întrucât are cea mai mare rată a accidentelor rutiere fatale, foarte multe dintre ele fiind cauzate de către şoferi începători. Circa 1.900 de oameni îşi pierd viaţa în fiecare an în accidente de circulaţie, ţara noastră având mult de recuperat până va atinge obiectivul propus de UE, acela de a reduce cu 50% numărul victimelor rezultate din accidente rutiere. Prin urmare, Comisia Europeană cere măsuri concrete pentru reducerea accidentelor, precum intensificarea campaniilor de educaţie rutieră şi de conştientizare a pericolelor pe care le reprezintă anumite tipuri de comportament la volan.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite