Prima ambarcaţiune din lume propulsată de valuri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un bătrân temerar japonez va demonstra că valurile, cea mai "verde" sursă de energie pe mare, pot fi folosite pentru transportul maritim de lungă distanţă. Navigatorul japonez Kenichi Horie,

Un bătrân temerar japonez va demonstra că valurile, cea mai "verde" sursă de energie pe mare, pot fi folosite pentru transportul maritim de lungă distanţă.

Navigatorul japonez Kenichi Horie, în vârstă de 69 de ani, celebru pentru aventurile sale solitare în Oceanul Pacific, a început duminică o nouă călătorie, în care va străbate 6.400 de kilometri, din Hawaii până în Japonia, la bordul primei ambarcaţiuni din lume propulsate exclusiv de energia valurilor.

Dacă va avea succes, Horie va intra în Cartea Recordurilor pentru cea mai lungă călătorie efectuată cu acest tip de ambarcaţiune şi va dovedi, în acelaşi timp, viabilitatea propulsiei pe baza valurilor, cea mai "verde" sursă de energie pe mare.

În centrul temerarei încercări se află "Sirena Suntory II", un catamaran cu greutatea de trei tone fabricat dintr-un aliaj de aluminiu reciclat, relatează Associated Press.


Ambarcaţiunea transformă energia valurilor în energie cinetică folosind două padele mobile, montate una lângă alta, sub prova. Acestea se mişcă în sus şi în jos, acţionate de valuri, generând "impulsuri" care propulsează ambarcaţiunea în direcţia de mers, asemenea mişcărilor unui delfin.

"Valurile sunt în general un factor negativ pentru o ambarcaţiune, pentru că încetinesc viteza", explică Yutaka Terao, profesor de inginerie la Universitatea Tokai din Japonia, cel care a conceput sistemul de propulsie al catamaranului. "Însă Suntory poate transforma energia valurilor în energie de propulsie, indiferent de direcţia din care vin valurile", mai arată acesta.


Catamaranul "verde", lansat la apă


Testele de navigaţie şi antrenamentele s-au desfăşurat în Golful Osaka şi de-a lungul canalului Kii. Horie a dat startul călătoriei la finele săptămânii trecute, de la Clubul de iahting din Honolulu, Hawaii, urmând să navigheze circa 6.400 de kilometri pe ocean pentru a ajunge la canalul Kii. Cu gâtul împodobit de ghirlande de flori, Horie a salutat zecile de admiratori veniţi să-i ureze drum bun.

"Atâţia oameni au venit să mă vadă... Pot pleca acum cu voie bună", a declarat japonezul înainte de a se urca la bordul catamaranului. El a recunoscut faptul că este puţin speriat de noua sa aventură. Pentru a nu îngreuna ambarcaţiunea, Horie şi-a luat ca alimente orez, conserve şi hrană semipreparată, însă nu a renunţat la cutiile sale de bere. Panourile solare instalate pe catamaran îi vor permite să-şi încălzească mâncarea la un cuptor cu microunde. Horie va avea acces la telefon prin satelit şi la e-mail, însă şi-a luat cu el şi multe cărţi.


Valurile, energie inepuizabilă


Scopul călătoriei este de a dovedi că propulsia valurilor poate funcţiona în condiţii reale, deschizând calea unor tehnologii în domeniul comercial, precum navele de transport. "Petrolul este o sursă limitată. Valurile însă nu se vor termina niciodată", spune bătrânul temerar. Lui Horie îi place să construiască ambarcaţiuni propulsate de energie alternativă, iar apoi să iasă cu ele în largul Oceanului Pacific. De ce? "Pentru că aici au fost munţii", spune el enigmatic.

O altă pasiune a lui Horie este să-şi construiască ambarcaţiunile din butoaie sau cutii de bere de aluminiu reciclate. Un alt element ecologic al călătoriei este faptul că toate staţiile radio şi echipamentele electrice sunt alimentate cu energie solară. La o viteză maximă de 5 noduri pe oră, Suntory Mermaid II va avea nevoie de două sau trei luni pentru a finaliza această călătorie, pe care o ambarcaţiune alimentată cu motorină ar duce-o la capăt în doar 10 zile. Catamaranul Suntory Mermaid II a fost construit de compania niponă Tsuneishi Shipbuilding, având o lungime totală de 9,5 metri şi o lăţime de 3,5 metri.


"Călăreţul valurilor", un solitar în Pacific


Aventura temerarului nipon Kenichi Horie la bordul ambarcaţiunii propulsate de valuri este ultima încercare dintr-o lungă serie de tentative încununate cu succes în econavigaţie. În 1962, Horie a traversat Oceanul Pacific în decurs de 94 de zile, la bordul navei Mermaid, pe ruta Nishinomiya-San Francisco.

El a ajuns în oraşul american fără paşaport şi fără bani, fiind, bineînţeles, arestat. După ce primarul din San Francisco a aflat de călătoria sa, Horie a fost eliberat şi a primit cheile oraşului. El a scris o carte despre călătorie, intitulată "Singur în Pacific", lucrare care a fost ecranizată în 1963, în filmul "Inamicul meu, Marea". De atunci, ambarcaţiunea Mermaid a rămas expusă în muzeul maritim din San Francisco. A urmat o lungă serie de călătorii solitare. În 1974, a navigat oceanele de la est la vest, iar în 1978 a traversat planeta de la nord la sud.


Un ecologist al mărilor


În 1993, Horie a condus o ambarcaţiune cu pedale pe o distanţă de 4.660 de mile, din Hawaii până în Okinawa, stabilind un record mondial. În 1996, el a stabilit un alt record, pentru cea mai rapidă traversare a Oceanului Pacific într-o ambarcaţiune alimentată cu energie solară.

Coca navei era realizată din foste cutii de bere. Trei ani mai târziu, a efectuat o călătorie solitară, traversând Pacificul la bordul catamaranului Malt's Mermaid II, realizat din 528 de butoaie de bere din aluminiu sudate unul de altul, pe 5 rânduri.

La acea vreme, Horie glumea, spunând că "doar 500 de butoaie sunt goale". În 2002, Horie a refăcut traseul Nishinomiya-San Francisco la bordul catamaranului Mermaid III, o replică a primului său catamaran realizată dintr-o varietate de materiale reciclabile: butoiaşe de whiskey din aluminiu pentru cocă, cutii de bere pentru catarg şi PET-uri pentru vele.

>> Petrolul este o sursă limitată. Valurile însă nu se vor termina niciodată.
Kenichi Horie,
navigator japonez

Sistem autonom alimentat din surse regenerabile

Electricitate: Un sistem de opt panouri solare produce în total electricitate de 560 W, energie folosită la alimentarea luminilor de navigaţie, staţiei de transmisii radio, telefonului prin satelit şi computerului.
Propulsie: Padelele instalate sub prova convertesc energia valurilor într-o propulsie capabilă să conducă nava de trei tone cu 5 noduri pe oră.


Stabilitate: Padelele absorb energia de pe fundul catamaranului pentru a face propulsia şi mai eficientă
Coca: Învelişul exterior al navei, cu o grosime de doar trei milimetri, este realizat dintr-un aliaj rezistent din aluminiu reciclat.


Siguranţă: Pentru a face faţă eventualelor situaţii de urgenţă, catamaranul este echipat cu un motor pe motorină şi cu vele.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite