Generaţia Z, dornică de popularitate, dar lipsită de motivaţie STUDIU

0
0

Unu din cinci tineri sub 24 de ani își dorește să fie celebru, arată ultimul studiu Insights PulseZ 2022, care a testat stările și comportamentele în mediul online sau de consum ale tinerilor, precum și nevoile, motivațiile personale și preferințele generației Z.

Generația ”născută cu telefonul în mână” nu prea are încredere în ea Foto: Pixabay
Generația ”născută cu telefonul în mână” nu prea are încredere în ea Foto: Pixabay

Generația Z este alcătuită din tinerii născuți între anii 1995 și 2010.

Într-o perioadă dominată de instabilitate, principalele provocări identificate de tineri sunt: lipsa motivației – 64%, oboseala – 50% și emoțiile fluctuante – 46%, provocări prezente mai ales la fete, comparativ cu băieții.

YouTube, cea mai populară platformă

„Problemele din societatea noastră se oglindesc imediat în viața tinerilor. Este ceea ce constatăm în urma studiilor Insight PulseZ. Anul acesta am adăugat în chestionarul adresat tinerilor mai multe elemente pentru a identifica și mai bine dificultățile cu care se confruntă aceștia. În topul acestora se mențin pe primele poziții lipsa resurselor financiare și consilierii în carieră, cărora se adaugă bullyingul și lipsa oportunităților de dezvoltare”, a declarat Alin-Claudiu Apostu, project manager pentru „Vreau să Fiu Antreprenor” (VSFA) și „Insights”, programe naționale antreprenoriale, dezvoltate de organizația Romanian Business Leaders (RBL).

Potrivit aceleiași surse, 68% dintre tineri își doresc să aibă mai multă încredere în sine, iar 60%, să își poată gestiona mai bine timpul. „Pe lângă acestea, un nou trend emergent în rândul tinerilor de 16-18 ani este de a deveni cunoscuți precum o celebritate. Mediul digital este un catalizator al acestui fenomen, datorită prezenței influencerilor pe care tinerii îi iau drept exemplu. Aproape 1 din 5 tineri își dorește această popularitate în mediul online, comparativ cu 5% sau 3% din rândul grupelor de tineri de 18-24 de ani”, adaugă Apostu.

Studiul mai notează că jumătate dintre tinerii de 22-24 de ani aleg în egală măsura atât sistemul formal, cât și cel non-formal (în format online, pe platforme precum Google, Wiki, YouTube, TikTok, podcasturi și alte tipuri de surse).

YouTube este cea mai menționată platformă, având o medie zilnică de 2,3 ore, urmată de Instagram (2,3 ore), Facebook/ Messenger și TikTok (1,6 ore). Băieții folosesc YouTube și Discord semnificativ mai mult decât fetele, în timp ce tinerele petrec mai multe ore pe TikTok.

Psiholog: „Lipsa motivației este îngrijorătoare”

„Faptul că 68% dintre tineri doresc să aibă mai multă încredere de sine este explicabil parțial prin specificul vârstei, deoarece personalitatea lor este în formare, sunt în căutarea și regândirea unei identități personale și sociale. Atât atitudinea părinților, cât și resursele din comunitate contribuie la o încredere de sine scăzută a tinerilor români”, subliniază psihologul Mihai Copăceanu.

Specialistul adaugă că studiul subliniază foarte bine valorile generației actuale și motivația ei pentru bani: „Pe primul loc printre factorii motivatori se regăsește dorința de a fi independent(ă) financiară și pe locul al doilea în ceea ce privește locul de muncă se află pachetul salarial (53%). Ca psiholog, mă interesează și mă îngrijorează primele aspecte din raport, la capitolul provocări: lipsa motivației, oboseala, anxietatea și plictiseala. Acestea necesită a fi abordate prin măsuri la nivelul familiei, școlii și societății”, a conchis psihologul.

Societate


Ultimele știri
Cele mai citite