Copiii cu deficiente au parte de profesor itinerant doar o ora pe saptamana
0* Aproape jumatate dintre copiii cu deficiente din scolile publice ale Capitalei - corigenti sau repetenti * Uniunea Europeana finanteaza infiintarea de centre de sprijin pentru copiii cu dizabilitati
Copiii cu deficiente integrati in invatamantul de masa romanesc beneficiaza de sprijinul unui cadru didactic itinerant in jur de o ora pe saptamana. In aceste conditii, aproape jumatate dintre copiii cu deficiente din scolile publice au ramas repetenti sau au abandonat scoala in ultimul an de invatamant. Cadrele didactice itinerante si de sprijin sunt profesori ai scolilor speciale, care trebuie sa-l ajute pe copilul cu deficiente (integrat in invatamantul de masa) sa depaseasca dificultatile de invatare si adaptare. Dascalii itineranti si de sprijin isi desfasoara activitatea in timpul orelor de predare in parteneriat cu invatatorul sau profesorul de la clasa. Ministerul Educatiei impune, insa, o normare absurda pentru cadrele didactice itinerante si de sprijin. La clasele I-IV, norma este de 16 ore pentru 15 elevi, iar la clasele V-VIII norma este de 16 ore pentru 20 de elevi (adica chiar mai putin de o ora pe saptamana pentru un scolar cu deficiente). In plus, copiii (cei 15, respectiv 20) trebuie sa fie din clase diferite, fie pe acelasi palier, fie ale aceluiasi ciclu. "Aceasta normare este, intr-adevar, putin generoasa. Este greu ca intr-o ora pe saptamana sa poata fi ajutat corespunzator un copil cu deficiente integrat in invatamantul de masa", ne-a declarat Mariana Volintiru, inspectorul responsabil cu invatamantul special din Bucuresti. La sfarsitul anului scolar 2002-2003, dintre cei 44 de copii cu deficiente integrati in invatamantul de masa, 5 au ramas repetenti, 10 au abandonat scoala, iar 2 au fost retrasi in familie. La sfarsitul primului semestru al acestui an scolar, situatia este mai buna. Doar 5 dintre cei 46 de copii scolarizati in invatamantul de masa sunt corigenti. Pana in septembrie 2004, Asociatia Reninco-Romania deruleaza proiectul "Sprijin si Educatie pentru Toti", finantat de Uniunea Europeana. Proiectul se materializeaza prin infiintarea a doua Centre de sprijin in Bucuresti si Ramnicu Valcea, centre care vor asigura activitati de consultanta, formare de specialisti, activitati de cercetare si activitati de sprijin al elevilor cu dizabilitati in vederea prevenirii esecului scolar. Beneficiarii sunt 85 de copii din Bucuresti, Ramnicu Valcea si localitatile rurale valcene, Muereasca, Francesti, Voineasa, Tomsani si Cernisoara.