"Copernicienii", tinerii care invata la Paris arta conducerii
0Din totalul de 800, Romania are in acest moment 92 de "copernicieni". Departe de a fi niste oameni pusi pe sotii si neseriosi, "copernicienii" sunt scoliti in Franta, in patru universitati
Din totalul de 800, Romania are in acest moment 92 de "copernicieni". Departe de a fi niste oameni pusi pe sotii si neseriosi, "copernicienii" sunt scoliti in Franta, in patru universitati prestigioase, si invatati sa fie cei mai buni. Concret, incepand din 1992, tinerii romani de pana in 30 de ani, cu studii ingineresti, economice si, mai nou, juridice, participa la un "program de formare in management si lumea contemporana", de tip Executive MBA, intitulat sugestiv "Programul Copernic". Programul a fost in asa fel conceput incat sa se adreseze tocmai tinerilor absolventi de facultate din tarile fostului bloc sovietic. "Copernic" urma sa vina, inca de la inceput, in sprijinul companiilor franceze care doreau sa se "implanteze" in Europa Centrala si de Est si care aveau nevoie de oameni buni si instruiti in filialele pe care urmau sa le deschida. Astazi, "Copernic" scoleste lideri, formeaza cadre de conducere care sa activeze in zone diverse si in domenii diverse: industrie, finante, consultanta, FMCG - industria bunurilor de larg consum.
"Copernic" e 100% gratuit, iar tanarul selectat sa intre in anul de instructie are cazarea asigurata si primeste de la statul francez si o bursa lunara de aproximativ 750 de euro. E vorba insa de un grup select: doar 45 de tineri europeni capata anual statutul de "copernicieni". Cei selectati intra intr-un program intensiv de pregatire, sub egida a patru mari scoli franceze, infiintate inca de pe vremea lui Napoleon: Institut d'Etudes Politiques de Paris, Ecole Nationale des Ponts et Chaussees - Paris, Ecole des Mines - Paris si College des Ingineurs. Prima parte a programului Copernic are o durata de 6 luni si include sute de ore de curs in materii precum strategie, finante, marketing, drept comercial, viata politica contemporana sau limbi straine.
Urmeaza sase luni de stagiu, intr-o companie pe care ti-o cauti tu sau intr-una din companiile partenere programului - pentru ca, in fiecare an, "Copernic" e sprijinit de firme de renume, franceze ori multinationale, direct interesate de formarea capitalului uman.
Daca "gazdele" sunt multu-mite, stagiul se prelungeste cu trei luni. La momentul actual, printre firmele partenere programului sunt nume mari, precum Gaz de France, Groupe Danone, Renault sau Orange. In general, Romania participa la program, anual, cu cate cinci tineri, numarul acestora putand creste in functie de firmele partenere si de evolutia pietei.
Tara noastra ocupa un loc de frunte, dupa Ungaria, Polonia si Cehia. In Romania, "Copernic" e promovat si se desfasoara prin Serviciul Cultural al Ambasadei Frantei in Romania, strada Emile Zola, nr. 6, Bucuresti. Aici se gaseste dosarul de candidatura (care va putea fi descarcat in curand si de pe site-ul http://www.culture-france.ro/fra/interiortservicestboursestprogramme.htm), care trebuie trimis pe adresa Serviciului Cultural al Ambasadei Frantei in Romania, pana la sfarsitul lunii februarie 2006. Selectia dosarelor de candidatura are loc in perioada aprilie-mai, dupa care candidatii alesi sunt invitati sa parcurga o noua proba: un test de limba si un interviu de motivare, in prezenta unui juriu compus din reprezentanti ai scolii, reprezentanti ai Serviciului Cultural, ai firmelor partenere in program si din reprezentanti ai fostilor absolventi. Cei cinci norocosi sunt anuntati in iulie 2006 si vor fi la Paris pe 1 octombrie 2006.
Cum sa devii
copernician...
* candidatul trebuie sa fie originar dintr-o tara a Europei Centrale sau de Est
* sa aiba mai putin
de 30 de ani
* sa aiba in spate cinci ani de studii superioare in stiinte ingineresti, economie sau stiinte juridice
* sa nu fi beneficiat deja de o bursa oferita de statul francez
* sa vorbeasca bine limba franceza
* sa fie motivat sa lucreze cele sase luni intr-o intreprindere franceza
* experienta profesionala constituie un avantaj, dar nu este obligatorie
* in majoritatea cazurilor, persoanei care termina stagiul i se propune sa ramana in cadrul firmei, fie la sediul parizian unde si-a facut stagiul, fie intr-o filiala din tara de origine.