Cazurile de cancer la adulţii tineri se înmulțesc. „Dieta noastră, stilul de viață și factorii de mediu s-au schimbat”

În timp ce numărul deceselor cauzate de cancer continuă să scadă, persoanele mai tinere, inclusiv cele care par sănătoase și în formă, suferă din ce în ce mai mult de cancere care erau rezervate grupurilor de vârstă mai înaintată, relatează DailyMail.

Numărul cazurilor de cancer în rândul persoanelor tinere este în creştere, foto arhivă

Diagnosticarea Prințesei de Wales cu cancer la doar 42 de ani nu este un caz singular, ci reflectă o tendință îngrijorătoare mai largă: deoarece, deși cancerele cu debut precoce (la adulți cu vârste cuprinse între 18 și 49 de ani) reprezintă doar o fracțiune din totalul cazurilor, incidența lor și ratele de deces cresc semnificativ la nivel mondial.

În plus, supraviețuitorii au un risc mai mare de probleme de sănătate pe termen lung, cum ar fi infertilitatea, bolile de inimă și cancerele secundare, potrivit National Institutes of Health din SUA.

Poluarea şi factorul genetic

„Studiile arată că ratele cancerelor cu debut precoce, în special cancerul de sân, colorectal, pancreatic, tiroidian și al organelor de reproducere, au crescut constant în ultimii ani”, spune dr. Veda Giri, un expert de top în acest domeniu.

Profesorul Karol Sikora, un oncolog consultant de renume și decan fondator al Școlii de Medicină a Universității Buckingham, a declarat pentru Good Health: „Deși factorii legați de stilul de viață joacă un rol important, aceștia nu pot explica totul, pentru că o mulțime de tineri sănătoși fac cancer fără a avea factori de risc evidenți”.

Un studiu din 2023, publicat în BMJ Oncology, a sugerat că există o legătură între poluare și creșterea numărului de cancere de trahee, bronhii și plămâni (TBL) cu debut precoce. „Poluarea aerului poate să apară ca un factor de risc important pentru cancerul TBL cu debut precoce”, spune acesta.

Un alt factor luat în considererare a fost cel genetic. Dar cancerele cauzate de gene defectuoase moștenite sunt mult mai puțin frecvente decât cele cauzate de alți factori, aşa încât cercetătorii consideră că, cel mai probabil, creşterea ratei de îmbolnăviri la persoane tinere este corelată cu factori legaţi de mediu sau de stilul de viaţă încă neidentificaţi.

Modificarea microbiomului intestinal

Una dintre posibilități este reprezentată de modificări apărute în ultimul timp în microbiomul intestinal, comunitatea de ciuperci, bacterii și viruși care trăiesc în intestinul nostru și care joacă un rol important în inflamație și în sistemul imunitar.

Un studiu recent, publicat în ianuarie în British Journal of Cancer, a identificat anumite tipuri de bacterii intestinale dăunătoare în tumorile colorectale prelevate de la 1.687 de pacienți. Cercetătorii au descoperit că tumorile colorectale cu debut precoce (de la pacienți sub 45 de ani) aveau un profil microbian diferit față de cele cu debut tardiv.

„O cauză potențială a acestei incidențe în creștere este legată de schimbările din microbiomul nostru intestinal. În ultimele decenii, dieta noastră, stilul de viață și factorii de mediu s-au schimbat, ceea ce poate modifica tipul de bacterii, precum și echilibrul dintre bacteriile bune și cele rele care trăiesc în intestinul nostru”, a explicat cercetătorul principal Daniel Buchanan, profesor asociat care conduce laboratorul de oncogenomică colorectală de la Universitatea din Melbourne.

Utilizarea antibioticelor în mod frecvent

Studiile au legat, de asemenea, creșterea numărului de cazuri de utilizarea sporită a antibioticelor.

Cercetătorii au concluzionat că „modificările microbiomului induse de antibiotice pot fi permanente” și afectează capacitatea sistemului imunitar de a aborda celulele „defectuoase”, care se transformă în cancer. Aceste modificări pot permite, de asemenea, bacteriilor „rele” să se dezbolte rapid, „ducând la inflamații și la formarea de tumori”.

Dr. Daniel Buchanan și echipa sa au identificat trei tipuri de bacterii din intestin care produc substanțe chimice care pot deteriora ADN-ul și pot duce la apariția cancerului. O tulpină în special - o variantă de E. coli care provoacă infecții gastrice - a fost mai probabil să apară la pacienții cu cancer colorectal cu debut precoce.

„Este pentru prima dată când a fost identificat un biomarker non-genetic pentru cauza cancerului colorectal - acum putem lega cauza cancerului de această bacterie”, spune dr. Buchanan.

Cercetătorii au sugerat că expunerea timpurie la această variantă de E. coli, când microbiomul nostru intestinal este încă în curs de dezvoltare, ar putea face ca o persoană să fie mai predispusă la apariția timpurie a tumorilor.

Vârsta înaintată a mamei la naştere

De asemenea, schimbările sociale ar putea determina această creștere. Tot mai multe femei au copii mai târziu în viață, ceea ce pare să afecteze riscul copiilor lor de a dezvolta cancere în copilărie (deși nu este clar dacă acest risc se menține până la vârsta adultă).

În comparație cu copiii născuți de mame cu vârste cuprinse între 20 și 24 de ani, cei născuți de mame din grupe de vârstă mai înaintate au avut un risc cu 13-36% mai mare de cancer pediatric, a raportat American Journal of Epidemiology în 2017. Același studiu a constatat că şi vârsta tatălui poate, de asemenea, să crească riscul.

Alți cercetători au sugerat că „mediul” din pântecele mamelor mai în vârstă poate afecta genele care sunt activate sau dezactivate la urmașii lor, ceea ce îi face mai predispuși să dezvolte cancere mai târziu în viață.

Acelaşi timp de cancer se poate comporta diferit în funcţie de vârstă

În cazul în care pacienții mai tineri se confruntă cu probleme specifice vârstei lor, este posibil să necesite, de asemenea, o abordare specifică vârstei, deoarece același tip de cancer se poate comporta diferit în funcție de vârstă.

„Studiile au arătat că, atunci când unele tumori apar mai devreme în viață, acestea au de fapt proprietăți moleculare diferite. Celulele din aceste tumori cu debut precoce pot suferi mutații mai rapide și pot fi mai agresive, deși nimeni nu știe exact de ce”, spun specialiştii.

Există și vești bune. Cancerele cu debut precoce răspund la fel de bine la chimioterapie, potrivit lui dr. Andrew Beggs, iar „persoanele tinere și în formă fac față mai bine chimioterapiei și pot primi doze mai mari fără a suferi daune permanente. În cazul în care se pot tolera doze mai mari de chimioterapie, tumora poate răspunde mai bine”, spune el.

Societate