Aproape 700 de apeluri la numărul destinat violenței domestice și traficului de persoane, în ianuarie. Date furnizate de Agenția pentru Egalitatea de Șanse
0În luna ianuarie s-au înregistrat aproape 668 apeluri la helpline-ul 0800.500.333, destinat victimelor violenței domestice, discriminării de gen și traficului de persoane, arată datele Agenției Naționale pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați (ANES).
![Cazurile de violență în familie trebuie semnalate autorităților. FOTO: Shutterstock](https://cdn.adh.reperio.news/image-e/ecbd25bc-99b8-4020-8bc0-3cdaca093cec/index.jpeg?p=a%3D1%26co%3D1.05%26w%3D700%26h%3D750%26r%3Dcontain%26f%3Dwebp)
Dintre acestea, doar 453 au fost preluate, restul fiind fie prea scurte pentru a fi gestionate, fie pierdute din cauza că operatorii erau ocupați cu alte apeluri.
Cele 453 de apeluri preluate, din punctul de vedere al domeniului pentru care a fost apelată linia telefonică, au fost clasificate astfel:
- 180 apeluri în domeniul violenței domestice (relatare acte de violență, informații privind adăposturile pentru victimele violenței domestice/agresori, informații linie telefonică, informații privind adăposturile pentru agresori etc.)
- 2 apeluri în domeniul traficului de persoane;
- 1 apel in domeniul egalitatii de gen;
- 4 apeluri în domeniul violenței sexuale – alt context decât violența domestică;
- 2 apeluri în domeniul hărțurii la locul de muncă;
- 264 apeluri alt domeniu/nu au fost de competența ANES.
Cele mai multe apeluri au venit direct de la victime, urmate de martori ai incidentelor.
În ceea ce privește tipurile de abuz semnalate, violența verbală și psihologică domină statisticile, cu peste 140 de cazuri fiecare, urmate de violența fizică (100 de apeluri) și alte forme precum violența economică, socială sau cibernetică.
Deși linia de ajutor este gratuită și disponibilă non-stop, cifrele arată că nu toate apelurile primesc răspunsul necesar, fie din cauza volumului ridicat, fie a resurselor limitate.
„În luna ianuarie, la linia telefonică 0800 500 333, au fost primite 668 de apeluri, fapt ce semnalează o nevoie continuă de sprijin și asistență pentru a face față unei probleme care afectează foarte multe femei din România. Fiecare apel la acest helpline reprezintă un pas esențial în sprijinirea celor care se află în situații de risc. Încurajez femeile să ceară sprijin, să știe că nu sunt singure. Am creat 42 de locuințe protejate, câte una pentru fiecare județ, grupuri de suport și consiliere vocațională, o rețea de servicii ce urmează a fi extinsă. De asemenea, în următoarea perioadă ne-am propus să realizăm campanii prin care helpline-ul să fie cât mai cunoscut, astfel încât să putem veni în sprijinul cât mai multor femei și fete din România”, a declarat Luminița Popescu, secretară de stat la ANES.
„Linia telefonică națională 0800 500 333 este un serviciu permanent, gestionat de ANES încă din 2015, asigurat 24/24 ore, 7/7 zile. Numărul este apelabil gratuit din orice rețea cu acoperire națională. Apelul la linia telefonică pentru ajutor specializat poate fi făcut de către potențiala victimă/victimă a violenței domestice, a traficului de persoane, a discriminării de gen sau a discriminării multiple, de un părinte sau de un alt membru al familiei, o persoană din cadrul rudelor/afinilor, un vecin sau un cunoscut al familiei, fie de un martor sau de o altă persoană care știe de existența unui caz din această categorie”, se menționează în comunicatul instituției.