O componentă a sistemului imunitar, tratament pentru ateroscleroză STUDIU

Bolile de inimă constituie principala cauză de deces în Statele Unite, iar tratamentele sunt încă surprinzător de limitate. În afară de reducerea nivelului de colesterol cu statine, majoritatea tratamentelor sunt indirecte, precum prevenirea diabetului și a hipertensiunii arteriale sau îmbunătățirea dietei și a exercițiilor fizice, relatează New Atlas.

Bolile de inimă constituie principala cauză de deces în Statele Unite. FOTO Shutterstock (Arhivă)

O nouă cercetare condusă de o echipă de la Universitatea din Michigan sugerează că o proteină ar putea fi un factor cauzator al aterosclerozei. Iar această descoperire deschide posibilitatea unor noi tipuri de tratamente care să vizeze această afecțiune.

Direcționarea componentei imune centrale pentru dezvoltarea aterosclerozei este Sfântul Graal pentru tratamentul bolilor de inimă”, a explicat Salim Hayek, autorul principal al studiului.

Este pentru prima dată când este identificată o componentă a sistemului imunitar care îndeplinește toate cerințele pentru a fi o țintă promițătoare de tratament pentru ateroscleroză".

Noua cercetare s-a axat pe o proteină imună numită suPAR (receptor solubil al activatorului de plasminogen urokinază). Proteina este produsă de măduva osoasă și funcționează ca un regulator general al activității sistemului imunitar.

De ani de zile, oamenii de știință știu că suPAR este un biomarker eficient al activității imunitare.

suPAR, agent cauzal în bolile cardiovasculare

Acest nou studiu și-a propus să exploreze posibilitatea ca suPAR să fie un agent cauzal în bolile cardiovasculare folosind trei abordări diferite. În primul rând, cercetătorii au analizat un grup de 5.000 de persoane dintr-un studiu de ateroscleroză în curs de desfășurare. Astfel, au descoperit că nivelurile mai ridicate de suPAR au fost semnificativ legate de rate mai mari de evenimente cardiovasculare.

Următorul pas în cercetare a fost căutarea unor potențiale variante genetice care ar putea influența nivelurile de suPAR. Analizând un set de date care cuprinde 24.000 de persoane, cercetătorii au descoperit că o anumită variantă a unei gene numită PLAUR ar putea fi legată de niveluri mai ridicate de suPAR în sânge. Și, urmărind această variantă genetică la 500.000 de persoane, oamenii de știință au descoperit că ar putea fi legată de rate mai mari de ateroscleroză.

Am descoperit, de asemenea, că participanții care nu au o variantă a genei PLAUR au un risc mai mic de boli de inimă", a declarat George Hindy, unul dintre autorii studiului.

Ultima piesă din puzzle a fost să afle cum ar putea contribui suPAR la dezvoltarea aterosclerozei. Prin urmare, cercetătorii au supraexprimat nivelurile de suPAR în modele de ateroscleroză la șoareci.

Ei au descoperit plăci în arterele animalelor crescute dramatic în raport cu nivelurile suPAR.

Nivelurile ridicate de suPAR par să activeze celulele imune și să le stimuleze să reacționeze exagerat la mediul cu colesterol ridicat, determinând aceste celule să intre în peretele vaselor de sânge și să accelereze dezvoltarea aterosclerozei”, a explicat Daniel Tyrrell, co-autor al studiului.

În cele din urmă, aceste descoperiri noi indică o modalitate complet nouă de tratare a bolilor de inimă. Inhibarea suPAR ar putea reduce riscul de boli cardiovasculare.

Studiul a fost publicat în Journal of Clinical Investigation