Înlătură stresul din calea ta. Organizare sănătoasă în 18 pași, la locul de muncă și acasă

0
Publicat:

Stresul la locul de muncă sau acasă a devenit o problemă gravă pentru omenire. Pentru a ne da seama când acesta devine cu adevărat o problemă și ce măsuri trebuie luate pentru a ne proteja, ne spune psihologul Ramona Pantea.

Stresul la locul de muncă este tot mai des întâlnit FOTO Shutterstock
Stresul la locul de muncă este tot mai des întâlnit FOTO Shutterstock

Se spune că stresul este o boală a lumii moderne. Cuvântul „stres” provine din limba latină – stringere-, care înseamnă „încordat, rigid, contractat…”. Însă în decursul secolelor, acest termen a cunoscut numeroase semnificaţii - explică psihologul Ramona Pantea din Arad.

În limba franceză, noțiunea de „stres“ apare doar în secolul XX-lea. Definiţia stresului nu apare în dicţionarul Larousse decât în 1953, cu sensul de şoc brutal, adjectivul „stresant“ este vehiculat în 1967, iar verbul „a stresa“ este menționat abia în anul 1970, în dicţionarul Le Robert.     

În secolul al XVII-lea, în Anglia, stres însemna „starea de depresie în raport cu oprimarea sau duritatea, cu privaţiunile, oboseala şi, într-un sens mai general, adversitatea vieţii”.

După secolul al XVIII-lea, cuvântul „stres“ revine la originile lui şi reia sensul clasic admis, de „forţă”, „presiune” sau chiar „influenţă puternică”, acţiunea asupra unui obiect fizic sau asupra unei persoane. Prin analogie cu sensul industrial, în secolul al XIX-lea apare noţiunea conform căreia condiţiile de viaţă agresive (stres) pot antrena suferinţe fizice şi mentale („strain“, în engleză).

18 sfaturi de urmat

Psihoterapeut specializat în Psihoterapie Cognitiv Comportamentală, Ramona Pantea are 18 sfaturi despre modul de organizare şi funcţionare a locului de muncă sau/și în familie.

Totodată aceasta ne și explică cum putem evita sau scăpa de factorii care duc la stres. ar sfaturile îi privesc și pe angajatori, nu doar pe angajați. 

1. Evitarea subsolicitării sau suprasolicitării cantitative sau calitative se realizează prin  distribuirea echitabilă a lucrului 

2. În cazul persoanelor angajate  în locuri de muncă care au un caracter monoton se indică rotaţia cadrelor la intervale stabile de timp, respectiv împărțirea sarcinilor în familie

3. Supravegherea carierelor profesionale, părinții să susțină copiii și să se susțină reciproc

4. Modernizarea mobilierului, dotarea cu aparatura necesară, igienizarea periodică a încăperilor şi folosirea unor culori vesele pentru pereţi. Angajații să fie încurajați să aibă plante în birouri. Ameliorarea iluminatului în încăperile folosite ca birouri.

5. Permiterea personalizării biroului, încăperilor. Aceleași lucruri le vom aplica în casă

6. Îmbunătăţirea strategiei de comunicare și relaţionare interpersonală: a se vorbi pe un ton calm - ferm, dacă e cazul.

7. Remunerarea corespunzătoare a angajaţilor este deosebit de importantă pentru că limitează stresul social al persoanei şi este o bună armă împotriva corupţiei. În familie e importantă susținerea financiară între soți, altfel e violență financiară

8. Îmbunătăţirea imaginii publice

9. Încurajarea angajaţilor să efectueze concediu de odihnă  în cel puţin 2 părţi, la interval  de 6 luni/concedii/excursii în familie

10. Limitarea sau stoparea ingestiei de substanţe psiho-active (alcool, cofeină, calmante, sedative etc.),

11. Combaterea sedentarismului şi, prin aceasta, controlul greutăţii corporale. Se poate practica orice formă de sport sau gimnastică aerobică, fitness etc.

12. Promovarea unor metode de relaxare (training autogen, meditaţie, meloterapie, respiraţie ritmată etc.). Amenajarea unor încăperi izolate fonic, dotate cu fotolii confortabile şi aparatura corespunzătoare.

13. Combaterea tulburărilor ritmului veghe-somn (insomnie / hipersomnie) prin aplicarea  unor metode puţin dăunătoare stării de sănătate a persoanelor (practicarea de activităţi sportive uşoare înainte de culcare, aerisirea corespunzătoare a dormitorului, menţinerea unei temperaturi constante în dormitor etc.)

14. Promovarea unei alimentaţii bogate în  vitamine, minerale şi proteine.

15. Participarea, cu regularitate, la şedinţele de psihoterapie. Este necesară angajarea  de psihoterapeuţi cu experienţă şi amenajarea de  încăperi care să corespundă cerinţelor specificeterapie de cuplu, familie.

16. Promovarea, prin educaţie pentru sănătate, unor concepţii şi a unui comportament sanogenic.

17. Ameliorarea relaţiei muncă-familie a angajaţilor (organizarea unor întâlniri periodice între familiile angajaţilor, cu ocazia unor sărbători sau periodic),

18. Rezolvarea unor situaţii speciale a angajaţilor - asigurarea spaţiului locativ, împrumuturi, în condiţii avantajoase, pentru rezolvarea unor necesităţi.

Sănătate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite