Spectator în locomotiva morţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Spectator în locomotiva morţii
Spectator în locomotiva morţii

Vasile Buda (56 de ani), mecanicul locomotivei care a lovit „microbuzul morţii“, la 14 august,  povesteşte filmul tragicului accident. Cel mai important martor al accidentului din Halta Scânteia este mecanicul Vasile Buda. De la înălţimea cabinei de locomotivă a văzut totul. Acum nu mai poate scăpa de coşmaruri.

Citeşte şi:

Iaşi: Mecanicul de locomotivă: „A fost un adevărat masacru“

Autorii morali ai tragediei de la Scânteia se spală pe mâini


Imagini de la înmormântarea tinerilor zdrobiţi de tren


Radiografia dezastrului de la Scânteia


Chemat la audieri de procurorii ieşeni, alături de alţi colegi de la societatea feroviară Regiotrans, Vasile Buda (56 de ani) a retrăit ieri momentele de groază de la Scânteia (judeţul Iaşi), când garnitura condusă de el a zdrobit microbuzul la volanul căruia era ieşeanul Petrişor Apostu (26 de ani).

Deşi are în spate o experienţă de 30 de ani, Vasile Buda spune că a trecut prin cumpăna vieţii lui. „Am rămas cu o durere continuă de cap. Am mai avut incidente pe calea ferată, dar niciunul nu a fost ca acesta. A fost un adevărat masacru“, a declarat Vasile Buda la ieşirea de la audieri.

„Era cu spatele la mine“

Acceleratul privat Braşov - Iaşi avea o viteză constantă de doar 75 de kilometri la oră în momentul în care s-a apropiat de trecerea peste calea ferată, în condiţiile în care limita maximă de viteză admisă pe tronsonul respectiv este de 100 de kilometri la oră. Cu 1.000 de metri înainte de trecere, Vasile Buda a tras sirena pentru a anunţa apropierea garniturii.

Acelaşi lucru l-a făcut câteva momente mai târziu, când s-a apropiat la doar 300 de metri. „În momentul în care am văzut microbuzul că trece peste linie, am avut impresia că a oprit şi a pornit din nou. Probabil şi din cauză că acolo urcă un pic“, a rememorat mecanicul. Vasile Buda spune că a procedat ca la carte. „Nu cred că m-a văzut. Probabil era cu spatele spre mine. Altfel, numai un om nebun nu ar fi oprit în momentul în care vedea că vine trenul. Am frânat trenul de urgenţă, încontinuu“, a mai precizat acesta.

„Nu ştiu dacă realizaţi ce înseamnă 13 morţi“

Năpădit de amintirile de coşmar, Vasile Buda a găsit totuşi puterea să vorbească şi despre momentul în care locomotiva a lovit microbuzul.  După impact, mecanicul s-a dat jos şi s-a îndreptat în fugă spre resturile contorsionate ale microbuzului.

„Nu ştiu dacă realizaţi ce înseamnă să vezi 13 morţi şi cum le zburau capetele. Când am coborât din locomotivă doar şoferul mai mişca. Repeta mereu: «Sunt morţi în microbuz?»“, a mai adăugat mecanicul. Şi-a păstrat cumpătul şi a chemat Salvarea. Tăria de caracter l-a ajutat chiar să ducă mai departe trenul la Ploieşti, după ce a fost curăţată calea ferată, deşi fusese anunţat de către colegi că poate veni un alt mecanic să-l înlocuiască: „Nu l-am dus pentru a fi lăudat, ci pur şi simplu am simţit că pot să fac acest lucru“. Braşoveanul mărturiseşte însă că nu a avut putere să-şi sune familia pentru a le spune că este bine.

„M-am gândit că cineva îi va anunţa de ce s-a întâmplat. Eu nu puteam să-mi sun soţia pentru că îmi dădeau lacrimile“, mai spune Vasile Buda. Când a ajuns acasă, cei doi copii şi soţia au reuşit să-şi stăpânească emoţiile pentru a nu-l supăra şi mai tare.

image

14 august: după ce a sunat la 112 şi a acordat primul ajutor victimelor rămase în viaţă, mecanicul a aşteptat în locomotivă să fie eliberată calea ferată

„Soţia nu s-a exteriorizat faţă de mine. Mi-a spus după aia că în ziua respectivă a plâns însă tot timpul“, a mai precizat bărbatul. De când este mecanic de locomotivă, Vasile Buda a mai avut accidente pe calea ferată, dar niciunul ca cel de la Scânteia. În şase situaţii, a povestit mecanicul, a fost vorba despre persoane care au sărit în faţa trenului.

Un alt incident a fost legat de lovirea unui tractor. „A mai fost un accident când am lovit o Dacia Logan care s-a dat peste cap. Niciun eveniment de acest fel nu a avut însă urmările de la Scânteia“, a mai precizat Vasile Buda.

S-a făcut mecanic ca să scape de târnăcop

Vasile Buda se trage dintr-o familie de ceferişti. „Tatăl meu a fost şef de echipă în atelierul de reparaţii a trenurilor. Înainte nu avea curaj oricine să meargă la un liceu şi am urmat o şcoală profesională“,  a povestit braşoveanul. A lucrat apoi într-un depou şi a făcut şcoala de electricieni de locomotive. În 1974, în timp ce făcea armata la Constanţa, a ales să urmeze şcoala de ajutor de mecanic de locomotivă.

„Am urmat-o pentru a putea să scap de târnăcop“, a spus Vasile Buda. În 1979 a devenit mecanic şi, de atunci, a făcut o mulţime de sacrificii de dragul meseriei. „Am lipsit nu doar de la nunţile rudelor, ci şi de la înmormântările lor“, a mai precizat braşoveanul. În decembrie 2004, a primit Medalia Naţională pentru Merit, Clasa a III-a.

Firma Valcris Trans, fără licenţă

Autoritatea Rutieră Română (ARR) a ridicat miercuri dimineaţă licenţa  firmei de transport Valcris Trans care deţinea microbuzul implicat în tragedia de la Scânteia. „În urma verificărilor făcute ieri la sediul societăţii s-a constatat că patronii mai aveau două persoane care lucrau fără forme legale şi fără atestat de transport persoane. Cunatumul amenzilor aplicate este de 30.000 de lei“, a declarat Cristian Foia, directorul ARR Iaşi.

Amenzi mai grele pentru şoferi şi patronii lor

După catastrofa de la Scânteia, Ministerul Transporturilor şi-a propus să schimbe legislaţia care prevede obligaţiile şoferilor şi firmelor de transport. Un proiect de ordonanţă de guvern prevede clasificarea încălcărilor legislaţiei în trei categorii: foarte grave, grave şi minore.

Contravenţiile foarte grave. La această categorie se încadrează depăşirea perioadei zilnice de şofat, cu două ore, şi a celei săptămânale cu 14 ore, amenzile putând ajunge până la 10.000 de lei. Tahograful (aparat de înregistrare a activităţii) va deveni obligatoriu, iar distrugerea intenţionată a acestuia va fi pedepsită  cu amenzi de până la  20.000 de lei.

Contravenţiile grave. Sunt cele pentru depăşirea perioadei zilnice de condus cu un interval cuprins între o oră şi două ore, a celei săptămânale cu o perioadă între patru şi 14 ore, amenzile ajungând până la 8.000 de lei.

Contravenţiile minore.Se încadrează fapte precum depăşirea perioadei zilnice de conducere cu până la o oră, a celei săptămânale cu până la patru ore şi nerespectarea intervalului de odihnă zilnică cu până la oră, a celei săptămânale cu până la trei ore şi neasigurarea hârtiei pentru imprimarea rapoartelor la controlul în trafic.

Pentru acestea cuantumul amenzii este cuprins între 3.000 şi 6.000 de lei. Contravenţiile pot fi aplicate, după caz, şoferului sau firmei de transport. Nerespectarea regulilor poate conduce chiar şi la imobilizarea autovehiculelor.

A ieşit din comă

Viorel Chelaru (37 de ani), unul dintre cei doi supravieţuitori ai tragediei de la Scânteia, şi-a revenit din comă în urmă cu două zile. Potrivit medicului Florin Grămadă, bărbatul nu poate încă vorbi coerent şi va mai rămâne în spital mult timp. Chelaru are nevoie de medicamente în valoare de 200 de lei pe zi de care spitalul nu dispune şi pe care familia nu şi le poate permite. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite