S-au enervat şoferii: „Blocăm toată ţara!“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Câteva mii de autobuze, autocare şi taxiuri au ocupat joi Piaţa Victoriei din Bucureşti. Liderii transportatorilor au negociat la Guvern limitarea creşterii tarifelor RCA şi eliminarea supraaccizei la combustibil. Executivul nu le-a acceptat cererile, iar transportatorii ameninţă că data viitoare blochează mai întâi Capitala şi apoi toată ţara

Piaţa Victoriei s-a umplut joi dimineaţă cu oameni şi maşini. S-a vorbit de 7.000 de autovehicule şi peste 10.000 de manifestanţi, însă, în realitate, protestul transportatorilor a fost mai mic. Multe autocamioane şi autocare au fost oprite de Poliţie în parcările de la marginea Bucureştiului. Spre prânz, oamenii s-au mai răspândit: care să cumpere mâncare, care să doarmă prin maşini, care să mai repare ceva pe la motor. Au rămas în piaţă câteva sute de oameni, în marea lor majoritate patroni ai unor firme de transport.

„POATE DACĂ MĂ APUC DE TRANSPORT DROGURI…“

Atacurile lor s-au îndreptat cu precădere înspre Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), cea care reglementează, între altele, piaţa de asigurări din România. „Am ajuns să plătesc pentru un RCA la un microbuz 90 de milioane. Acum doi ani, acelaşi RCA costa 10 milioane. Creşterea asta e peste puterea mea. Am o firmă de transport persoane. Un bilet costă 5 lei. Pur şi simplu nu pot plăti RCA-ul la maşinile pe care le am. Poate dacă mă apuc de transport droguri o să reuşesc să fac faţă“, ne-a declarat Gicu Merluşcă, patronul unei firme de transport din judeţul Constanţa.

image

Şoferii şi-au făcut de treabă pe lângă maşini în timpul protestului. FOTO: Cristian Delcea

PROTEST PE MUZICĂ HIP-HOP

La ora 13.00, liderii transportatorilor au intrat la negocieri în Palatul Victoria. I-a primit vicepremierul Vasile Dîncu. Manifestanţii au rămas să aştepte în mijlocul pieţei. Atmosferă calmă. Oamenii vorbeau în grupuri mici despre probleme conexe şoferiei: că nu sunt suficiente parcări pentru tirişiti, că banii din asigurări se duc la firme străine, că „dacă ar fi autostradă până la Budapesta, ce bine ar fi!“, că amenzile sunt prea mari. Peste toţi se auzea din nişte boxe uriaşe melodia „R.C.A.“, interpretată de rapperul 1-Q Sapro: „Vă dau un pont/ Verificaţi verificatorii/ Adică ASF-ul/ Să nu îl dăm uitării/ E obligatoriu să plăteşti un RCA/ dar asiguratorii fac ceva pe paguba ta“.

FLORIN, OMUL STRĂZII, LUPTĂ PENTRU TRANSPORTATORI

La protestul din Piaţa Victoriei au participat şi câţiva bucureşteni simpli, oameni care n-au nicio legătură cu zona transporturilor. Lucian şi Lorenzo, tată şi fiu, voiau RCA-uri mai mici pentru toată lumea: „Suntem cu toţii afectaţi, iar tinerii sunt discriminaţi că n-au experienţă. Din moment ce ai dat examen cu poliţistul alături înseamnă că ştii să conduci. Ar trebui eliminată chestia asta cu vârsta“. Un alt bărbat a venit cu un mesaj de pace al protestatarilor din Bucureşti pentru şoferi: „Când ne vedeţi în Piaţa Universităţii, să vă daţi jos din maşini şi să fiţi şi voi alături de noi! Să ne unim toată ţara!“. Pe la discuţii îşi mai băga capul şi Florin. „Florin, omul străzii“, se recomanda. A crescut pe străzi, dar de câţiva ani e îngrijitor la un centru de câini fără stăpân şi şefii lui îl lasă să doarmă acolo, lângă adăpostul animalelor. A văzut la televizor că e protest şi a venit şi el. „Ştii, colegii mei, oamenii străzii, spun că «ce rost are să ieşim şi noi la proteste?». Nu, frate, trebuie să ieşim! Eu am fost la toate protestele. Că dacă se schimbă ceva în bine în România, se schimbă şi pentru noi, oamenii străzii!“.

image

Florin, omul străzii. FOTO: Cristian Delcea

EŞECUL NEGOCIERILOR

image

Revendicările transportatorilor

Principalele revendicări ale transportatorilor rutieri au fost:

- intervenţia autorităţilor pentru un cost al primei RCA suportabil de către transportatori;

- eliminarea supraaccizei, începând cu data de 1 ianuarie 2016;

- intervenţia Guvernului pentru modificarea actelor normative (decizii ORDA) prin care operatorii de transport sunt obligaţi să plătească sume enorme pentru drepturile de autor (pentru muzica ambientală difuzată în mijloacele de transport);

- urgentarea parcursului legislativ pentru proiectele actelor normative discutate şi aprobate în Comisiile de dialog social (modificarea HG 69).

Protestul a fost organizat de Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), împreună cu Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT), Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002), Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere Internaţionale (ARTRI), Asociaţia Naţională a Transportatorilor şi Taximetriştilor Independenţi (ANTTI) şi Asociaţia Operatorilor de Transport (APULUM).

La 14.45, liderii protestatarilor au ieşit din sediul Guvernului. Oamenii din piaţă şi-au dat seama de când i-au văzut traversând strada: „Aoleo, sunt trişti!“. Şi aşa a fost. Aproape că nici nu le venea să urce pe scena improvizată şi să anunţe deznodământul negocierilor. „Suntem dezamăgiţi total. În primul rând, din pricina supraaccizei pe carburant care putea fi scoasă acum, pe loc. Domnul vicepremier Dîncu a spus că nu are mandat pentru a face asta şi că va trebui să aşteptăm întoarcerea premierului Cioloş de la Bruxelles. În privinţa taxei RCA ne-a spus că nu stă în atribuţia dumnealui să impună preţuri pentru că e vorba de societăţi comerciale. La alte cereri ne-au spus că ne au în vedere şi vor face tot ce pot ca să obţinem ceea ce ne-am dorit“, a declarat Mihai Ghişa, reprezentantul Federaţiei Operatorilor Români de Transport. Din mulţime s-a auzit: „Fraţilor, săptămâna viitoare să plecăm prin toată ţara cu colinda. Dar nu pe jos, ci cu camionaele, că acuma ne-au oprit pe centura Bucureştiului. O să vadă ei!“.

Mi-a fost greu să ies din Guvern şi să vin în faţa dumneavoastră fără nici măcar un document semnat. Sunt foarte dezamăgit, nici nu ştiu ce să vă spun.     Augustin Hagiu, preşedintele onorific al Federaţiei Operatorilor Români de Transport

Liderii transportatorilor au obţinut totuşi o întrevedere, săptămâna viitoare, la Autoritatea de Supraveghere Financiară. Acolo se va discuta limitarea creşterii tarifelor RCA. Pentru transportatori e important ca limitarea să se facă înainte de 31 decembrie, dată la care expiră RCA-urile celor mai multe autovehicule de transport persoane sau de marfă.

În privinţa taxelor pentru drepturile de autor puse în cârca şoferilor care transportă persoane s-a obţinut o promisiune: se va discuta în şedinţă de Guvern săptămâna viitoare. Soluţia ar fi plata unei sume unice pentru radio, în momentul înmatriculării, şi nu taxe lunare pentru fiecare maşină în parte.
Liderii protestului au decis să acorde Guvernului o perioadă de graţie de două săptămâni pentru rezolvarea problemelor lor. „Dacă şi acum acest Guverm tehnocrat îşi va bate joc de noi, la nivel naţional blocăm tot“, a strigat în microfon Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România. Oamenii au scandat scurt „Hoţii, Hoţii!“ şi au vrut să rămână în Piaţa Victoriei şi după expirarea timpului alocat protestului lor. „Haideţi să nu fim ciobani!“, i-a îndemnat Vasile Ştefănescu. Oamenii au insistat să rămână în faţa Guvernului iar Ştefănescu le-a promis că „data viitoare vor merge la Parlament, îl vor înconjura cu camioanele, vor intra cu forţa înăuntru şi îi vor da afară pe hoţi“. Mulţimea a strigat bucuroasă „Daaaaa!“, iar Ştefănescu a răsuflat uşurat „Bravo, băieţi!“. S-au urcat în maşini şi au plecat cu toţii acasă.

image

Doar copiii de la Şcoala Ion Heliade Rădulescu au profitat de pe urma protestului transportatorilor: în pauze s-au jucat în voie pe Şoseaua Kiseleff, închisă traficului rutier între orele 5.00 şi 15.00. FOTO: Cristian Delcea

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite