Ruşii şi-au scos la plimbare prin Ucraina un arhaic tren blindat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aceste trenuri au fost cândva un pilon al logisticii de luptă ruseşti, dar înarmate cu arhaice tunuri antiaeriene.
Aceste trenuri au fost cândva un pilon al logisticii de luptă ruseşti, dar înarmate cu arhaice tunuri antiaeriene.

Disperaţi că asaltul asupra Ucrainel bate pasul pe loc, responsabilii militari ruşi apelează la arhaicele trenuri blindate care au făcut carieră în timpul Războiului Rece

Blocată de ucrainenii care se dovedesc foarte eficace în luptă, negăsind soluţii de a duce campania mai departe, fosta Armată Roşie ajunge să apeleze la unele relicve ale Războiului Rece, trenurile blindate. Un martor ocular a filmat un astfel de tren care trecea prin Novooleksiivka, în Ucraina.

Aceste trenuri au fost cândva un pilon al logisticii de luptă ruseşti, dar înarmate cu arhaice tunuri antiaeriene ZU-23 (Zenitnaia Ustanovka) cu două ţevi de calibrul 23 milimetri, Folosite împotriva ţintelor aeriene la mică înălţime sau a blindatelor uşoare, aceste mijloace de luptă sunt considerate total depăşite. 

Un reportaj video difuzat de postul de stat Canalul Unu din Rusia în februarie 2020 a oferit o imagine mai extinsă asupra garniturii Baikal, unul dintre cele două trenuri blindate ale Rusiei. Nu este clar din videoclip dacă trenul văzut în Novooleksiivka este Baikal sau geamănul său, Amur. Cert este că trenul este pictat cu marcaje „Z” şi este format din două locomotive diesel şi opt vagoane.

Blindaj de 20 mm şi tunuri din anii ’50

Reportajul susţinea că Baikal are un dispozitiv de bruiere a comunicaţiilor şi că este echipat cu turele antiaeriene, pereţi groşi de 20 milimetri şi cuiburi de mitraliere. În plus, garnitura ar avea o bucătărie şi sală de mese pentru echipaj.

Misiunea tradiţională a acestor trenuri este de a escorta trenurile de aprovizionare, de a repara şinele într-o zonă de luptă, de a dezamorsa mine, de a apăra poziţiile cheie de logistică şi de a oferi sprijin infanteriei. De asemenea, garniturile pot transporta materiale de valoare foarte mare sau trupe.

Revenind la tunurile ZU-23, care reprezintă arma principală a garniturilor blindate ruseşti, acestea au fost concepute în anii ’50. În primă fază, tunul a fost cu o singură ţeavă, dar ulterior puterea de foc a fost dublată. Trebuie precizat că eficacitatea tunului este discutabilă, deoarece după 100 de focuri ţeava este atât de fierbinte încât trebuie schimbată cu una de rezervă, iar arma nu poate fi utilizată pentru un anumit timp. 

Nemodernizate, dar reţinute în serviciu

Aceste garnituri ar fi trebuit casate, dar ordinul a fost anulat în 2015 de actualul ministru al Apărării, Serghei Şoigu, demers considerat de analişti ca fiind unul inutil, dar costisitor, mai ales că deşi sunt din nou în funcţiune, trenurile blindate nu par să fi fost îmbunătăţite cu arme reactive sau senzori moderni. Astfel, într-o epocă a armelor ghidate de mare precizie şi a reţelelor masive de informaţii, supraveghere şi recunoaştere (ISR), trenurile sunt total sunt vulnerabile, indiferent dacă sunt blindate sau nu.

Analiştii consideră că desfăşurarea acestor trenuri blindate arată că ruşii sunt chiar disperaţi de faptul că proviziile lor logistice vor fi atacate de militarii ucraineni în partea e sud a ţării. De altfel, încă de la începutul campaniei, ruşii au dus lipsa proviziilor, mai multe coloane tactice rămânând fără motorină şi hrană pentru militari. Nu este clar, însă, ce misiune are acum garnitura blindată în sudul Ucrainei, mai ales că oficialii ruşi au comunicat că trenul este adus în zonă pentru a „evacua 248 de cetăţeni străini, inclusiv 38 de copii, din regiunea Herson a Ucrainei, în oraşul Armiansk”. Astfel, ar fi fost vorba de 166 de cetăţeni turci, precum şi de cetăţeni din Egipt, Azerbaidjan, Pakistan, Suedia, Italia, Brazilia, Maroc şi India. Culmea este că ruşii susţin că au fost evacuaţi şi 41 de ucraineni şi că misiunea a fost efectuată pe baza cererilor depuse la biroul militar din Herson.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite