PREMIUL NOBEL. John B. Gurdon şi Shinya Yamanaka, laureaţi în Medicină

Shinya Yamanaka, laureat al premiului Nobel pentru Medicină  FOTO Mediafax

Gala premiilor Nobel a început de luni, 8 octombrie, în Suedia. Laureaţii din acest an pentru Medicină sunt britanicul John B. Gurdon şi japonezul Shinya Yamanaka. Printre favoriţi la celelalte premii se numără călugăriţa Maggie Gobran, militanta anti-burqa Sima Samar şi americanul Gene Sharp fiind creditaţi cu cele mai mari şanse la premiul pentru Pace, iar Haruki Murakami fiind printre favoriţi la cel pentru Literatură, conform Mediafax.

Luni a fost acordat premiul Nobel pentru Medicină, pe anul 2012, relatează HotNews.ro.

Astfel, britanicul John B. Gurdon si japonezul Shinya Yamanaka au primit  premiul Nobel pentru Medicină pe anul 2012. Cei doi erau consideraţi favoriţi de către presa suedeză înaintea decernării premiului. Japonezul Shinya Yamanaka şi britanicul John Gurdon au fost recompensaţi pentru cercetările lor asupra reprogramării nucleare, o tehnică ce permite transformarea celulelor adulte în celule stem capabile să creeze toate tipurile de tesut uman.

John Bertrand Gurdon a clonat o broască

Sir John Bertrand Gurdon s-a nascut pe 2 octombrie 1933 şi este un biolog britanic renumit pentru descoperirile sale remarcabile în domeniul transplantului nuclear şi al clonării.

Gurdon şi-a petrecut cea mai mare parte a carierei în laboratoarele universităţii Cambridge, la început in Laboratorul de Biologie Moleculara (1971 - 1983), apoi la Departamentul de Zoologie (din 1983 si până în prezent). Din 1989, el este membru fondator al Institutului Wellcome/CRC pentru Biologie Celulara şi Cancer din cadrul Universităţii Cambridge, fiind preşedinte al acestuia până în 2001. De asemenea, în perioada 1991 - 1995, John B. Gurdon a fost membru al Consiliului de Bioetică Nuffield, iar între 1995 si 2002, el a fost director al Magdalene College din Cambridge, scrie Mediafax.

In 1958, John B. Gurdon a clonat cu succes o broască folosind un nucleu intact extras din celulele somatice ale unei broaşte râioase. Aceasta a reprezentat un pas important în dezvoltarea unor experimente din 1952, realizate de savanţii Briggs si King, care viza transplantul nucleului de la blastocist (aflat in a doua faza de dezvoltare embrionară).

Experimentele lui Gurdon au captat atenţia comunităţii ştiinţifice, iar instrumentele inventate de acesta pentru transferul nuclear sunt folosite şi azi.

Printre marile realizări ştiinţifice în domeniul medicinei care îi sunt atribuite lui Gurdon se afla folosirea ouălelor si ovocitelor de Xenopus (broasca de apă cu gheare) pentru a interpreta mesajele deţinute de ARN. Tehnica a fost folosită pe scară largă pentru a identifica proteinele codificate şi pentru a le studia funcţionalitatea.

Cercetările recente ale lui John B. Gurdon s-au concentrat asupra analizei semnalului factorilor intercelulari implicaţi în diferenţierea celulară, dar şi pe elucidarea mecanismelor implicate în reprogramarea nucleului in cadrul experimentelor de transplant.

Shinya Yamanaka, inclus printre primii cincisprezece oameni de ştiinţă asiatici

Shinya Yamanaka s-a născut pe 2 septembrie 1962, în Higashiosaka, Japonia, şi este medic şi cercetător în domeniul celulelor suşă adulte. El a fost recompensat, recent, cu premiul Wolf pentru medicină, fiind, de asemenea, inclus printre primii 15 oameni de ştiinţă asiatici, de revista “Asian Scientist”, pe 15 mai 2011.

În perioada 1987 - 1989, Yamanaka a fost rezident în chirurgie ortopedică la Spitalul Naţional din Osaka. Între 1993 - 1995, el a fost colaborator cu studii postdoctorale la Institutul pentru Boli Cardiovasculare Gladstone, afiliat Universităţii California. În 2006, el şi echipa sa de colegi cercetatori au pus bazele studiului celulelor suşă pluripotente induse, recoltate de la soareci adulti, iar în 2007 el a putut genera celule suşă pluripiotente din celule adulte fibroblaste.

Premiile pentru Pace şi pentru Literatură, cele mai aşteptate

Nobelul pentru Medicina a deschis sezonul 2012 al Premiilor Nobel, fiind primul acordat în acest an. Prestigiosul premiu pentru Pace şi cel pentru Literatură, ce urmează să fie atribuite la sfârşitul săptămânii, stârnesc însă cel mai mare interes.

Speculatiile sunt multe în ceea ce priveşte premiul pentru Pace care va fi anunţat vineri. El ar putea să o recompenseze pe “Maica Tereza” a cartierelor sărace din Cairo, Maggie Gobran, pe militanta împotriva purtării voalului Sima Samar sau pe americanul Gene Sharp, apostol al nonviolenţei.

Laureatul premiului pentru Literatură va fi cunoscut joi. Canadiana Alice Munro, americanul Don DeLillo, somalezul Nuruddin Farah şi japonezul Haruki Murakami se numără printre favoriţi.

Premiile pentru Fizica si Chimie vor fi anunţate marţi şi, respectiv, miercuri, iar cel pentru Economie luni, 15 octombrie.

Premiul pentru Fizică a căpătat o turnură neaşteptată, odată cu descoperirea în luna iulie a unei noi particule fundamentale care ar putea fi bosonul Higgs. Această descoperire majoră ar putea fi răsplătită cu un premiu Nobel.

În acest an, în contextul crizei economice, Fundaţia Nobel a diminuat cu 20% valoarea premiilor, fixand-o la 8 milioane de coroane suedeze sau aproape un milion de euro, faţă de 10 milioane de coroane în 2001.

Premiile Nobel sunt decernate începând din 1901, cu excepţia celui pentru Economie, instituit în 1968 de către Banca Centrală din Suedia, cu ocazia împlinirii a 300 de ani de la fondarea acestei instituţii. Premiile au fost create dupa moartea inginerului sudez Alfred Nobel (1833 - 1896), inventatorul dinamitei, conform dorintei sale din testament.

Evenimente