Noul Cod Rutier, blocat de râca dintre PNL şi PSD pe amenzile usturătoare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dacă miercuri ar fi intrat în vigoare noua legislaţie
rutieră, cei care trec printre bariere la nivel cu calea ferată ar primi o sancţine
de 9.600 
de lei şi suspendarea permisului pentru doi ani. Foto: Adevărul
Dacă miercuri ar fi intrat în vigoare noua legislaţie rutieră, cei care trec printre bariere la nivel cu calea ferată ar primi o sancţine de 9.600 de lei şi suspendarea permisului pentru doi ani. Foto: Adevărul

Adoptarea noului Cod Rutier a fost amânată miercuri pentru săptămâna viitoare, în ciuda faptului că atât premierul Victor Ponta, cât şi ministrul de Interne Radu Stroe susţineau că miercuri Executivul va promova printr-o ordonanţă de urgenţă modificările din legislaţia rutieră care ar fi trebuit să înăsprească sancţiunile pentru abaterile rutiere.

UPDATE Premierul Victor Ponta a indicat miercuri, la RTV, cele trei modificări care trebuie avute în vedere în noul cod rutier.

„În primul rând, cei care comit fapte grave şi au dosar penal, vreau să găsim soluţia legală ca să nu mai stea până vine hotărârea din instanţă. Eu vreau ca de astăzi să nu mai conducă. Pentru cel care are 100 de amenzi şi nu plăteşte niciuna vrem să găsim o soluţie ca dacă în 30 de zile nu ţi-ai plătit amenda, să rămâi fără permis. Şi al treilea lucru, dacă a băut, nu mai stai 2,3 ani până ajungi în instanţă şi conduci în continuare“, a explicat Ponta.

Premierul a subliniat că sunt mulţi şoferi care nu se supun legii şi nu plătesc amenzile. „Le plătesc oamenii cinstiţi, iar şmecherii, nu. În Parlament, nu se concretizează. Eu cred că este mai important dreptul la viaţă. Putem să diminuăm drastic acest fenomen. Aţi văzut ce accidente cumplite avem pe Bucureşti-Constanţa din cauza vitezei“, a mai adăugat Ponta.

Adoptarea noului Cod Rutier a fost amânată miercuri pentru săptămâna viitoare, în ciuda faptului că atât premierul Victor Ponta, cât şi ministrul de Interne Radu Stroe susţineau că miercuri Executivul va promova printr-o ordonanţă de urgenţă modificările din legislaţia rutieră care ar fi trebuit să înăsprească sancţiunile pentru abaterile rutiere.

Chiar miercuri dimineaţă, ministrul Radu Stroe anunţa că noul Cod prevede o amendă maximă pentru şoferi de 9.600 lei şi o perioadă maximă de doi ani în cazul suspendării permisului de conducere. Sigur pe el, şeful de la Interne preciza că aceste sancţiuni sunt între prevederile finale incluse în proiectul noului Cod Rutier.

Dezbateri fără final

Discuţia săptămânală a Cabinetului Ponta a început cu o intervenţie a premierului Victor Ponta care a ţinut să sublinieze că „principiul de bază al noului Cod Rutier“ este siguranţa.  „Eu vreau să spun încă o dată susţinerea mea pentru principiul de bază al Codului Rutier, şi anume siguranţă, siguranţă, cât mai multă siguranţă, şi toleranţă zero faţă de toţi cei care, de ani de zile, comit accidente, se urcă la volan după ce au băut alcool şi nu păţesc niciodată nimic. Deci, dacă aceste ţinte sunt atinse în actualul Cod, domnule ministru, eu vă susţin şi astăzi îl adoptăm“, a declarat Victor Ponta.

În replică, Radu Stroe, ministrul liberal de Interne, a dat asigurări că solicitarea lui Ponta a fost rezolvată. „Am îndeplinit aceste deziderate, cu asociaţiile profesionale, grupurile parlamentare, chiar şi cu organizaţiile care au avut de suferit de pe urma accidentelor“, l-a asigurat Stroe pe premier. Cu toate acestea, după mai multe ore de dezbateri, membrii Guvernului nu au reuşit să ajungă la o decizie. Potrivit unor surse guvernamentale, premierul s-a arătat nemulţumit de faptul că, în afară de amenzi, nu există alte modificări care să promoveze măsuri împotriva accidentelor rutiere.

Astfel, Victor Ponta i-ar fi cerut ministrului de Interne să introducă în Codul Rutier  asigurări că autorul unui accident grav nu va rămâne în posesia permisului până la o decizie definitivă a instanţei, spunând că altfel nu va accepta proiectul. Mai mult, premierul i-ar mai fi cerut lui Radu Stroe să detalieze modul în care autorităţile locale vor comunica cu reprezentanţii poliţiei pentru încasarea sumelor provenite din amenzi. Asta, în condiţiile în care statisticile arată că doar 25% din şoferii români îşi plătesc amenzile contravenţionale primite de la agenţii de circulaţie.

Surse guvernamentale susţin că solicitarea premierului de revizuire a Codului a fost transmisă sub forma unui „ultimatum“, acesta spunându-i şefului de la Interne că, dacă aceste modificări nu sunt introduse în proiect, nu va accepta ca noul Cod Rutier să fie promovat ca ordonanţă de urgenţă, ci doar ca proiect de lege.

Pe de altă parte, Andrei Gerea, liderul grupului parlamentar PNL din Camera Deputaţilor, s-a arătat surprins de decizia premierului. „Şi premierul a solicitat tot ordonanţă de urgenţă. Era dorinţa lor (n.r.: a PSD), în ideea de a se rezolva situaţia“, a declarat Gerea pentru „Adevărul“.

Senatorul PNL Ioan Ghişe a explicat, pentru „Adevărul“, că frământările privind Codul Rutier au fost intense şi la nivel de partid. De altfel, senatorul liberal a solicitat prelungirea perioadei de consultări referitoare la proiectul privind Codul Rutier, astfel încât acesta să se afle în dezbatere publică două sau trei luni, dar cuvântul lui Stroe a avut mai multă greutate în partid.

PSD nu vrea ordonanţă de urgenţă

Social-democraţii, prin vocea tranşantă a liderului Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea, pledează pentru adoptarea unui proiect de lege, şi nu a unei ordonanţe de urgenţă.

„Grupul parlamentar al PSD a pledat pentru un proiect de lege. Suntem susţinătorii unor măsuri sancţionatorii în zonele care generează în acest moment un dezechilibru în respectarea de către cetăţeni a legislaţiei rutiere, dar trebuie să ne uităm şi la veniturile pe care le au românii. Nu trebuie să sancţionăm toate zonele de dragul de a le sancţiona“, a precizat şeful deputaţilor. 

Şi Gabriela Creţu, senator PSD, vrea să fie respectat principiul: „Legiuitorul într-o ţară este Parlamentul“. „Guvernul trebuie să legifereze numai în situaţii excepţionale, de exemplu, în perioada vacanţelor parlamentare. Cred că e bine ca proiectul de lege să vină la Parlament. Proiectul acesta venea doar de la Ministerul de Interne“, a explicat pentru „Adevărul“ senatorul PSD Gabriela Creţu.

Primarul Constanţei, Radu Mazăre, nici nu vrea să audă de noi reguli de circulaţie. Edilul s-a arătat categoric împotriva înăspririi atât a regulilor, cât şi a sancţiunilor din noul Cod Rutier. „Cred că România, dacă reuşeşte să facă ceva, trebuie să fie puţin alt­fel decât restul Europei, care merge în genunchi. Nu vreau reguli şi sancţiuni ca în Europa. Sunt împotrivă“, a afirmat, revoltat, primarul Constanţei.

Potrivit vicepremierului Liviu Dragnea, proiectul noului Cod Rutier nu a fost discutat, în prealabil în USL. „Din păcate mai sunt şi alte teme importante pe care nu am apucat să le discutăm în USL“, a explicat vicepremierul.

În ceea ce priveşte forma de intrare în vigoare a noilor reguli din Codul Rutier, Liviu Dragnea agreează ideea unei dezbateri în Parlament, dar în acelaşi timp nu exclude nici posibilitatea ca proiectul să fie adoptat sub forma unei Ordonanţe de Urgenţă (OUG).

Disputa lege-ordonanţă

Codul Rutier a dezbinat, din nou, USL. În timp ce PSD preferă ca noua legislaţie rutieră să fie adoptată, lent, prin lege, liberalii insistă pentru o promovare rapidă prin ordonanţă de urgenţă. Însă cei care au de suferit de pe urma acestei dispute sunt şoferii. Dacă noul Cod Rutier va fi promovat până la urmă prin ordonanţă, el va intra în aplicare în numai câteva zile, adică în momentul publicării în Monitorul Oficial. Apoi, proiectul de ordonanţă va fi trimis la Parlament, acolo unde va intra în circuitul legislativ şi va deveni lege. În cât timp? „Cu procedura de urgenţă, Parlamentul are şase luni la dispoziţie să discute proiectul, după care va fi o perioadă de probă, pot fi aduse amendamente“, a explicat liberalul Gerea. În toată perioada în care proiectul este dezbătut de parlamentari, şoferii însă sunt amendaţi conform noilor reglementări, mult mai aspre. „Iar la finalul dezbaterilor, când proiectul de ordonanţă devine lege, deputaţii şi senatorii pot aduce noi amendamente Codului, astfel încât să-l facă mai permisiv. În acest moment, şoferii pot ajunge în situaţia ingrată în care o infracţiune săvârşită în timpul ordonanţei să fie pedepsită diferit în timpul legii“, au explicat specialiştii.

Ce prevedea Codul susţinut de Radu Stroe

Potrivit noilor reglementări rutiere care ar fi trebuit să intre în vigoare ieri prin Ordonanţă de Urgenţă cea mai aspră sancţiune care îi viza direct pe conducătorii auto era aceea de suspendare a permisului de conducere pe o perioadă de 2 ani şi o amendă de 9.600 de lei, aplicată în cazul accidentelor grave, cu victime, produse de consumul de alcool, depăşirea cu peste 60 km/h a limitei de viteză, circulaţia pe contrasens, trecerea nepermisă a căii ferate sau şofatul fără carnet sau cu permisul suspendat.

Pentru abaterile rutiere menţionate mai sus, soldate însă numai cu pagube materiale, şoferii ar fi riscat amenzi de 4.000 de lei şi cu suspendarea permisului  pe o perioadă de un an. Trecerea pe culoarea roşie a semaforului, încălcarea regulilor de depăşire în trafic şi neacordarea priorităţii, atât pentru vehicule, cât şi pentru pietoni,  urma să se sancţioneze cu 6 până la 8 puncte de amendă, respectiv cu 480-640 de lei. Lipsa centurii de siguranţă în maşină sau a căştii pe motocicletă sau pe scuter s-ar fi sancţionat cu 4-5 puncte amendă, adică între 320 şi 400 de lei.

Nu în ultimul rând, administratorii de drumuri care nu şi-ar fi îndeplinit atribuţiile de serviciu ar fi riscat amenzi şi de 16.000 de lei. În proiectul supus dezbaterii publice, Ministerul de Interne  inclusese şi dispoziţia  potrivit cărora proba practică a examenului pentru obţinerea permisului de conducere să fie filmată.

„Noul Cod era făcut la repezeală. Cred că în primul rând trebuiau rezolvate mai multe probleme pe care le are sistemul în general. Aici, printre altele, mă refer la incapacitatea statului de a încasa sancţiunile date de agenţii de circulaţie. Păi, dacă eu nu pot să încasez în momentul ăsta o amendă de 200 de lei, cum o să pot mai târziu să încasez una de 9.000 de lei? În plus, dacă ar fi intrat în vigoare noua legislaţie, s-ar fi aglomerat, din nou, şi sălile de judecată. Pentru că şoferii ar fi preferat să-şi angajeze avocaţi decât să rămână fără permis doi ani sau să plătească o amendă de 9.000 de lei. Şi sincer, în acest context nici nu ştiu ce agent de circulaţie ar fi avut curajul să aplice asemenea amenzi fără dovada clară a contravenţiei. Şi pentru a dovedi contravenţia în instanţă fiecare agent ar trebui să fie înarmat cu o cameră video, cu un radar sau pur şi simplu să facă filtre doar în locurile unde sunt camerele de luat vederi ale autorităţilor locale. Or, în momentul ăsta, acest lucru este imposibil“, au explicat experţi din cadrul Poliţiei Rutiere. (Au contribuit Sebastian Zachmann şi Mara Răducanu)

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite