Apetitul românilor pentru maşini, în creştere
0Înmatriculările de autoturisme în România au crescut anul trecut cu 19,4% faţă de 2015, până la 396.538 de unităţi, potrivit datelor publicate luni de către Institutul Naţional de Statistică. Specialiştii spun că eliminarea timbrului de mediu va stimula acest trend, chiar dacă cele mai multe maşini care vor intra în ţară vor fi la mâna a doua, deci mai poluante.
Autoturismul nu mai este un lux de foarte multă vreme, iar românii continuă să înmatriculeze din ce în ce mai multe maşini. Ce-i drept, ponderea o deţine autoturismele la mâna a doua, aduse din ţări precum Germania, Olanda sau Franţa.
Concret, înmatriculările de autoturisme în România au crescut anul trecut cu 19,4% faţă de 2015, până la 396.538 de unităţi, potrivit datelor publicate, luni, de către Institutul Naţional de Statistică (INS). Înmatriculările, dominate de autoturismele second-hand aduse din străinătate, au încetinit în trimestrul al patrulea. În 2015, au fost înmatriculate 332.223 de autoturisme.
În al patrulea trimestru al anului 2016, înmatriculările de autoturisme - principalul segment al pieţei - a crescut cu 6,2% faţă de al patrulea trimestru al anului 2015, după un avans de 33,8% în al treilea trimestru.
Singurul segment care a scăzut anul trecut a fost cel al autobuzelor şi microbuzelor, cu un declin de 35,7%, la 2.427 de unităţi înmatriculate.
Segmentul mopedelor şi motocicletelor a crescut cu 17,1% anul trecut, până la 7.093 unităţi, iar înmatriculările de autovehicule de transport marfă au crescut cu 12,6%, la 103.091 de unităţi.
Creşteri şi la maşinile noi
Datele publicate de INS includ înmatriculările cumulate de maşini noi şi second-hand, fără a exista detalii legate de ponderea maşinilor noi sau de ocazie în totalul înmatriculărilor.
Însă potrivit unor date anterioare publicate de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în 2016, înmatriculările de autoturisme noi în România au crescut cu 17%, la 94.924 de unităţi, de peste două ori mai mult faţă de avansul Uniunii Europene, de 6,8%.
Este al treilea an consecutiv când piaţa maşinilor noi a consemnat vânzări în creştere. Astfel, dacă la nivelul anului 2013, s-au vândut 58.000 de unităţi noi, în 2016 acest număr a fost cu 60% mai mare.
În 2015, înmatriculările de autoturisme noi în România au crescut cu 15,7%, la 81.162 de unităţi. Anul de vârf pentru înmatriculările de autoturisme noi în România a fost 2007, cu 312.589 de înmatriculări.
„Noi“ vs „second hand“
Războiul dintre maşinile noi şi cele vechi a fost tranşat demult în favoarea celei de-a doua categorii, ponderea fiind de un autoturism nou la trei second-hand.
Astfel, trei automobile din patru înmatriculate anul trecut în România au fost second-hand, piaţa automobilelor vechi crescând în 2016 cu 18,6%, până la 297.290 de unităţi, potrivit datelor publicate de Direcţia Regim Permise Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
Ce maşini preferă românii
Anul trecut, din totalul anunţurilor de autoturisme publicate pe Autovit.ro, cele mai populare au fost mărcile Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Audi şi Opel, cu peste 50% din total. De asemenea, Dacia se regăseşte în Top 10 mărci scoase la vânzare pe platforma virtuală, alături de Renault, Peugeot, Ford şi Skoda. Nu au lipsit nici modelele de peste 200.000 de euro oferite spre vânzare, cum au fost Bentley Bentayga, Ferrari 488 Spider sau Lamborghini Huracan.
Cine pierde din eliminarea timbrului de mediu
Eliminarea timbrul de mediu, odată cu celelalte 101 taxe, va complica procedura de recuperare a banilor plătiţi de toţi cei ce şi-au înmatriculat anterior maşinile. Astfel, prin abrogarea controversatei OUG 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule dispare şi procedura administrativă prin care se returnau banii celor care au optat pentru asta.
Până în februarie, cei care îşi înmatriculau o maşină au fost obligaţi de lege să plătească timbrul de mediu, deşi Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a decis că taxa este discriminatorie şi a obligat statul român să restituie banii astfel încasaţi.
Taxa a purtat de-a lungul timpului diferite denumiri: taxa auto, taxă de poluare, taxă pe emisii poluante, taxă de timbru etc.
Legea 1/2017 a abrogat taxa de mediu, dar a complicat procedura de recuperare a banilor în cazul celor ce au achitat deja taxa, care îşi puteau primi banii înapoi eşalonat, pe o perioadă de cinci ani.
În situaţia în care autorităţile nu vor emite noi norme de returnare a taxei, singura şansă pentru cei care vor să-şi recupereze banii este acţiunea în Justiţie.
Riscurile deschiderii pieţei auto după eliminarea taxei de mediu
De la 1 februarie, au fost eliminate opt taxe care ţin de regimul permiselor, printre acestea numărându-se şi controversata taxă de mediu. Se estimează că, odată cu scoaterea acestei taxe, mii de oameni se vor grăbi să-şi înmatriculeze maşinile la mâna a doua. Astfel, vor fi introduse în ţară maşini vechi sau foarte vechi, la care taxa de mediu actuală costa mult mai mult decât preţul maşinilor.
Experţii avertizează asupra consecinţelor deschiderii pieţei: România s-ar putea umple rapid cu maşini foarte vechi, dar care nu sunt doar foarte poluante, dar sunt şi într-o stare tehnică precară.
„Dincolo de scopul ei de a ajuta importatorii de maşini noi, atunci când s-a deschis piaţa comună, în 2007, taxa a făcut un lucru bun: a limitat intrarea rablelor în ţară. În acest fel, în România au fost aduse mai mult maşini cu norma de poluare Euro 4, mai puţin poluante“, a explicat, pentru „Adevărul“, Mihai Cune, fost business manager al autovit.ro.
Acesta arată riscurile ce vor apărea odată cu eliminarea taxei de mediu. „Aşa cum este acum în vigoare, taxa nu descurajează prea mult importul de second-hand. Se aduc şi acum maşini vechi, din perioada anilor 1999-2000, cu Euro 4, care se cumpără în Germania cu câteva sute de euro, iar taxa de poluare este 3-4 sute de euro. Acestea sunt aduse cu TIR-urile şi se revând cu circa 1.500 – 2.000 de euro. Acum se va deschide uşa şi pentru maşinile cu Euro 3 şi chiar mai poluante, mai ales Diesel. Asta este principala problemă, pentru că maşinile Diesel cu această vechime sunt foarte poluante, nu au nici filtre de particule. De asemenea, mulţi vor dori să aducă maşini cu motoare mari, care de asemenea sunt puternic poluatoare. O altă problemă va fi că toate hârburile înmatriculate pe Bulgaria vor fi înscrise în România. Românul este prea sărac ca să-i pese de poluare“, afirmă specialistul.