Reprezentanţii profesorilor vor ca salariul dascălilor debutanţi să fie cu 150% mai mare decât salariul minim
0Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) cere ca, în viitoarea lege a salarizării, salariul de bază al profesorului debutant să fie cu 150% mai mare decât salariul minim pe economie. De asemenea, FSLI mai cere ca salariul învăţătorului cu studii medii să fie de 80% din cel al profesorului. Ministerul Muncii va elabora proiectul legii salarizării unitare până în data de 10 februarie.
Profesorii spun că o lege de salarizare corectă presupune ca fiecare categorie socio-profesională să fie poziţionată în grila de salarizare în funcţie de rolul pe care-l are în dezvoltarea societăţii, iar învăţământul este un domeniu strategic de care depinde viitorul unei ţări. În momentul de faţă, după majorarea salarială de aproximativ 25% din anul 2015, salariul unui profesor debutant este de aproximativ 1.100 de lei, iar al unui profesor la final de carieră este de aproximativ 2.400 de lei.
Asta în condiţiile în care PIB-ul per capita în România este de aproximativ 35.000 lei. Raportat la acest indicator, salariile profesorilor debutanţi din România (18.900 lei/an) reprezintă 53%, iar salariul maxim (41.800lei/an) reprezintă 118%.
În alte ţări europene, nivelul salariilor minime ale profesorilor raportate la PIB-ul per capita este de 179% (în Muntenegru), 152% (în Germania), 139% în Spania sau 126% în Grecia.
În ceea ce priveşte nivelul salariilor maxime, raportate la PIB-ul per capita, acesta este de 306 % în Cipru, 284% în Muntenegru, 261% în Portugalia sau 206% în Germania.
"Aceste rapoarte evidenţiază faptul că, în România, modul de stabilire a salariilor din învăţământ este complet discriminatoriu comparativ cu alte categorii socio-profesionale. La o simplă analiză a legislaţiei din domeniul salarizării de dinainte de anul 1989 se constată că - între salarizarea din învăţământ şi cea din alte sectore bugetare: justiţia, armata, administraţia centrală etc. - exista un echilibru, echilibru care a dispărut după 1990", arată FSLI.
Plecând de la PIB-ul per capita, principiile de bază care ar trebui să stea la baza construcţiei noii grile de salarizare din învăţământ, potrivit FSLI, sunt următoarele: salariul de bază al profesorului debutant să reprezinte 150% faţă de salariul minim pe economie, iar după 15 ani de activitate didactică să se poată ajunge la un salariu care să reprezinte o creştere de 75% faţă de salariul debutantului. În plus, salariul de bază maxim al unui profesor să reprezinte 150% faţă de salariul profesorului debutant şi să poată fi atins după 25 de ani de activitate didactică.