Profesoara care folosește neuroștiința pentru a crește stima de sine a elevilor

0
Publicat:

Aurora Enache folosește lecțiile pentru ca elevii să se descopere pe ei înșiși și să învețe cum să își rezolve problemele, să devină lideri și să lucreze în echipă.

Aurora Enache și două dintre elevele sale FOTO arhiva personală
Aurora Enache și două dintre elevele sale FOTO arhiva personală

Aurora Enache, profesoară de științe socio-umane și consilier educativ la Liceul Teoretic „Lascăr Rosetti“ din Răducăneni, județul Iași, este și coordonator al Centrului de Voluntariat de la Unitatea Medico-Socială din localitate.

A absolvit Liceul „Garabet Ibrăileanu“ din Iași, la profilul fizică-chimie, dorind inițial să urmeze o carieră în medicină, dar a descoperit filosofia și a urmat apoi facultatea de profil din orașul celor șapte coline.

Are o experiență la catedră de 20 de ani și a fost desemnată profesorul anului în mediul rural la categoria „Dezvoltarea leadership-ului la elevi“ de către Teach for Romania pentru metodele atipice de predare pe care le folosește la clasă și rezultatele obținute cu elevii, dar și pentru că se implică activ în proiecte naționale și internaționale, precum Erasmus şi Jeunes en Roumanie.

S-a îndrăgostit din primul moment de copiii de la Răducăneni și și-a dorit să predea acolo. Ne mărturisește că în primii ani de profesorat, practic, s-a autofinanțat ca să își poată ține orele în comuna care se află la 45 de kilometri de Iași. Făcea naveta și, pentru că transportul nu îi era decontat, se angajase în alte două locuri ca să facă față cheltuielilor.

Autodescoperirea prin informații

Aurora urmează în prezent cursuri de formare ca psihoterapeut și se folosește de neuroștiință, psihologie și filosofie ca să construiască o stare de bine pentru elevii săi.

„Încerc întotdeauna ca din ce mă pasionează pe mine să le transmit și lor. Dacă nu simți ceea ce le transmiți, nu va ajunge la copii. Urmărim podcasturi, cum este și «Neuroștiința la clasă», interpretăm, învățăm despre cum funcționează creierul și ce impact are tot ce se întâmplă în viața noastră la nivelul creierului“, explică profesoara pentru „Weekend Adevărul“.

O lecție de combatere a bullyingului FOTO arhiva personală
O lecție de combatere a bullyingului FOTO arhiva personală

Copiii înțeleg astfel ce sunt emoțiile și de ce se comportă într-un anume fel în diverse situații. Când își explică ce li se întâmplă, le este mult mai ușor să depășească acele faze. Devin astfel rezilienți, înțelegându-și problemele, iar după ce le vindecă, învață și ceva din acea experiență. Următoarea etapă este starea de bine.

„Te simți bine cu tine, chiar și când ai lucruri care nu funcționează întotdeauna perfect. Nu sunt genul de profesor care le cere elevilor să deschidă caietele. Lucrăm mult pe aplicații, îi încurajez să pună întrebări și astfel ora devine interactivă“, spune profesoara.

În acest fel, copiii se descoperă prin informațiile pe care le primesc și lucrurile pe care le scot apoi în față – nu mai sunt simpli receptori de informații, ci devin actori în propriile piese.

Profesoara merge pe principiul că la școală e necesar să se transmită stări de spirit și nu doar informații reci. A constatat că noțiunile se modifică în funcție de starea pe care o are cel care o transmite, dar și cel care o primește.

GALERIE FOTO AURORA ENACHE 

„Transmit ceva dintr-o poziție de om echilibrat, calm, bucuros de faptul că el însuși învață și le spun cât îmi place să învăț, că eu încă fac asta. Le spun despre strategiile mele de învățare și îi întreb cum fac ei când învață, iar ei prind curaj să vorbească. Deja nu mai schimbăm doar niște definiții, ci facem un schimb de stări între noi“, își detaliază Aurora metoda de predare.

Elevii au aflat la orele de neuroștiință că fiecare dintre ei are în creier ceea ce specialiștii numesc „neuroni-oglindă“, iar datorită acestora stările lor vor fi mereu oglindite la cei cu care interacționează.

Lecția de leadership

Pe Aurora o ajută și faptul că este consilierul educativ al școlii și lucrează direct cu reprezentanții copiilor din Consiliul Elevilor.

„La fiecare întâlnire, învățăm să ne organizăm, să identificăm punctele tari ale fiecăruia, să delegăm și să ne asumăm responsabilități. Ne stabilim un plan, pentru că un lider face asta”, explică simplu dascălul cum pregătește elevii pentru viață. Nimic din ce le spune nu este teoretic. Elevii învață prin toate lucrurile pe care le fac în echipă.

Spiritul de echipă este una din abilitățile pe care le dezvoltă la clasă FOTO arhiva personală
Spiritul de echipă este una din abilitățile pe care le dezvoltă la clasă FOTO arhiva personală

„Am mare încredere în copii și le spun mereu asta. Primesc de la elevi sugestii și mă sprijin foarte mult pe ei. Își doresc să audă asta. Când văd că le pasez diverse responsabilități, chiar se implică și o fac cu foarte mare seriozitate“, spune cu emoție profesoara. Astfel, ei își dezvoltă abilitățile de care au nevoie pentru a fi lideri și a lucra în echipă.

Jos cu etichetele

Consiliul Elevilor din școala de la Răducăneni a propus recent ca luna noiembrie să fie alocată proiectului „Fii în formă, indiferent de formă“, prin care copiii vor să vorbească despre etichetele care li se pun pentru că arată într-un fel anume, dorind să tragă astfel un semnal de alarmă.

Profesoara primește acum sugestii de la fiecare clasă din școală, iar propunerile vor fi apoi dezbătute și reunite într-un program, de care fiecare copil se va ține, fiecare pe bucățica lui. „Leadershipul nu se predă teoretic, se face practic. Se construiește făcând anumite lucruri, participând activ la ceva“, punctează profesoara.

O ieșire în natură alături de elevi FOTO arhiva personală
O ieșire în natură alături de elevi FOTO arhiva personală

Organizează cu elevii de clasa a XI-a și un târg de minicompanii, pornind de la orele de antreprenoriat pe care le ține cu ei, unde aceștia își construiesc mici afaceri.

Totul e cât se poate de real, cu discuții între micii antreprenori și concurență, exact ca în orice economie de piață. La acest târg, elevii cumpără și vând produse, iar banii strânși îi folosesc pentru a cumpăra alimente și lucruri de strictă necesitate pentru persoanele în nevoie din comunitate.

Ateliere de socializare la azil

Aurora Enache practică ceea ce se numește voluntariatul intergenerațional, implicând elevi, dar și seniori, în ajutorarea celor pentru care singurătatea, boala, sărăcia și vârsta au devenit poveri greu de dus. De zece ani coordonează Centrul de Voluntariat de la Unitatea Medico-Socială din Răducăneni, un fost spital transformat în azil pentru bătrâni, care oferă și servicii medicale pentru rezidenți.

Organiza ateliere de socializare, în care vârstnicii pictau alături de elevi, spuneau poezii, jucau șah și asistau la piese de teatru cu păpuși. „Câteodată, mergeam la ei în salon, conversam, le duceam mici surprize și organizam spectacole. S-au creat niște relații foarte frumoase între copii și bunicii de acolo“, spune profesoara.

La rândul lor, seniorii făceau diverse activități în școală și își spuneau poveștile de viață, din care elevii au învățat foarte multe lucruri. Aurora și elevii de la Răducăneni merg acolo doar la anumite evenimente, cum este Ziua Vârstnicilor, pentru că au fost impuse restricții după izbucnirea pandemiei.

„Vreau ca elevii mei să aibă foarte multă încredere în ei că au resursele necesare să depășească problemele, dacă ele vor apărea în viața lor, că sunt creativi și capabili să găsească soluții. Să știe întotdeauna că primul pas este să creadă în ei și al doilea este să își poată găsi în jur oameni-resursă, pe care să se bazeze. Vreau să își găsească propriul clan și să lucreze mereu în echipă“, este dorința profesoarei pentru elevii ei.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite