Limba străină este încă o necunoscută pentru mulți europeni. Eurobarometru: prea puțini români vorbesc limba engleză

0
Publicat:

Cei mai mulți dintre europeni, 86%, cred că este important ca toată lumea să vorbească cel puțin o limbă străină, arată noul eurobarometru publicat de Comisia Europeană, însă prea puțini o și fac. Doar unul din trei români au această abilitate.

Europenii și limbile străine - Foto Arhivă
Europenii și limbile străine - Foto Arhivă

Cel mai recent eurobarometru publicat de Comisia Europeană arată că 86% dintre europeni consideră esențial ca toată lumea să vorbească cel puțin o limbă străină, iar aproape trei din cinci europeni (59%) pot comunica într-o limbă străină. În contrast, doar 34% dintre români au această abilitate, potrivit Eurobarometrului. În același timp, sunt și români care vorbesc două sau mai multe limbi străine. Prea puțini, însă.

Un procent de 25% dintre respondenți au declarat că pot purta o conversație în limba engleză, în timp ce 7% au menționat că pot comunica în franceză. În ceea ce privește limba germană, 4% au un nivel basic, iar 3% dintre respondenții români pot vorbi italiană, și tot atâția spaniolă.

Tinerii europeni sunt cei care au făcut progrese mari în această privință. Mai exact, 79% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani vorbesc o limbă străină, iar 39% vorbesc chiar două alte limbi. În același timp, doar 28% dintre europeni vorbesc două limbi.

Limba engleză, cea mai vorbită în Europa

Aproape jumătate dintre europeni (47%) vorbesc engleza. 7 din 10 tineri pot purta o conversație în engleză, cu 9 procente mai mult decât acum zece ani. Aceasta este considerată și cea mai importantă limbă pentru viitorul copiilor de către 85% dintre europeni.

Cel mai frecvent vorbite limbi străine după engleză în UE sunt franceza (11%), germana (10%) și spaniola (7%). În România, engleza este vorbită de 25% dintre respondenți, iar franceza este vorbită de 7%.

Românii, buni la engleză

Recent, compania globală de educație Education First (EF) a publicat un top al țărilor în care se vorbește cea mai bună engleză, iar România ocupă locul 15 din 113 state analizate. Olanda se plasează pe primul loc la nivel global, cu cele mai bune rezultate. Austria și țările nordice, Danemarca, Norvegia și Suedia, se clasează și ele în primele locuri. România este inclusă printre țările cu un nivel ridicat de cunoaștere a limbii engleze. În schimb, Franța, Italia și Spania au niveluri moderate de competență în engleză.

Printre vorbitorii nativi de engleză, interesul pentru învățarea unei a doua limbi rămâne scăzut, deși engleza este esențială pentru comunicarea globală și înțelegerea culturală. Potrivit unui studiu Preply, sârba, portugheza și româna sunt printre cel mai ușor de învățat limbi străine din Europa.

Ce se întâmplă în școlile din România

În București și în liceele bune din țară, se pune accent pe a învăța foarte bine cel puțin o limbă. Cel puțin de nivel B1 ar trebui să știe prima limbă toți elevii de liceu”, a explicat pentru „Adevărul” Irina Arimescu, profesoară care predă mai multe limbi străine, printre care engleza și germana. Asta o arată și preferința elevilor de gimnaziu pentru profilele bilingve, unde se intră cu cele mai mari medii.

Deși mulți dintre noi avem impresia că uităm o limbă dacă nu o mai folosim, sunt metode prin care ne putem împrospăta memoria. „Sunt oameni care au studiat franceză în liceu și au crezut că nu mai știu nimic. În momentul în care le-a trebuit la job, când au început să citească, și-au adus aminte și au început să vorbească. Limba nu se uită, e undeva într-un sertărel și în momentul în care ai tangență cu ea se activează”, spune profesoara.

Ce ne lipsește la școală este mai multă comunicare în limba pe care o învățăm. „La unele școli nu se lucrează foarte mult vorbind, nu se pune accent pe speaking. Foarte mulți adulți și tineri care au terminat școala îmi spun că au probleme la speaking, la toate limbile. Pentru că nu au destul exercițiu în clasă, e greu să lucrezi cu 20-30 și să-i faci pe toți să vorbească. Accentul pe vorbit este important”, completează dascălul.

Internetul și social media contribuie la răspândirea limbii engleze. Datele Eurobarometrului arată că 45% dintre români consideră că cel mai bine înveți o limbă străină în instituțiile de învățământ, iar un procent de 10% consideră că e mai bine să înveți singur, uitându-te la filme, la emisuni, ascultând melodii în limba pe care vrei să o cunoști. În schimb, doar 7% dintre europeni consideră că acesta este un mod bun de a învăța o limbă străină.

În plus, un studiu recent al OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică) arată că tinerii învață din ce în ce mai multe limbi străine în afara școlii, folosind internetul, platformele de comunicare socială și vizionând conținut în limba originală.

Social media și internetul ajută pozitiv. Am avut copii mici, dependenți de gadgeturi, de YouTube, dar care au învățat să vorbească engleză în acest fel. Există și tot felul de programe, dezvoltate de cei de la Cambridge și Oxford, de auxiliare cu tot felul de joculețe, pe care le pot folosi micuții, care ajută mult. Din punctul meu de vedere, o limbă străină îți educă și logica, ai mai multe avantaje”, mai spune Irina Arimescu.

Un alt profesor de liceu de limba engleză consideră că elevii „au competențe lingvistice foarte bine dezvoltate”, mai ales cei care învață la profilele de liceu bilingve. De asemenea, consideră că „tehnologiile și resursele pe care le au la dispoziție elevii fac învățarea unei limbi străine mult mai atractivă. Acestea ajută mai ales la dezvoltarea vocabularului, pentru că de multe ori conținutul nu este corect din punct de vedere grammatical“, adaugă profesorul.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite