Imaginaţia schimbă educaţia

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Participanţii la „Imaginarium“ desluşesc harta oportunităţilor în educaţie
Participanţii la „Imaginarium“ desluşesc harta oportunităţilor în educaţie

Cum pot internetul şi aplicaţiile mobile să ajute învăţarea? Mai mulţi elevi, profesori şi tineri profesionişti au intrat weekend-ul trecut într-o competiţie de idei ce vor schimba ADN-ul educaţiei.

Nivelul 1 - „Explorarea". Se dă o hartă. În mijlocul ei -  un creier ale cărui circumvoluţiuni formează numele tărâmului: „Imaginarium".  Din centru se desprind, ca nişte tentacule, drumurile către cele şapte zone ale acestei lumi fantastice.

Toate punctele de pe hartă sunt acoperite. Împărţiţi în echipe, „edumagii" (adică jucătorii) trebuie să le ghicească, ajutaţi de „spiriduşii" fiecărei zone şi de câte un mentor (persoană cu experienţă).

Nu e foarte greu. De pildă, pe „Muntele metodelor" ei vor răspunde la întrebarea „Cum învăţăm?". Fiecare metodă descoperită valorează 1, 2 sau 3 „imaginari" (moneda de schimb a jocului). Periplul continuă cu „Tărâmul Undeva", „Delta Conţinuturilor", „Ţara actorilor", „Tărâmul motivaţiei", „Deşertul Tehnologiei" şi „Pădurea tendinţelor".

Jucătorii descoperă pe rând locurile în care poate avea loc învăţarea, categoriile cunoaşterii, persoanele care te pot ajuta să înveţi, motivaţiile pentru a învăţa, tehnologiile şi instrumentele disponibile şi tendinţele din economie, politică sau societate, ce pot fi oportunităţi pentru învăţare.

Nivelul 2 - „Născocirea".  Aici, jocul se complică. Odată descoperită harta oportunităţilor în educaţie, fiecare echipă trebuie să genereze cât mai multe idei de platforme online în serviciul învăţării, creând astfel „Imaginariumul".

„Există şi alte răspunsuri la întrebarea: «Cum e organizată învăţarea? ». Altele decât «cineva stă în picioare şi predă, iar noi stăm pe scaune şi învăţăm». În afara acestor răspunsuri standard există o lume a posibilităţilor", spune Traian Brumă de la organizaţia Cros, iniţiatoarea proiectului „Restart în educaţie". „Ne-ar plăcea să facem parte dintr-o mişcare ce va duce educaţia în afara cutiei, într-o zonă mai curajoasă, mai orientată către viitor."

În acest spirit creativ a fost gândit şi „Imaginariumul". „Am vrut foarte mult să-i introducem pe oameni într-o poveste. De obicei, metodele tradiţionale sunt de evitat", spune şi Iulian Olariu, moderatorul evenimentului.  

Număr-record de idei

La sfârşitul primei zile, cei 70 de „edumagi" au născocit 163 de idei de proiecte în educaţie. Unii au venit cu ele de-acasă, proiecte pe care deja le aplică, alţii s-au lăsat purtaţi de energia creatoare care a bântuit Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti, locul în care s-a desfăşurat acţiunea. 

În cea de-a doua zi, toate aceste idei au fost expuse, iar participanţii au avut ocazia să investească în proiectele favorite, „imaginarii" câştigaţi sâmbătă. La final, au fost alese primele 20 de idei care au strâns cei mai mulţi bani. În jurul lor s-au coagulat echipele. Oamenii au şlefuit ideile câştigătoare şi le-au urcat apoi pe platforma restartedu.ro, unde le puteţi vedea şi comenta.

„Am investit în vreo cinci idei. Am pus bani şi în câteva agregate, în care se regăsea şi-a mea, pe lângă altele. De exemplu am investit într-un grup de idei despre şcolile de meserii. Eu cred că educaţia nu trebuie să se adreseze numai celor care fac super-facultăţi şi devin oameni de ştiinţă", spune Dan Dimitrescu (33 de ani), designer de jocuri pe calculator. Proiectul său, clasat pe locul şase, este o platformă socială de jocuri adresate elevilor claselor I-VIII care să permită exersarea şi experimentarea cunoştinţelor asimilate.

Alice Petrescu (32 de ani) şi Georgiana Toea (27 de ani) au pus la bătaie proiectul lor de suflet, Artskul, o şcoală concentrată de workshopuri pe diverse domenii (de la regie la ore de pian). Deşi e un business care are deja mulţi fani atât online cât şi offline, ideea lor nu a intrat în Top 20. S-au lipit însă de un alt proiect, colectiv, bazat pe o idee nouă propusă de Alice, şi care a ieşit pe locul 2: o platformă ce contribuie la dezvoltarea personală şi la orientarea profesională a tinerilor.

„Sunt mândră să spun că, în grupul nostru, aceasta a fost ideea mea, bazată pe experienţa proprie în facultatea la care merg acum. Sunt puţin dezamăgită de faptul că facultăţile noastre se plâng că nu prea au studenţi, că abandonul creşte, însă ele au dificultăţi în a-şi «vinde marfa»."

Competiţia este deschisă

Până pe 20 martie, studenţi, ONG-uri, profesori, tineri profesionişti sau simpli cetăţeni pot să vină cu soluţii la probleme legate de educaţie şi să le adauge pe platforma „Restart în educaţie". Atât comunitatea online cât şi un juriu de specialişti vor alege cele mai bune şapte idei. Ele vor primi servicii de programare, web-design şi consultanţă pentru a fi puse în practică. Cele mai bune trei vor fi premiate cu câte 5.000 de dolari. 

"Ne-ar plăcea să facem parte dintr-o mişcare ce va duce educaţia în afara cutiei, într-o zonă mai curajoasă, mai orientată către viitor."
Traian Brumă
membru fondator al Cros

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite