Expert Forum: bacalaureatul profesional, portiţa pentru popularea universităţilor particulare cu studenţi
0Un raport realizat de Expert Forum, care sprijină Pactul Naţional pentru Educaţie lansat de Traian Băsescu în 2008, susţine că reforma în educaţie a fost aproape abandonată în ultimele şase luni din cauza schimbărilor politice, iar măsurile noului Executiv riscă să sacrifice paşii parcurşi până aici.
”Bacalaureatul profesional e o altă invenţie de tip formă fără fond, destinată perpetuării disfuncţiilor vechi
ȋn ambalaj nou”, aceasta este pe scurt părerea specialiştilor de la Expert Forum, organizaţie care susţine aplicare celor 17 măsuri prevăzute de Pactul Naţional pentru Educaţie, semnat în 2008 la propunerea preşedintelui Traian Băsescu.
Raportul acestora arată că, după ce introducerea camerelor video la examenul de bacalaureat, a scăzut simţitor numărul elevilor care au primit dreptul de a intra la facultate, iar ”presiunea politică pentru repopularea băncilor, actualmente goale, ale fabricilor private de diplome, este imensă”.
Experţii susţin că o primă tentativă de a trişa sistemul, prin care s-ar fi permis accesul în universităţi fără bacalaureat, a eşuat în toamna lui 2011, ”dar ea este urmată de o nouă iniţiativă, mai subtilă, dar cu acelaşi scop: bacalaureatul profesional”.
Calea către ”un viitor profesional sumbru”
”Rămâne de văzut câţi elevi se vor lăsa păcăliţi de această cale de minimă rezistenţă către un viitor profesional sumbru”, tranşează Expert Forum problema noului tip de bacalaureat care va fi pe lista opţiunii elevilor care dau examen în 2013.
Educaţia pare însă printre cele mai afectate domenii de contextul intern şi internaţional dominat de tulburări majore în ultima perioadă, atrag atenţia autorii raportului lansat luni, ”Contra-reforma în educaţie”.
”Demisia guvernului Boc în februarie 2012, perioada lungă de incertitudine şi interimat la Ministerul Educaţiei (4 miniştri în 6 luni) şi scandalurile succesive de etică şi bună conduită academică la nivel înalt, au avut un efect extrem de distructiv asupra implementării reformelor iniţiate în 2010”, făcând referire la blocarea aplicării Legii Educaţiei Naţionale.
Aceştia susţin că, din cele 17 direcţii esenţiale ale reformei în educaţie, pe patru progresele au fost deja anulate, toate din zona învăţământului superior, în patru implementarea pare să continue, majoritatea din zona preuniversitară, plus proiectul de cercetare ELI, iar restul se află ori în suspensie, ori blocate datorită instabilităţii politice.
Stadiul celor 17 măsuri din Pactul Naţional pentru Educaţie, potrivit analizei Expert Forum:
1. Consacrarea învăţământului bazat pe competenţe, nu doar pe asimilarea de informaţii - în suspensie/blocată
2. Modernizarea şi decongestionarea curriculumului - în suspensie/blocată
3. Reintroducerea învăţământului profesional - în suspensie/blocată
4. Finanţarea per elev şi principiul finanţarea urmează elevul - în implementare
5. Descentralizarea şi creşterea responsabilizării în sistem - în suspensie/blocată
6. Clasa pregătitoare şi sistemul electronic de înscriere - în implementare
7. Portofoliul educaţional şi modificarea sistemului de evaluare a elevilor - în suspensie/blocată
8. Etica şi buna conduită: bacalaureatul supravegheat - în implementare
9. Principiul răspunderii publice - progres anulat
10. Evaluare instituţională: clasificarea universităţilor şi ierarhizarea programelor de studii - progres anulat
11. Criterii de performanţă la nivel de individ, program de studii sau instituţie - progres anulat
12. Etică şi transparenţă - progres anulat
13. Restructurarea finanţării cercetării pe trei nivele - în suspensie/blocată
14. Evaluarea internaţională a proiectelor şi instituţiilor - în suspensie/blocată
15. Criterii minimale de eligibilitate la competiţii de proiecte - în suspensie/blocată
16. Etică şi transparenţă - în suspensie/blocată
17. Proiectul Extreme Light Infrastructure (ELI)- în implementare
Cei de la Expert Forum adaugă faptul că ”o nouă schimbare radicală ar introduce o instabilitate excesivă într-un sistem care tocmai a trecut printr-o reformă majoră” şi speră că zvonurile potrivit cărora noua conducere a Ministerului Educaţiei ar vrea să ”abroge în întregime Legea Educaţiei Naţionale, pentru a o înlocui cu un „Cod al Educaţiei” susţinut puternic de sindicate, nu se vor confirma, cel puţin nu până la alegerile parlamentare din decembrie”.
În acest sens, aceştia punctează statutul firav al României în ceea ce priveşte rezultatele în educaţie, la nivel internaţional: locul 52/141 în Indexul Global al Inovării (imediat sub Moldova şi Federaţia Rusă), locul 77/142 în Indexul Competitivităţii Globale, locul 90 la calitatea sistemului de educaţie, locul 114 la colaborarea universităţi-industrie, locul 112 la accesul la servicii de cercetare şi locul 131 la exodul creierelor (brain drain).