Dezbatere finală. Ministerul Educaţiei bate în cuie disciplinele pe care le vor studia elevii în gimnaziu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice va organiza pe 16 februarie dezbaterea finală privind elaborarea noului plan-cadru pentru învăţământul gimnazial. Planul-cadru este documentul care prevede ce discipline vor face elevii de clasele V-VIII şi câte ore îi vor fi alocate pe săptămână fiecărei materii.

La finalul anului trecut, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a lansat în dezbatere publică trei propuneri de plan-cadru pentru clasele V-VIII. În acest interval, cadrele didactice, specialiştii în curriculum, elevii, părinţii sau reprezentanţi ai societăţii civile au avut posibilitatea de a-şi exprima punctele de vedere şi sugestiile pe acest subiect. 

Dezbaterea organizată de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, din 16 februarie, va avea loc la Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” din Bucureşti ca urmare a încheierii dezbaterii publice. 
 

La eveniment vor fi dezbătute concluziile consultărilor, recomandările grupului de lucru pe curriculum, precum şi propunerile pentru noul plan-cadru aferent ciclului gimnazial. 
 

Vor participa ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi ai Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei. Printre invitaţi se vor număra, de asemenea, reprezentanţi ai grupului de lucru pe curriculum, ai inspectoratelor şcolare judeţene, ai sindicatelor din educaţie, ai elevilor şi ai părinţilor, precum şi ai organizaţiilor neguvernamentale.
 

Planul-cadru este documentul care prevede ce discipline vor face elevii de clasele V-VIII şi câte ore îi vor fi alocate pe săptămână fiecărei materii. În funcţie de acestea vor fi definitivate programele, acestea reprezentând conţinutul fiecărei materii studiate. Actualele planuri- cadru pentru gimnaziu vor împlini în luna aprilie 15 ani de când au fost aprobate (OMEC nr. 3638/11.04.2001). 

Cele trei variante de planuri-cadru scoase în dezbatere publică de Ministerul Educaţiei

La sfârşitul anului trecut, Ministerul Educaţiei a lansat în dezbatere publică, trei variante de planuri-cadru pentru gimnaziu. În planurile-cadru, orele de Informatică din gimnaziu apar doar ca materie opţională, o oră pe săptămână sau ca materie obligatorie (în trunchiul comun) în clasa a VIII-a sau în clasele a V-a şi a VI-a. 
 

Educaţia pentru sănătate, mult dezbătută şi promovată în declaraţii atât de ministrul Educaţiei Adrian Curaj, cât şi de alţi colegi din Guvern, a fost, de asemenea, neglijată în noile planuri cadru, însă ora de Religie rămâne în trunchiul comun. Alte schimbări care apar în propuneri se referă la Limba şi Literatura Română, care pierde o oră la clasa a V-a, adică elevii urmează să facă patru în loc de cinci ore, câte sunt acum. De asemenea, dispare ora de Latină, care în prezent se studiază la clasa a VIII-a. În schimb, apar o serie de materii care înlocuiesc Educaţia Civică. Astfel, la clasa a V-a, elevii vor studia Educaţie pentru Drepturile Copilului, la clasa a VI-a vor studia Educaţie Interculturală, la clasa a VII-a vor studia Educaţie Democratică, iar în clasa a VIII-a – Educaţie Economică.
 

În ceea ce priveşte numărul de ore de Matematică, acesta rămâne acelaşi, de patru ore pe săptămână, iar la Fizică şi Chimie se vor face în continuare tot două ore din fiecare materie. Biologia însă pierde o oră pe săptămâna într-una dintre variantele de plan cadru la clasa a V-a şi la clasa a VIII-a. Şi Geografia şi Istoria pierd o oră pe săptămână la clasele a V-a, a VI-a şi a VII-a.
 

O altă modificare apare la numărul de ore de Sport. În prezent, elevii de clasele V-VII pot face 2-3 ore de Educaţie Fizică şi două ore în clasa a VIII-a, iar în variantele de plan cadru, sportul pierde o oră pe săptămână fie la toate clasele, sau doar la o parte din ele. 

Sugestiile specialiştilor din Bucureşti

Profesorii din Bucureşti nu sunt de acord cu propunerile de planuri-cadru făcute de Ministerul Educaţiei, atrăgând atenţia că nu prezintă o schimbare faţă de starea actuală a lucrurilor. Iată principalele concluzii la care au ajuns specialiştii din Bucureşti în urma analizei celor trei propuneri de planuri-cadru:
 

1. Introducerea TIC în trunchiul comun la clasele V-VIII este binevenită, cu condiţia asigurării personalului de predare calificat şi a dotărilor corespunzătoare cu tehnică de calcul.

 2. Necesiatea păstrării orelor de Consiliere şi orientare în trunchiul comun şi susţinute de specialişti: consilieri şcolari/psiho-pedagogi.

 3. Disciplinele Fizică şi Chimie trebuie să figureze la clasele V-VI în trunchiul comun, ca disciplină integrată Ştiinţe

 4. Conţinuturile disciplinei Limba latină (prevăzută în trunchiul comun al actualului plan-cadru la clasa a VIII-a) ar trebui redistribuite şi incluse în programa pentru Limba română, pe parcursul celor patru ani de gimnaziu.

 5. Păstrarea celei de-a cincea ore de Limba română la clasa a V-a

 6. La clasele a VII-a şi a VIII-a, disciplina Religie poate fi opţională, având în vedere că elevii au dobândit în clasele anterioare suficiente deprinderi religioase şi cunoştinţe de practică religioasă. Mai mult decât atât, în clasele a VII-a şi a VIII-a elevii vin în contact cu evoluţia în timp a religiilor la diverse popoare, în cadrul disciplinei Istorie.

 7. Inexistenţa plajei orare în aria curriculară Limbă şi comunicare determină imposibilitatea organizării claselor de studiu intensiv al limbii moderne. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite