Au fost publicate programele valabile pentru susținerea simulării examenelor naționale. Ce trebuie să știe elevii pentru o notă de 10

0
0
Publicat:

Ministerul Educației a publicat astăzi pe site-ul instituției programele valabile pentru susținerea simulării examenului de Evaluare Națională și a examenului de Bacalaureat.

elev examen
Pe 17 martie are loc simularea Evaluării Naționale. Arhivă

Simulare Evaluare națională 2025. Programa la Limba și literatura română

Cele mai importante competenţe 

Identificarea informaţiilor importante, a temei, a ideilor principale/secundare din texte;

Corelarea informaţiilor din texte, recunoașterea modurilor în care sunt organizate informaţiile în texte, prezentarea unor răspunsuri personale, critice sau creative pe marginea unor texte diverse;

Compararea diferitelor puncte de vedere exprimate pe marginea unor texte diverse, compararea a cel puțin două texte sub aspectul temei, al ideilor şi al structurii, evaluarea informațiilor și a intențiilor de comunicare din texte;

Argumentarea punctelor de vedere pe marginea a două sau mai multe texte de diversetipuri, având în vedere posibilitatea unor interpretări multiple;

Redactarea unui rezumat sau a unui text, simplu sau complex, având în vedere etapele procesului de scriere și structurile specifice, pentru a comunica idei și informații sau pentru a relata experiențe trăite sau imaginate;

Redactarea unui text complex, de exprimare a unor puncte de vedere argumentate, pe diverse teme sau cu referire la diverse texte citite;

Analizarea constantă a propriului scris/a unor texte diverse din punctul de vedere al corectitudinii, al lizibilităţii, al coerenţei şi al clarităţii;

Analizarea elementelor de dinamică a limbii, prin utilizarea achiziţiilor de sintaxă, morfologie, fonetică, lexic şi semantică prin raportare la limbile moderne;

Folosirea achizițiilor privind structuri morfosintactice complexe pentru înţelegere corectă şi exprimare nuanţată a intenţiilor comunicative  Aplicarea conştientă a regulilor şi a convenţiilor ortografice şi ortoepice pentru o comunicare corectă;

Redactarea unor texte, valorificând gândirea logică și analogică (analiză, sinteză,generalizare şi abstractizare) prin utilizarea deprinderilor de comunicare corectă în limba română literară

Identificarea unor valori culturale promovate în textele autorilor români, asocierea unor experiențe proprii de viață și de lectură cu acelea provenind din alte culturi;

Compararea unor elemente comune identificate în cultura proprie și în cultura altor popoare sau a unor tradiții românești cu tradiții din alte culturi;

Argumentarea unui punct de vedere privitor la valori culturale sau la elemente specifice ale culturii naționale și ale culturii altor popoare

Programa la Limba română simulare Bacalaureat 2025

Cele mai importante competențe

Utilizarea adecvată a strategiilor şi a regulilor de exprimare orală în monolog şi în monolog, în vederea realizării unei comunicări corecte, eficiente şi personalizate, adaptate unor situații de comunicare diverse; 

Utilizarea adecvată a tehnicilor de redactare şi a formelor exprimării scrise compatibile cu situaţia de comunicare în elaborarea unor texte diverse;

Identificarea particularităţilor şi a funcţiilor stilistice ale limbii în receptarea diferitelor tipuri de mesaje/texte;

Receptarea adecvată a sensului/sensurilor unui mesaj transmis prin diferite tipuri detexte orale sau scrise;

Utilizarea adecvată a achiziţiilor lingvistice în producerea şi în receptarea diverselor texte orale şi scrise, cu explicarea rolului acestora în construirea mesajului;

Identificarea temei şi a modului de reflectare a acesteia în textele studiate sau în texte la prima vedere;

Identificarea şi analiza principalelor componente de structură, de compoziţie şi de limbaj specifice textului narativ, dramatic, poetic;

Compararea unor viziuni despre lume, despre condiţia umană sau despre artă reflectate în texte literare, nonliterare sau în alte arte;

Interpretarea textelor studiate sau la prima vedere prin prisma propriilor valori şi a propriei experienţe de lectură;

Identificarea şi explicarea relaţiilor dintre operele literare şi contextul cultural în care au apărut acestea;

Construirea unei viziuni de ansamblu asupra fenomenului cultural românesc, prin integrarea şi relaţionarea cunoştinţelor asimilate;

Identificarea structurilor argumentative în texte literare şi nonliterare studiate sau la prima vedere;

Argumentarea unui punct de vedere faţă de o problematică pusă în discuţie;

Compararea şi evaluarea unor argumente diferite, pentru formularea unor judecăţi proprii.

Conținuturile programei

Autori canonici: Mihai Eminescu, Ion creangă, I.L.Caragiale, Ioan Slavici, George Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, camil Petrescu, George Călinescu

Calendar simulare Evaluare Națională 2025

  • 17 martie - Limba și literatura română
  • 18 martie - Matematică
  • 19 martie - Limba și literatura maternă
  • 31 martie - comunicarea rezultatelor

Calendar simulare Bacalaureat 2025, probele scrise 

  • 25 martie - proba obligatorie a profilului
  • 26 martie - proba la alegere a profilului și specializării
  • 27 martie - Limba și literatura maternă 
  • 8 aprilie - comunicarea rezultatelor
Educație

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite