Războiul dronelor din Ucraina schimbă modul în care vor fi construite tancurile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Războiul dronelor în desfășurare pe câmpul de luptă din Ucraina are deja un impact asupra procesului de selecție și design al următoarei generații de blindate ale SUA, ce vor înlocui tancul principal de luptă M1 Abrams și vehiculul de infanterie M2 Bradley, relatează revista online de specialitate „Breaking Defense” (SUA).

Tanc Abrams FOTO SHUTTERSTOCK
Tanc Abrams FOTO SHUTTERSTOCK

Succesul munițiilor zburătoare și al dronelor kamikaze împotriva blindatelor în războiul din Ucraina i-a luat prin surprindere pe majoritatea comandanților militari, strategilor și comentatorilor, în același fel în care a făcut-o utilizarea pe scară largă a dispozitivelor explozive improvizate (DEI) în conflictele din Afganistan și Irak, se arată într-o analiză a Kyiv Post.

Generalul de brigadă Geoffrey Norman, șeful planificării în cadrul programului armatei SUA dedicat proiectării următoarei generații de vehicule de luptă, cu sediul în Europa de Est, a explicat că dronele FPV au devenit o „adevărată problemă” pentru blindate și alte vehicule de luptă. De aceea, echipa sa este în contact cu operatori ucraineni ai tancurilor Abrams și ai vehiculelor Bradley, aceștia oferind un feedback neprețuit cu privire la toate aspectele legate de performanța lor în situații reale de luptă.

În urmă cu 20 de ani, armata NATO avea nevoie de o soluție urgentă împotriva dispozitivelor explozive improvizate care expuneau vulnerabilitățile pântecelor și părților laterale ale blindatelor. Asta a dus la dezvoltarea rapidă a vehiculelor MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) în majoritatea armatelor din lume. Totodată, a dat naștere unei concepții conform căreia războiul secolului XXI va consta în bună măsură în conflicte de intensitate redusă împotriva unor forțe neregulate.

Invazia pe largă a Rusiei a prilejuit întoarcerea la epoca războaielor convenționale în care cel puțin inițial, și mai ales de partea rusă, a existat convingerea că formațiile de tancuri vor mătura totul în cale.

În prezent, întețirea războiului cu drone i-a făcut pe comandanții militari să le boteze „dispozitive explozive improvizate (DEI) ale cerului”.

Toate vehiculele blindate, mai vechi (anii '70) sau mai noi (anii '90), erau vulnerabile la atacuri din aer. Așa se explică că majoritatea armelor antiblindate de ultimă generație, precum Javelin (SUA), NLAW (Marea Britanie), Spike (Israel) și RB56 BILL (Suedia) au fost concepute pentru atacuri de sus.

Probabil că natura nesofisticată a dronelor a făcut ca acestea să fie inițial subestimate. Primele drone FPV folosite în Ucraina erau drone quadcopter de cursă modificate de sub 500 de dolari, ghidate prin telecomandă și capabile să livreze o încărcătură explozivă, adesea una în forma unui focos sau proiectil.

Un raport din februarie al Institutului Internațional pentru Studii Strategice (IISS) estima că Rusia a pierdut aproape 9.000 de vehicule blindate în primii doi ani de război.

Vulnerabilitățile tancului Abrams

Totuși, SUA și-a învățat propriile lecții legate de tancurile Abrams.

„Abrams este excepțional de bine protejat împotriva amenințărilor de foc direct, provenind de la alte tancuri și alte vehicule de luptă", a explicat Norman. În schimb nu a fost proiectat să fie protejat împotriva genului de amenințări din aer ce au loc acum în Ucraina, fie că este vorba de rachete ghidate antitanc sau de rachete de atac în picaj sau de muniții zburătoare sau de drone", a adăugat el.

Din punct de vedere tactic, a spus el, Abrams este menit să continue să se deplaseze

„Abrams,  ca orice orice tanc de luptă principal de altfel, este cel mai eficient atunci când poate fi folosit în ofensivă sau într-o situație în care se poate deplasa periodic", a spus Norman. „Este o capacitate mobilă cu blindaj ce oferă o mare mobilitate și putere de foc și protejează grupul”.

Totuși, când sunt staționare", a adăugat el ulterior, „devin vulnerabile la orice amenințări"."

Nevoia unor contramăsuri care să limiteze impactul vehiculelor fără pilot a dus la apariția așa-numitelor „cuști de protecție” pe tancuri, inclusiv pe Abrams și transportoare blindate de personal (APC) ale ambelor beligerante. Inițial, acestă protecție a constat în grilaje, cadre și ecrane rudimentare supranumite „grătare BBQ”, cu rezultate mixte.

Se spune că Rusia a început chiar să le monteze pe tancurile și pe transportoarele blindate de personal nou construite.

O altă metodă de protecție a fost bruierea sistemelor de control utilizate pentru a ghida dronele FPV, fapt care a dus la dezvoltarea de drone cu rezistență sporită la mijloace de război electronic.

SUA lucrează la noi versiuni ale tancurilor Abrams și vehiculelor de infanterie Bradley

În acest context, Norman și echipa sa analizează ce măsuri trebuie luate împotriva amenințărilor reprezentate de drone nu numai pentru o protecție imediată, pe termen scurt, ci și, mai important, evaluează impactul asupra modelelor viitoare de vehicule blindate ale SUA și nu numai.

Pe termen scurt, se are în vedere modernizarea vehiculelor M2 Bradley ale armatei SUA cu sistemul israelian de protecție activă (APS) Pumnul de Fier, dezvoltat de Elbit Systems. Acesta detectează o rachetă sau o dronă care se apropie și lansează un proiectil pentru a o intercepta în zbor.

Generalul de brigadă Geoffrey Norman, șeful planificării în cadrul programului armatei SUA dedicat proiectării următoarei generalii de vehicule de luptă, cu sediul în Europa de Est, nu a oferi prea multe detalii cu privire la informațiile extrase de pe câmpul de luptă din Ucraina și cum vor influența acestea modelele viitoare de blindate. Totuși, a dat detalii generale despre că îmbunătățiri precum o protecție superioară în partea de sus, pe laterale și în spate, protecții active de tip hard-kill (împotriva armelor antitanc) și soft-kill (contramăsuri de perturbare), dispozitive de bruiaj electronic, dispozitive laser, configurate în așa fel încât senzorii săi să poată fi ulterior modificați și modernizați.

Norman a explicat că echipa sa cercetează demonstratoare tehnologice ce iau în calcul absolut totul, de la dimensiunea și greutatea unui model de blindate, numărul și configurația echipajului și până la sistemul de propulsie. El a spus că va dura probabil „câțiva ani” pentru a pune totul laolaltă într-un prototip, urmând ca noul model să intre în serviciu care începutul anilor 2030.

Breaking Defense a relatat că un înlocuitor pentru Bradley, denumit programul XM30 OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle), se află în stadii avansate de dezvoltare, iar designurile luate în calcul au încorporat lecțiile învățate din Ucraina.

„Urmărim îndeaproape ceea ce se întâmplă în Ucraina pentru a ne asigura că înțelegem corect aceste cerințe”, a spus generalul de brigadă.

Viitorul blindatelor

Anul trecut, Consiliul științific al armatei a publicat un raport de 58 de pagini privind impactul pe câmpul de luptă din 2040 pentru vehiculele de luptă din generația a 5-a.

Ei au estimat că trebuie făcută o investiție de trei până la patru miliarde de dolari în modernizarea tehnologiei blindatelor „acum„ sau „riscă succesul misiunii în lupta apropiată”. O altă concluzie a fost că vechiul M1 Abrams pur și simplu nu va domina  câmpul de luptă.

„Indiferent de teatrul de operații, lipsa unei capacități [tancuri de luptă principale] pune în pericol succesul misiunii armatei", a scris consiliul. „Toate avantajele lui M1 în materie de mobilitate, putere de foc și protecție sunt în pericol", a adăugat ulterior.

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite