Consecinţele atacului terorist din Boston: viitor incert al comunităţii musulmane din America

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Maratonul din Boston din acest an a fost marcat de acte de terorism, vinovaţi fiind doi fraţi ceceni
Maratonul din Boston din acest an a fost marcat de acte de terorism, vinovaţi fiind doi fraţi ceceni

Una dintre cele mai pregnante întrebări ale tuturor americanilor, apărute după evenimentul dramatic de la Maratonul din Boston, se referă la pericolul precedentului, dacă nu cumva dublul atentat al celor doi fraţi musulmani ar putea prevesti un val şi mai mare de acte de terorism, declanşat de radicalii islamişti naturalizaţi.

Atacurile de la Boston riscă să atragă reticenţă faţă de comunitatea musulmană din Statele Unite ale Americii, după ce singurul suspect rămas în viaţă le-a spus anchetatorilor că religia a fost cea care i-a mânat să pună bombele care au ucis trei persoane şi au rănit alte mai bine de 200.

Într-un editorial publicat pe pagina online a agenţiei de ştiri Reuters, Reiham Salam, musulman american ai cărui părinţi au emigrat din Bangladesh, încearcă să înţeleagă, alături de toţi ceilalţi americani, cum cei doi fraţi musulmani, un tânăr pasionat de sport şi un student eminent, au înfăptuit una dintre cele mai îngrozitoare atacuri teroriste din istoria modernă a Americii.

Cel mai probabil nu vom putea obţine niciodată un răspuns clar. Însă ceea ce putem face este aflăm unele lucruri pe care mulţi nu le ştiu despre musulmanii americani, dar şi ceea ce ar putea însemna evenimentele recente pentru viitorul musulmanilor străini, continuă Reiham Salam.

Deşi nu se consideră a fi un reprezentant al tuturor musulmanilor din Statele Unite ale Americii, jurnalistul se bazează pe propria experienţă de viaţă atunci când susţine că grupul social al musulmanilor americani va deveni tot mai secularizat pe măsură ce va trece timpul.

Mulţi emigranţi musulmani au fost împinşi din spate de sărăcia din ţările natale, sfâşiate de conflicte interne pe motive religioase, şi au emigrat în special în America, tărâmul promisiunilor. Deşi este greu de stabilit un număr  exact, populaţia de musulmani din New York pare să fi crescut considerabil de mult de-a lungul copilăriei lui Reiham. Astăzi, capul acoperit al femeilor şi hainele tradiţionale ale musulmanilor sunt destul de comune în apropierea cartierelor intens populate de emigranţi, cum ar fi Brooklyn sau Queens.

Religia devine o amintire

Ceea ce este intrigant este fenomenul de îndepărtare a tinerilor de rădăcinile religioase ale familiei. Rămâne de văzut dacă această devoţiune religioasă în forma ei vizibilă, prin comportament şi alegeri vestimentare, va persista şi printre reprezentanţii celei de-a doua generaţii de emigranţi musulmani.

Nu este de neglijat fenomenul de înstrăinare de crezul religios chiar în interiorul comunităţii. S-ar părea că mulţi dintre tineri se considere mai degrabă drept americani din Asia, decât membri ai comunităţii islamice globale.

Există aproximativ 2,75 milioane de musulmani care trăiesc în SUA, iar 63% din aceştia s-au născut în afara graniţelor Americii, potrivit unui studiu realizat la sfârşitul anului trecut de Pew Research Center. Dintre străinii care nu s-au născut în America, 45% au sosit în State după 1990, în timp ce 70% au primit cetăţenia americană.

Această comunitate surprinde prin diversitatea ei. Unii musulmani care trăiesc în SUA servesc ţara din poziţii înalte de profesionişti puternic specializaţi şi duc o viaţă perfect integrată printre americani. Pe de altă parte, nu este mai puţin adevărat că există şi musulmani care au slujbe cu salariu minim pe economie, care trăiesc la limita existenţei şi care îşi duc viaţa în interiorul enclavelor etnice.

Creştinii seamănă cu musulmanii

69% din musulmanii americani susţin că religia ocupă un loc important în vieţile lor; 47% au declarat că participă săptămânal la serviciile religioase, potrivit aceluiaşi studiu. Nu în ultimul rând, o cincime din comunitatea de musulmani ia parte rar sau niciodată la închinarea religioasă, ceea ce susţine trendul de secularizare. În mod surprinzător, aceste numere sunt o paralelă asemănătoare la situaţia creştinilor americani.

O altă dovadă importantă care sprijină schibmarea în interiorul comunităţii de musulmani arată că peste jumătate dintre aceştia sunt de acord cu pluralismul religios - 56% din populaţia de musulmani cred că oamenii pot dobândi viaţa eternă nu numai prin aderarea la islam, în timp ce 37% acceptă doar propria religie drept calea unică.

De asemenea, tot mai mulţi americani se desprind de religie, studiile demonstrând că o treime din americanii născuţi între 1990 şi 1994 nu este afiliată niciunei organizaţii religioase. O explicaţie ar putea fi dată de implicarea tot mai mică a bisericii în viaţa credincioşilor, una dintre consecinţe fiind plafonarea şi rutinizarea participării în comunitatea religioasă. Astăzi, moscheele nu mai îndeplinesc rolul central în vieţile musulmanilor, aşa cum erau bisericile  în urmă cu un deceniu.

Ce este mai rău nu a trecut

Chiar dacă suntem martorii unui proces rapid de secularizare, nu este un motiv suficient de puternic încât să fim convinşi că extremismul religios va dispărea de asemenea. Nu trebuie să ne scape din vedere că se poate întâmpla exact opusul: în timp ce numărul musulmanilor moderaţi se micşorează, radicalii se pot izola în timp ce îşi întăresc revolta împotriva Americii dezrădăcinate de fondul ei religios, subliniază Reihan.

Deşi majoritatea emigranţilor musulmani s-au integrat armonios în societatea americană, există în continuare o minoritate care foloseşte islamul drept scuză pentru retorica şi actele anti-americane. „Poate că fraţii Ţarnaev ar fi avut mai puţine şanse să îmbrăţişeze latura extremistă a islamului dacă nu ar fi crescut într-o comunitate cu puternice viziuni musulmane şi dacă ar fi avut modele de viaţă potrivite. Sau poate că trebuie să acceptăm că va exista întodeauna un anumit număr de oameni care vor comite infracţiuni şi crime indiferent de eforturile de prevenire ale societăţii”, scrie jurnalistul. 

„Ceea ce putem spera în cel mai bun caz este că islamismul radical va deveni cândva doar o amintire neplăcută, aşa cum actele de terorism ale radicalilor de stânga din anii 1960 şi 1970 au dispărut treptat. Însă ar fi naiv să omitem că ar putea exista în continuare o posibilă ameninţare pentru multe decenii de acum înainte”, încheie acesta. 

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite