Stratfor: Rusia se pregăteşte să strângă cureaua bugetară şi mai mult în 2016

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Vladimir Putin şi Armata rusă trebuie să decidă unde să-şi concentreze cheltuielile, fără achiziţii noi de echipament
Vladimir Putin şi Armata rusă trebuie să decidă unde să-şi concentreze cheltuielile, fără achiziţii noi de echipament

După luni întregi de dezbateri în cadrul Cabinetului rus şi al elitei Kremlinului, Duma de Stat a ajuns să dezbată şi bugetul federal pentru 2016. Proiectul supus votului Dumei arată priorităţile Kremlinului pentru anul următor, dar şi constrângerile la care este supusă ţara pe plan intern şi extern. Modul în care Rusia va cheltui resursele limitate anul acesta va afecta ţara cu mult după 2016, notează Stratfor.

Guvernul rus a decis să realizeze un proiect de lege doar pentru 2016, şi nu să facă o strategie, ca de obicei, pe trei ani, din cauza a ceea ce a fost numit „volatilitatea economică impredictibilă“, cauzată de preţul scăzut al petrolului, de o monedă naţională slabă şi de sancţiunile economice impuse de Occident. Rusia se află, oficial, în recesiune, cu un Produs Intern Brut care se aşteaptă să cadă până la 3,9% în 2015.

În ianuarie, Guvernul a fost forţat să taie din buget 10 procente, din toate sectoarele şi ministerele, în afară de cel al Apărării. Totuşi, dacă situaţia actuală se va menţine, Ministerul Economiei din Rusia prevede că PIB va creşte cu 0,7% în 2016, iar Kremlinul speră într-un viitor şi mai luminos, făcând lobby pe lângă Europa pentru a ridica sancţiunile impuse Rusiei.

Bugetul din 2016 are şi un ton diferit faţă de celelalte bugete. Proiectul bugetului este centrat pe preţul petrolului de 50 de dolari pe baril, o ajustare pe care Guvernul a trebuit s-o facă la începutul bugetului pe 2015, care stipula preţul pe baril la 65 de dolari. Şi, la fel ca bugetul pe 2015, proiectul pentru 2016 include tăieri majore, inclusiv în educaţie şi în birourile ministeriale şi prezidenţiale.

Există trei zone de interes în proiectul bugetului care ar putea avea efecte îndelungate pentru Rusia: cheltuirea rezervelor Kremlinului, susţinerea guvernelor regionale şi cheltuielile cu apărarea.

Rezervele Rusiei

Având în vedere că Kremlinul nu a luat în considerare un deficit bugetar în 2015, guvernul rus se bazează pe funcţionarea cu un deficit de 3% (40 de miliarde de dolari) în 2016, cu stipularea că dacă deficitul va fi mai mare, Guvernul va acoperi discrepanţa din fondurile de rezervă.

În cele trei rezerve naţionale, cea a Băncii Centrale, a Fondului de Avere Naţională şi a celui de Rezervă Naţională, Rusia are aproximativ 515,43 de miliarde de dolari. Înainte de finalul anului, Guvernul va folosi 38 de miliarde, din cele 70,51 de miliarde din Fondul Rezervei Naţionale, pentru a astupa gaura din bugetul actual şi pentru a da ajutor financiar guvernelor regionale, băncilor mari şi câtorva companii de stat.

Aşadar, pentru 2016, rămân aproximativ 32 de miliarde de dolari în fondul poreclit „pentru zile negre“ care adună venituri în plus din exporturile energetice. Aşadar preţul petrolului ar trebui să crească peste 50 de dolari barilul pentru ca fondul să fie reumplut. Ministrul de Finanţe, Anton Siluanov, a declarat la sfârşitul lunii octombrie că potrivit actualului proiect bugetat pentru 2016, Fondul Rezervei Naţionale va fi golit până la finalul lui 2016.

Tehnic, celelalte două fonduri de rezervă nu sunt folosite pentru acoperirea cheltuielilor bugetare – Fondul Averii Naţionale este menit pentru proiecte de infrastructură majore, iar fondul de valută este pentru a menţine stabilitatea pieţei şi a monedei.

Siluanov a sugerat şi mai multe restricţii bugetare pentru a elimina posibilitatea unui deficit mai mare şi a evita eventuala secare a fondurilor pentru zile negre. Totuşi, alte ministere şi elita politică care vrea acces la aceste fonduri deja împuţinate au ignorat îngrijorările ministrului de Finanţe.

Guvernele regionale sunt aproape de faliment

Între timp, multe guverne regionale din Rusia se află într-o situaţie dificilă. Ajutorul federal dat guvernelor în 2015 a scăzut cu jumătate. Kremlinul va continua să susţină regiunile strategice, cum ar fi cele din Caucazul de nord, Kaliningrad, Crimeea şi regiunile din estul îndepărtat. Totuşi, bugetul pe anul viitor va fi şi tăiat şi mai mult în cazul diverselor programe de suport pentru câteva guverne regionale ale Rusiei, dintre care multe sunt înglodate în datorii, continuă Stratfor.

„Standard and Poor“ (S&P) estimează că datoria guvernelor regionale va depăşi 100 de miliarde de dolari anul acesta. Multe din datorii sunt pe termen scurt, cu plăţi ce trebuie efectuate înainte de 2018. 

S&P crede că una dintre regiuni, Novogrod, şi-a declarat falimentul, datoriile ajungând la banca VTB, deşi ministrul de Finanţe nu a confirmat această informaţie. Potrivit Şcolii Înalte de Economie din Moscova, alte 20 de guverne regionale au falimentat, în secret. Ministerul de Finanţe a publicat o listă cu 30 de regiuni supuse riscului falimentului, Krasnoiarsk fiind prima. Postul rus RBC estimează că multe dintre regiuni sunt în urmă cu plata taxelor federale, iar Gazpromul a declarat că dintre cele 83 de regiuni, doar 15 sunt la zi cu plăţile pentru gazul natural.

Kremlinul înţelege nevoia de echilibru între rezolvarea cererilor federale şi împiedicarea instabilităţilor sociale, iar guvernele regionale sunt prinse la mijloc. Acesta ar putea fi unul dintre motivele pentru care Siluanov crede că guvernul rus va seca fondurile pentru zile negre în 2016.

Cheltuielile Rusiei pe Apărare

O schimbare importantă în planificarea bugetar a Kremlinului este stagnarea în cheltuielile cu Apărarea. Bugetul pentru apărare al Rusiei a crescut stabil încă din 2011. Kremlinul a plănuit să extindă aceste cheltuieli din bugetul pe 2015 în cel din 2015 cu 20%, dar doar l-a crescut cu 10% din cauza dificultăţilor financiare.

Totuşi, Apărarea a fost singurul sector care nu a suferit tăieri bugetare. În 2016, bugetul va creşte cu doar 0,8%, la 3,145 de trilioane de ruble. Această sumă reprezintă jumătate din bugetul pe 2015, de 83,7 miliarde de dolari. Totuşi, rubla a scăzut cu aproape jumătate în ultimul an şi mare parte din cheltuielile din industria apărării din Rusia sunt în ruble, nu în dolari.

Cu bugetul Apărării rămânând la aproape acelaşi nivel, va fi complicat de decis cum să fie alocate fondurile, mai ales că obligaţiile Rusiei s-au extins în ultimul an, în Ucraina şi în Siria, pe lângă din ce în ce mai multe exerciţii militare, reprezentând contramăsuri la extinderea prezenţei NATO, dar şi Programul de Reînarmare planificat până în 2020.

Cheltuielile din Apărare pot fi împărţite în cinci funcţii: personal, întreţinere, antrenament, operaţiuni şi achiziţie (în special investiţie în programe tehnologice militare). Armata a declarat deja că potrivit proiectului de buget pe 2016, nu va reduce personalul şi că salariile militarilor vor creşte, acoperind alte două procente din buget. Cel mai probabil, fondurile alocate pentru mentenanţă nu vor fi tăiate nici ele, luând în considerare că o creştere a operaţiunilor necesită echipament militar suficient.

De asemenea, Rusia poate fi foarte creativă în alocarea fondurilor pentru fiecare operaţiune şi exerciţii prin abordarea altor bugete, cum ar fi cel de securitate naţională.

Totuşi, nu este clar cât de intense vor fi operaţiunile ruseşti în Siria sau în estul Ucrainei, în 2016. Kremlinul a declarat în septembrie că operaţiunile militare din Siria vor dura patru luni, adică se vor încheia în ianuarie. Mai mult, armistiţiul din estul Ucrainei rezistă destul de bine, iar Rusia ar putea să micşoreze prezenţa acolo într-o încercare de a scăpa de sancţiunile impuse de Uniunea Europeană.

Totuşi, Moscova are nevoie de fonduri gata să fie folosite dacă situaţia din Siria sau Ucraina se va schimba, creând nesiguranţă în ceea ce priveşte cât de mult va fi alocat pentru operaţiunile din 2016.

Rusia a lansat Programul ambiţios de Reînarmare, ce are ca scop cheltuirea a 770 de miliarde de dolari între 2011 şi 2020 (o medie de 77 de miliarde de dolari pe an). Programul este menit să ofere Armatei aproape orice echipament nou, în toate ramurile, după un deceniu de neglijare după căderea Uniunii Sovietice.

Însă programul este deja în urmă. Rusia a cheltuit 38 de miliarde de dolari în 2015, cea mai mare investiţie anuală de până acum. Este posibil ca programul să suporte tăieri şi mai mari în proiectul bugetar, mai ales că este singura zonă unde cheltuielile sunt flexibile. 

Kremlinul şi Armata rusă trebuie să decidă unde să-şi concentreze cheltuielile, fără achiziţii noi, în masă, de echipament. Acest lucru va degrada, eventual, armata rusă şi modul în care operează acasă şi peste hotare, deoarece echipamentul se învecheşte, conchide Stratfor.

Rusia



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite