„Europa creativă”. Pirkka Tapiola spune în ce condiţii Republica Moldova s-ar dezvolta mult mai bine

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Republica Moldova trebuie să se integreze în sectorul cultural şi creativ al UE, astfel încât piaţa culturală a Republicii Moldova să interacţioneze, să se dezvolte şi să înflorească alături de piaţa economică europeană.

Astăzi, cultura trebuie să-şi găsească locul alături de economie, deoarece creativitatea este motorul concurenţei şi cheia creşterii economice pe viitor. Dincolo de această necesitate, oamenii au nevoie de cultură şi creativitate, iar Europa reprezintă spaţiul ideal pentru materializarea aceastei dorinţe, apreciază Pirkka Tapiola, şeful Delegaţiei Uniunii Europene la Chişinău.

Prezent la seminarul regional privind potenţialul sectoarelor culturale şi creative din ţările Parteneriatului Estic „Conectează-te, Dezvoltă, Investeşte!”, organizat de Ministerul Culturii al Republicii Moldova şi Comisia Europeană, Tapiola a amintit că există un potenţial remarcabil pe plan artistic în Republica Moldova care are nevoie de încurajare şi dezvoltare continuă.

Oligarhii Moldovei se pot transfera din politică în cultură

În opinia sa, banii alocaţi sectorului artistic nu vor fi niciodată de ajuns, deoarece cultura, chiar dacă reprezintă un cost al UE la nivel strict tehnic, ea reprezintă, de principiu, o investiţie. În acelaşi timp, necesitatea dezvoltării sectorului cultural reprezintă o necesitate absolută pentru Uniunea Europeană. Oficialul european a explicat pe un ton umoristic că dacă oligarhii din politică ar trece în domeniul culturii, Republica Moldova s-ar dezvolta mult mai bine. „Trebuie să ne conectăm, să ne dezvoltăm şi să investim. UE este dedicată dezvoltării sectorului creativ şi artistic în Republica Moldova şi ar fi bine să nu uităm că aici există un potenţial cultural important”, a mai precizat Tapiola.

UE sprijină industria culturală

Catherine Magnant, director general pentru Educaţie şi Cultură la Comisia Europeană, a subliniat că industriile culturale şi creative trec printr-o serie de schimbări considerabile, fapt cauzat, în cea mai mare parte, de progresul tehnologiilor digitale. Magnat a precizat că Uniunea Europeană promovează sectoarele culturale în calitate de promotori ai angajării şi dezvoltării în conformitate cu Strategia 2020, menită să impulsioneze creşterea economică şi crearea de noi locuri de muncă. „Creativitatea ne defineşte ca oameni. Identitatea noastră este strâns legată de felul în care modelăm această creativitate, atât în viaţa noastră, cât şi în sfera afacerilor. Dacă vorbim de mediul privat care înţelege nevoia creativităţii, mai ales în secolul în care trăim, vorbim de competivitate pe plan cultural. În UE, industria culturală a crescut puternic şi, în prezent, contribuie la creşterea economică pe plan european”, a explicat Magnant.

Programul UE „Europa Creativă” sprijină sectoarele culturale şi creative. Republica Moldova şi Georgia s-au alăturat deja acestuia. „Europa Creativă” este un program european dedicat sprijinirii domeniilor creative, culturii şi audiovizualului cu un buget de aproape 1,5 miliarde de euro. În plus, Uniunea Europeană sprijină sectoarele culturii prin intermediul Parteneriatului Estic. A doua etapă a Programului Cultural al Parteneriatului Estic a fost lansată în primăvara acestui an şi contribuie la dezvoltarea capacităţilor necesare în ţările partenere în vederea elaborării unor strategii durabile pentru oraşele istorice, identificării şi analizării sectoarelor culturale şi de creaţie ale acestora, precum şi alăturării şi beneficierii de pe urma programului „Europa Creativă”.
Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite