Deputaţii continuă jocurile cu taxele locale: vor să anuleze plafoanele pe care tot ei le-au stabilit în decembrie şi să introducă alte restricţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deputaţii au înregistrat două iniţiative legislative prin care vor să anuleze plafoanele pentru 12 taxe locale pe care tot ei le-au stabilit anul trecut. Reprezentanţii autorităţilor locale consideră că proiectul elaborat de parlamentarii din coaliţia de guvernare este, de fapt, o nouă limitare a impozitelor

Ambele proiecte privind modificarea legislaţiei la capitolul taxe locale au ca subiect de bază eliminarea prevederilor privind plafonarea a 12 taxe locale votate de Parlament la finele anului trecut şi care recent au fost declarate neconstituţionale de către magistraţii de la Curtea Constituţională.

Revine taxa pe posesorii de câini

Prima iniţiativă aparţine deputaţilor comunişt şi prevede atât eliminarea plafonării impozitelor locale, cât şi reintroducerea taxelor pentru parcare, pentru evacuarea deşeurilor, pentru unităţile de transport, precum şi a taxei impuse posesorilor de câini.

Al doilea proiect legislativ a fost elaborat de Comisia Economie, Buget şi Finanţe şi este semnat de către reprezentanţii tuturor partidelor din Coaliţia Pro-Europeană. Documentul este mult mai complex şi prevede revizuirea mai multor articole din legislaţia fiscală modificate prin votul majorităţii parlamentare la finele anului trecut, inclusiv anularea plafonării taxelor locale.

O nouă plafonare a taxelor

Examinând proiectul, constatăm că anularea este una formală, deoarece legislatorii propun, de fapt, noi limite valorice pentru impozitele locale. Astfel, taxa maximă plătită de unităţile comerciale poate fi de cel mult cinci ori mai mare decât taxa minimă. În plus, consiliilor locale, deşi li se acordă dreptul de a majora taxele, li se impune şi o restricţie: ajustarea nu poate fi mai mare decât rata inflaţiei din anul precedent.

Viorel Furdui, directorul executiv al Congresului Autorităţilor Locale din Moldova (CALM), critică proiectul Comisiei economie, buget şi finanţe şi susţine că propunerile sunt contrare principiilor autonomiei locale şi nu ţin cont de realităţile şi diferenţele majore existente în diferite teritorii.

Indexarea propusă nu este, de fapt, o majorare, ci o ajustare la rata inflaţiei, lucru pe care autorităţile şi aşa sunt obligate să-l facă anual Viorel Furdul, director CALM

„Prin această formulă, sunt favorizaţi şi protejaţi agenţii economici mari, iar cei mici sunt în dezavantaj. În noile condiţii, autorităţile publice locale ar putea fi obligate să mărească taxele pentru companiile mici în aşa măsură încât taxa maximă să fie una rezonabilă pentru agenţii economici mari. Or, diferenţa reală dintre un agent economic care are o gheretă de 10 metri pătraţi şi unul care deţine un supermarket de 1.000 de metri pătraţi nu este doar de cinci ori, ci de 100 de ori! Oare ar fi corect ca primul să plătească, de exemplu, 500 de lei pe an, iar cel de-al doilea - doar 2.500?“, se întreabă juristul.

În opinia lui Furdui, este inacceptabilă şi restricţia care prevede că autorităţile locale nu pot majora anual cotele taxelor locale decât într-o proporţie egală cu rata inflaţiei din anul precedent.
„Este ceva aberant. Indexarea propusă nu este, de fapt, o majorare, ci o ajustare la rata inflaţiei, lucru pe care autorităţile şi aşa sunt obligate să-l facă anual pentru a nu rata veniturile necesare pentru a asigura funcţionarea normală a serviciilor publice locale. În plus, cum se va face indexarea în cazul unor taxe ce n-au fost aplicate o anumită perioadă (bunăoară, cota zero la impozitul pentru posesorii de câini)?“, constată Viorel Furdui.

„Curtea Constituţională nu trebuia să-şi bage nasul“

Deputatul democrat Valeriu Guma susţine că în toată lumea există o plafonare a taxelor locale şi ţara noastră nu ar trebui să fie o excepţie. „Noi am procedat corect atunci când am votat introducerea acestor limite, iar Curtea Constituţională nu trebuia să-şi bage nasul şi să declare neconstituţionale prevederile. E nevoie de o reglementare strictă pentru a preveni abuzuri din partea autorităţilor locale“, a declarat parlamentarul.

Noi am procedat corect atunci când am votat introducerea acestor limite, iar Curtea Constituţională nu trebuia să-şi bage nasul şi să declare neconstituţionale prevederile. Valeriu Guma, deputat democrat

Iurie Ţap, deputat PLDM, spune că, deşi a semnat iniţiativa legislativă şi este pentru o reglementare mai strictă a cotelor taxelor locale, nu sprijină unele prevederi din proiect. „Şi eu, şi partidul pe care îl reprezint vom cere ca în a doua lectură să fie eliminate prevederile ce ţin de diferenţa dintre cea mai mică şi cea mai mare taxă“, a menţionat legislatorul.

Adrian Lupuşor, directorul executiv al Centrului Expert-Grup, consideră că toată această poveste denotă calitatea joasă a procesului legislativ. „Schimbarea frecventă a legislaţiei este un semnal negativ pentru investitorii străini. Este şi o dovadă că e necesară consultarea tuturor părţilor interesate, înainte de adoptarea unor legi. Pentru că în cadrul acestor discuţii şi consultări se descoperă multe dintre erorile ce apar în legislaţie“, a explicat economistul.

Ce taxe ar putea fi anulate

Deputaţii vor să anuleze şi prevederea prin care membrii comisiilor parlamentare puteau fi „delegaţi“ în consiliile întreprinderilor cu capital majoritar de stat. Totodată, ar putea fi exclusă aplicarea taxei de 2% în cazul achiziţiei laptelui natural, impozit introdus la 1 ianuarie 2014 la toate tranzacţiile de procurare a produselor agricole. Ar urma să fie anulată şi prevederea prin care importul de tractoare şi altă tehnică agricolă a fost scutit de plata TVA.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite