UPDATE Avion dispărut. Un cadavru ar fi fost găsit cu vestă de salvare. Informaţii contradictorii în cazul aeronavei AirAsia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Avion dispărut. Un cadavru recuperat din Marea Java, miercuri, arată că victima ar fi purtat o vestă de salvare, ceea ce ar înseamna că avionul AirAsia nu s-a prăbuşit brusc, ci pasagerii ar fi timp să-şi pună vestele pe ei. Informaţia lansată a fost ulterior infirmată de un oficial al operaţiunilor de salvare, însă ridică numeroase semne de întrebare cu privire la circumstanţele accidentului aviatic din Marea Java.

UPDATE Sute de indonezieni, alături de rude şi apropiaţi s-au adunat în oraşul Surabaya pentru a aduce un omagiu victimelor zborului QZ8501. Oamenii au aprins lumânări şi au ţinut un moment de reculegere în memoria celor 162 de persoane aflate la bordul avionului AirAsia care s-a prăbuşit în Marea Java. 

Primarul oraşului indonezian, Tri Rismaharini, a declarat: „Să ne rugăm pentru familiile îndoliate ale celor de la bordul avionului. Să ne rugăm că aceasta va fi ultima tragedie pentru Surabaya.“ Toate festivităţile programate pentru Anul Nou din provincia Java au fost anulate. În capitala oraşului, Jakarta, locuitorii au început festivităţile pentru 2015 cu o rugăciune, în timp ce mai multe oraşe au anulat sau au scurtat petrecerile. 

UPDATE Primele două cadavre ale accidentului aviatic au fost aduse în Surabaya, fiind transportate în sicrie inscripţionate cu numerele 001 şi 002, deoarce victimele nu au fost identificate, scrie BBC. 

Celelalte cinci corpuri sunt la bordul unei nave care se îndreaptă către un port din apropierea oraşului Pangkalan Bun. Patru dintre victimele recuperate sunt de sex masculin şi trei de sex feminin, una dintre femei fiind o însoţitoare de zbor. Membrii familiei pasagerilor au fost rugaţi să prezinte mostre de ADN pentru a ajuta la identificarea victimelor. 

O femeie plânge, în timp ce se roagă pentru victimele zborului AirAsia FOTO Getty Images

image

UPDATE Până la această oră echipajele de salvare au reuşit să recupereze zece cadavre, însă operaţiunea este îngreunată de valurile foarte mari, vântul puternic şi de ploile torenţiale. Printre cele zece trupuri găsite până în prezent se numără şi cel al unei femei care poartă uniforma însoţitorilor de zbor, a declarat şeful operaţiunilor, Bambang Soelistyo, citat de CNN.

„Realitatea de a vedea corpurile recuperate şi unele dintre părţile aeronavei mele îmi rupe sufletul“, a scris CEO-ul companiei AirAsia, Tony Fernandes, într-un mesaj postat pe Twitter.  

Soldaţii indonezieni duc sicriele cu trupurile neînsufleţite ale victimelor zborului AirAsia QZ8501 FOTO Getty Images

image

UPDATE Niciunul dintre cadavrele recuperate în urma prăbuşirii zborului QZ8501 (AirAsia) în Marea Java nu purta vestă de salvare, potrivit celor mai noi informaţii oferite de un oficial al Basarnas, agenţie indoneziană care se ocupă de căutarea şi salvarea pasagerilor, declaraţie ce contrazice relatările anterioare potrivit cărora una dintre victime purta o astfel de vestă.

„A fost o victimă, un bărbat, şi o vestă de salvare. Au fost găsite separat. El nu purta vesta de salvare. Până acum, niciuna dintre victime nu purta vestă de salvare“, a declarat un oficial al operaţiunilor de salvare, Tatang Zaednuddin, citat de site-ul Detik.com.

Cu doar câteva ore în urmă, însă, acelaşi oficial a fost citat spunând că unul dintre cadavrele recuperate avea o vestă de salvare, ridicând întrebări cu privire la modul în care s-a întâmplat tragedia. „În această dimineaţă, am recuperat patru corpuri şi unul dintre ele avea o vestă de salvare“, a declarat iniţial Zaenudin, potrivit Reuters.  


Echipajele de salvare au descoperit, cu ajutorul sonarului, avionul AirAsia QZ8501 pe fundul Mării Java. De asemenea, până acum au fost recuperate câteva cadavre şi părţi din aeronavă. Nu se ştiu încă motivele prăbuşirii în apă a avionului, dar autorităţile indică spre vremea nefavorabilă.

Potrivit Reuters, un cadavru recuperat astăzi de echipele de căutare din Indonezia avea vesta de salvare pusă, ceea ce ridică semne de întrebare privind tragedia în care a fost implicată linia aeriană low-cost din Malaezia.

Până acum au fost recuperate şapte cadavre. Oamenii erau îmbrăcaţi complet, ceea ce indică faptul că aeronava Airbus A320-200 nu avusese probleme structurale înainte de a atinge apa. O bănuială a anchetatorilor e că avionul a intrat în oprire aerodinamică, din cauza vitezei prea mici şi a vremii nefavorabile.

Faptul că există un cadavru, cel puţin, cu o vestă de salvare arată că echipajul a avertizat pasagerii înainte ca avionul să atingă apa şi oamenii au avut timp să se pregătească. Avionul AirAsia a dispărut de pe radare după ce a cerut permisiunea de a urca pentru a evita norii de furtună. 

Vremea rea îngreunează operaţiunile de căutare

Vremea rea îi împiedica miercuri pe salvatorii indonezieni să reia operaţiunile de căutare în zona unde s-a prăbuşit avionul AirAsia, dispărut duminică în largul Indoneziei, la scurt timp după decolarea din oraşul Surabaya, relatează AFP.

„Facem faţă unor condiţii meteorologice nefavorabile. Ploile şi rafalele de vânt puternice ne împiedică să reluăm în această dimineaţă operaţiunile de căutare, care au fost suspendate pe timpul nopţii“, a declarat coordonatorul forţelor aeriene însărcinate cu căutarea aeronavei, S.B. Sypriyadi.

Sute de salvatori, militari şi poliţişti aşteaptă până când vremea se va ameliora.

Până în prezent au fost recuperate şase cadavre, a declarat Bambang Soelistyo, care conduce operaţiunile de căutare la locul prăbuşirii zborului QZ8501.

„Când vremea se va îmbunătăţi, vom transporta cadavrele la Pangkalan Bun, cea mai apropiată localitate care dispune de o pistă de aterizare“, a adăugat el.

Avionul companiei AirAsia (zborul QZ8501) a dispărut duminică la scurt timp după ce decolase din Surabaya, al doilea oraş din Indonezia, cu destinaţia Singapore. Căutările s-au concentrat în jurul insulelor Bangka şi Belitung, în Marea Java.

Drama AirAsia ridică problema echipării avioanelor cu sisteme de depistare în timp real

Problema monitorizării traseelor avioanelor este ridicată din nou de către specialişti în aeronautică, după catastrofa QZ8501, aceştia denunţând lipsa de apetit a industriei transportului aerian faţă de echiparea aeronavelor cu sisteme de localizare în timp real, relatează AFP.

După dispariţia - în continuare învăluită în mister - a zborului MH370 Malaysia Airlines cu 239 de persoane la bord, depistarea în timp real prin satelit a avioanelor ori trasmisia automată a datelor de zbor au fost citate ca piste prioritare.

Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI), un organism ONU, a decis să lucreze la soluţii în vederea unei mai bune monitorizări a traseelor avioanelor. Însă nu s-a stabilit nicio dată-limită, în contextul în care aceste sisteme reprezintă costuri suplimentare pentru companiile aeriene, multe dintre ele confrutându-se cu dificultăţi financiare.

Un cadavru şi fragmente din avionul AirAsia - zborul QZ8501 cu 162 de persoane la bord -, dispărut de pe radare duminică, au fost localizate marţi pe Marea Java de către echipe de căutare care survolau zona.

Vocile care cer schimbări imediat sunt mai insistente ca niciodată. Depistarea în timp real "nu va permite salvarea de vieţi, ci recuperarea fragmentelor şi cutiilor negre într-un interval de timp rezonabil, ar putea permite schimbări de ordin operaţional şi proceduri de securitate susceptibile să salveze vieţi", declară pentru AFP Scott Hamilton de la firma de consultanţă aeronautică Leeham Co.

„Mentalitate de gropar“

Epava zborului Air France 447, care efectua o legătură Rio de Janeiro-Paris, a fost localizată abia în aprilie 2011, la aproape doi ani de la accidentul care s-a soldat cu 228 de victime. Avionul a dispărut într-o zonă care nu era acoperită de radare şi a ajuns la 3.900 de metri adâncime, în ocean. Rudele victimelor au cerut, de asemenea, îmbunătăţirea localizării avioanelor pierdute deasupra oceanelor.

Într-un comentariu ostil, Scott Hamilton a acuzat OACI că "tergiversează, după (drama) MH370, obligaţiile de depistare în timp real. Cei care reglemetează aviaţia au faima tristă a unei mentalităţi de gropar, şi anume că nu este nevoie de ameliorarea securităţii atât timp cât nu mor oameni", scrie el.

Industria aeronautică se plânge de costul implicat de urmărirea prin satelit, dar pe de altă parte investeşte milioane de dolari ca pasagerii să beneficieze de servicii în bandă largă prin satelit, subliniază el.

Robert Man, un consultant în domeniul aviatic din Statele Unite, dă asigurări că firmele de transport aerian vor să "evite să acţioneze acum", în speranţa "ca, la sfârşitul anilor 2020, sisteme care au la bază utilizarea sateliţilor să fie mai bune, mai rapide şi mai ieftine".

"Eu nu văd industria implementând depistarea în timp real, dacă nu este obligată să o facă", aşa cum s-a întâmplat în cazul industriei maritime, subliniază el. În 1988, un amendament la Convenţia Internaţională pentru salvarea vieţii umane pe mare a impus ca obligatorie urmărirea în timp real a navelor, a insistat el.

Potrivit OACI, există deja soluţii tehnice la un preţ de sub 100.000 de dolari pe avion. Operatorul de satelit britanic Inmarsat a propus un serviciu de monitorizare elementar gratuit tuturor companiilor cu avioane de linie din lume.

Anumiţi experţi apreciază că este necesară totodată ameliorarea performanţelor balizelor ce emit semnale prin care se cere ajutor cu care sunt echipate avioanele şi ale transmiţătorilor de localizare de urgenţă (Emergency Locator Transmitter, ELT), care permit găsirea unei aeronave în caz de accident.

La fel ca în cazul zborului MH370, echipele de intervenţie par că nu au depistat semnalul ELT al avionului AirAsia. "Transmiţătorul nu a funcţionat, în pofida a ceea ce s-a întâmplat cu MH370. De ce nu primim nimic în incidente atât de grave ca acesta?", întreabă Gerry Soejatman, un consultant de la Jakarta. "ELT este cel mai bun, pentru moment. Dar trebuie să-l îmbunătăţim", este el de părere.

Alţii spun că este nevoie de răbdare. "În pofida faptului că a existat un consens asupra depistării în timp real după (drama) MH370, schimbările ar fi necesitat ceva timp să fie implementate, în orice caz mai mult de un an", declară Terence Fan, un specialist în aviaţie din Singapore.

[<a href="//storify.com/elenadumitru22/avion-airasia-disp-rut" target="_blank">View the story "Avion AirAsia dispărut" on Storify</a>]

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite