Forțele aeriene NATO au apelat la Finlanda pentru a învăța să opereze de pe autostrăzi, acțiune vitală pentru evitarea rachetelor rusești - FOTO

0
Publicat:

Accentul pus pe operațiunile pe autostrăzi reflectă interesul reînnoit al NATO de a putea distribui avioanele și personalul pentru a evita atacurile cu care bazele sale principale s-ar confrunta într-un război. Această amenințare are o nouă relevanță pe fondul situației din Ucraina și al utilizării pe scară largă de către Rusia a rachetelor cu rază lungă de acțiune și a dronelor, inclusiv pentru atacuri asupra bazelor aeriene.

Este pentru prima dată când aceste forțe aeriene se alătură exercițiului, iar când Typhoon-urile britanice și F-35A norvegiene au aterizat și au decolat pe un drum cu o singură bandă din centrul Finlandei, a fost o premieră pentru ambele avioane, relatează Business Insider. 

„Timp de 51 de săptămâni pe an este o șosea, dar timp de o săptămână sau două pe an o operează ca un aerodrom foarte îngust”, a declarat un pilot din Escadrila 41 de testare și evaluare a Marii Britanii, identificat ca „Jim”, într-un interviu publicat de Ministerul Apărării.

Chiar și pentru piloții calificați, aterizarea pe un drum înconjurat de o pădure deasă poate fi o provocare.

„Typhoon are un kit de navigație incredibil, așa că, de fapt, localizarea din acest punct de vedere este destul de ușoară, dar în timp ce zbori, este totuși destul de dificil să o localizezi inițial”, a spus Jim despre drum, descriindu-l ca fiind „asemănătoare cu o pistă obișnuită, doar că una foarte subțire”.

Pe măsură ce avionul coboară pe ultima sută de metri, „observi dintr-o dată că sunt copaci de o parte și de alta a ta și sunt destul de înalți”, a spus Jim.

În timpul unei aterizări, vântul care sufla peste drum a dispărut brusc sub linia copacilor, „așa că ai un fel de schimbare locală în aerul prin care zbori”, a spus Jim. „Corectarea pentru asta și asigurarea că aterizezi în continuare cu avionul în mijlocul pistei foarte înguste este o provocare, dar este perfect fezabil.”

După aterizare, avioanele au fost realimentate cu motoarele în funcțiune, o operațiune cunoscută sub numele de „realimentare la cald”, înainte de a decola din nou.

„Nu te puteai abține să nu stai și să te uiți în jur și să spui: „Da, stau pe un drum în mijlocul unei păduri din Finlanda într-un avion cu reacție». Așa că a fost destul de nebunesc, cu siguranță o premieră”, a declarat comandantul escadrilei, care nu a fost numit, într-un interviu separat.

„Realimentare la cald” între două F-35A norvegiene FOTO: Norwegian Armed Forces/Martin Mellquist
„Realimentare la cald” între două F-35A norvegiene FOTO: Norwegian Armed Forces/Martin Mellquist

O activitate zilnică normală

În anunțurile referitoare la această etapă, forțele aeriene britanice și norvegiene au invocat motive similare pentru realizarea ei.

În cazul britanicilor, antrenamentul a făcut parte din accentul pus pe Agile Combat Employment, un concept de operațiuni în care avioanele și aviatorii se deplasează din bazele lor principale pe termen scurt pentru „a depăși un adversar - pentru a supraviețui unui atac, a se dispersa în locații îndepărtate și a continua să opereze cu un sprijin minim”, a declarat serviciul într-un comunicat.

Generalul-maior Rolf Folland, șeful Forțelor Aeriene Regale Norvegiene, a declarat că posibilitatea de a opera de pe aerodromuri mici și autostrăzi „ne crește capacitatea de supraviețuire în război”.

Utilizarea „autostrăzilor drepte și largi din Finlanda înseamnă că putem dezvolta în continuare conceptul nostru de dispersie”, a declarat Folland într-un comunicat. „Scopul conceptului este de a face mai dificilă pentru un inamic să ne doboare avioanele atunci când se află la sol. Pentru ca un astfel de concept să funcționeze, trebuie să cartografiem toate posibilitățile și să le punem în practică”

Aterizarea pe autostrăzi nu este ceva nou - forțele aeriene ale NATO au practicat-o în timpul Războiului Rece - dar a primit mai multă atenție din partea forțelor aeriene occidentale care încearcă să contracareze amenințările reprezentate de armele cu rază lungă de acțiune desfășurate de Rusia și China.

Forțele aeriene americane, care dezvoltă Agile Combat Employment cu gândul la Pacific, au operat avioane pe autostrăzi în Europa de Est și au trimis avioane în Finlanda și Lituania în luna august pentru a exersa „mișcările proactive și reactive” în baze necunoscute.

Forțele aeriene poloneze au declarat luna aceasta că vor practica operațiuni pe autostradă pentru prima dată în ultimele două decenii. Forțele aeriene ale Marii Britanii intenționează, de asemenea, să exerseze utilizarea avioanelor sale F-35B pe autostrăzi, ceea ce SUA a făcut cu F-35B-urile sale.

Finlanda și vecina sa Suedia, a cărei cerere de aderare la NATO este în așteptare, au rămas concentrate pe operațiunile pe autostrăzi după prăbușirea Uniunii Sovietice, iar oficialii NATO spun că a lucra cu ele acum este esențial pentru a consolida capacitățile alianței ca răspuns la o nouă amenințare din partea Rusiei.

„Suedia are Agile Combat Employment mai bine decât orice altă forță aeriană din lume, iar noi vom exploata acest lucru”, a declarat anul trecut generalul James Hecker, comandantul Forțelor Aeriene ale SUA în Europa și al Comandamentului Aerian Aliat al NATO.

Comandantul Escadrilei 41 a lăudat Finlanda pentru că a oferit „briefinguri extinse” și „acces la unele dintre materialele lor de instruire” pentru a pregăti piloții britanici pentru ieșirile pe autostradă. Jim, pilotul escadrilei 41, a declarat că finlandezii sunt „experți în a face acest lucru, ca și cum ar fi o activitate zilnică normală pentru ei” și că exercițiul a fost „un mare pas înainte” pentru Typhoon-uri.

„Vorbim adesea despre capabilitate foarte mult pentru că este vorba de lucrurile cu care zburăm, deci toate armele și senzorii”, a spus Jim. „Ceea ce este grozav la asta este că este un mod cu adevărat nou de a utiliza avionul, de a ne îmbunătăți capacitatea de supraviețuire împotriva unei serii de amenințări moderne, operând din locații dispersate și, de asemenea, făcând asta în timp ce operăm foarte, foarte strâns cu aliații noștri.”

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite