Detalii noi despre dispariția Titan: Implozia, înregistrată de un dispozitiv militar secret

0
Publicat:

Minisubmersibilul Titan, dispărut de duminică în Atlanticul de Nord, a suferit o „implozie catastrofală” în adâncurile oceanului, a anunțat joi Paza de Coastă a SUA. Cele cinci persoane care au urcat la bord sunt considerate decedate. Conform unei noi informații, un sistem militar ultrasecret de detectare acustică a înregistrat un zgomot puternic în apropierea locului descoperirii rămășițelor.

Minisubmersibilul Titan FOTO Profimedia
Minisubmersibilul Titan FOTO Profimedia

Informația cu privire la înregistrarea posibilului zgomot al imploziei a fost dezvăluită de „Wall Street Journal” (WSJ), care citează oficiali implicați în căutările

Potrivit acestor surse, un sunet specific unei implozii a fost detectat de un sistem militar ultrasecret la scurt timp după dispariția Titan. Deși Marina SUA nu a putut stabili dacă zgomotul respectiv provenea într-adevăr de la Titan, totuși datele sale au ajutat la restrângerea zonei de căutare. De altfel, resturile au fost descoperite în apropierea locului detectării zgomotului.

Invocând motive de securitate națională, Marina SUA a cerut menținerea secretului asupra sistemului respectiv. Este vorba de un dispozitiv utilizat în mod normal pentru a detecta eventuale submarine inamice, informează WSJ.

Ce este o implozie catastrofală?

Minisubmarinul Titan, cu o lungime de aproximativ 6,5 metri, era aşteptat să reapară la suprafaţă peste şapte ore de la scufundare către epava pachebotului Titanic, duminică, dar contactul s-a pierdut în mai puţin de două ore de la plecare.

Analizând resturile găsite, Paza de Coastă a SUA prioritizează ipoteza unei „implozii catastrofale”.

„Cadrul de acostare şi un capac din partea din spate a submersibilului” fac parte dintre fragmentele găsite, precizează BBC, citându-l pe președintele Explorers Club, care are legătură cu comunitatea de scufundări și de salvare.

Resturile au fost descoperite de un vehicul operat de la distanţă la 1.600 de metri de prova Titanicului, care se află la aproape 4.000 de metri adâncime în Oceanul Atlanticului de Nord.

Garda de Coastă a SUA a declarat că primele elemente ale anchetei indică o „pierdere catastrofală a camerei de presiune”.

Ce este o implozie catastrofală? Opusul unei explozii, o implozie este atunci când un obiect se prăbuşeşte brusc şi violent în sine, spun experți pentru CNN, potrivit news.ro. La adâncimi mari, un submersibil este supus unei presiuni uriaşe şi chiar şi cel mai mic defect structural ar putea fi dezastruos.

„Deci, la acea adâncime, presiunea probabil este de peste 2 tone pe centimetru pătrat, de peste 350 de ori mai mare decât presiunea de pe Pământ. Orice mică fisură ar putea provoca o implozie imediată, ceea ce ar distruge vasul”, a explicat Tom Maddox, director executiv al Underwater Forensic Investigators, care a făcut parte dintr-o expediţie spre Titanic în 2005.

Căutările continuă

Una dintre întrebări este dacă echipajul a ştiut ce se întâmplă. Dar, cu o presiune atât de mare asupra minisubmersibilului, implozia s-ar fi produs într-o fracţiune de milisecundă.

O implozie catastrofală se produce la o viteză de peste 2.400 de kilometri pe oră, a subliniat pentru CNN Aileen Marty, ofiţer în rezervă al Marinei SUA şi profesoară la Universitatea Internațională din Florida.

În opinia ei, întreaga construcţie s-a prăbuşit înainte ca persoanele de la bord să realizeze că există o problemă.

Întrebat despre şansele de recuperare a membrilor echipajului, contraamiralul John Mauger, de la Paza de Coastă a SUA, a declarat că nu are „un răspuns în acest moment”, dar căutările continuă. „Este un mediu incredibil de neiertător acolo jos, pe fundul mării”, a afirmat el.

OceanGate, acuzată de neglijențe

De la începutul operaţiunilor de căutare, duminică, au apărut tot felul de detalii referitoare la OceanGate, inclusiv acuzații de o potenţială neglijenţă în ceea ce priveşte siguranţa minisubmersibilului său Titan, destinat turismului subacvatic.

O plângere datând din 2018 indică faptul că un fost director de operațiuni maritime al companiei, David Lochridge, a fost concediat după ce a avut îndoieli serioase cu privire la siguranţa submersibilului, scrie AFP, potrivit Agerpres.

Potrivit acestuia, un hublou din partea frontală a dispozitivului era proiectat să reziste până la o adâncime de 1.300 de metri, nu la 4.000 de metri.

James Cameron, indignat de ignorarea avertismentelor

Regizorul filmului „Titanic”, un avid explorator al solului subacvatic, a denunţat joi „avertismentele ignorate” cu privire la siguranţa minisubmersibilului Titan.

Titan a reprezentat o sursă de numeroase îngrijorări în mica lume a explorării subacvatice, a amintit Cameron, care a vizitat de numeroase ori epava pentru a produce „Titanic” (11 premii Oscar) în 1997.

Pasionat de scufundări, regizorul canadian a făcut o paralelă între acest nou accident şi scufundarea pachebotului, în 1912, un accident soldat cu moartea a circa 1.500 de persoane.

„Sunt impresionat de asemănarea cu catastrofa Titanicului, în care căpitanul a fost avertizat în mod repetat de prezenţa gheţii în faţa navei sale şi, totuşi, a condus cu viteză maximă într-un câmp de gheaţă într-o noapte fără lună”, a declarat Cameron într-o intervenție la postul de televiziune ABC News.

„Faptul că o dramă foarte asemănătoare, în care avertismentele au fost ignorate”, se produce „în acelaşi loc, este pur şi simplu uluitor. Este cu adevărat suprarealist”, a adăugat el.

Riscul unei implozii, o preocupare de „prim plan”

Riscul unei implozii reprezintă întotdeauna o preocupare de „prim plan” atunci când se construieşte un submersibil, a insistat James Cameron.

În 2012, regizorul „Titanic” a devenit prima persoană care s-a scufundat singur în adâncurile oceanului la bordul unui dispozitiv subacvatic proiectat chiar de el.

„Este coşmarul cu care cu toţii trăim de când am intrat în acest domeniu”, a insistat el, subliniind în același timp siguranţa impecabilă atinsă de majoritatea actorilor din domeniul explorării subacvatice.

Însă „multe persoane din comunitate au fost foarte îngrijorate” de Titan, a amintit el.

James Cameron s-a declarat cutremurat de moartea exploratorului francez Paul-Henri Nargeolet (77 de ani), care este una dintre cele cinci victime ale accidentului. Regizorul îl cunoştea de circa 25 de ani pe acest bărbat poreclit „Mr. Titanic” datorită numeroaselor sale scufundări în zona în care se află epava pachebotului.

„Îmi este aproape imposibil să accept că a murit tragic în această manieră”, a spus Cameron.

Celelalte persoane urcate la bord sunt patronul OceanGate, americanul Stockton Rush (61 de ani), omul de afaceri britanic Hamish Harding (58 de ani), magnatul pakistanezo-britanic Shahzada Dawood (48 de ani) și fiul său Suleman (19 ani). Costul unui bilet pentru expediție a fost de 250.000 de dolari.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite