Accidentul aviatic de la Tokio: piloții Japan Airlines nu au știut de incendiul din cabină până când însoțitorii de bord nu le-au spus

0
Publicat:

Piloții avionului Airbus A350 al Japan Airlines, care s-a ciocnit cu un avion mai mic pe aeroportul Haneda din Tokyo, nu au știut inițial că aeronava lor a luat foc, scrie BBC.

18 minute au trecut de la ciocnirea pe pistă și evacuarea ultimului pasager Foto Profimedia
18 minute au trecut de la ciocnirea pe pistă și evacuarea ultimului pasager Foto Profimedia

Un însoțitor de bord a fost cel care i-a informat despre incendiul din cabină, a declarat un purtător de cuvânt al Japan Airlines pentru sursa citată.

După aceea, evacuarea tuturor celor 379 de persoane aflate la bordul zborului 516 al Japan Airlines s-a desfășurat cu o precizie care a salvat viețile tuturor oamenilor de la bord.

Cinci din cele șase persoane aflate la bordul avionului mai mic al pazei de coastă, un Bombardier Dash-8, au murit.

"Imediat după ce avionul a aterizat, pilotul a simțit un șoc brusc și a pierdut controlul în menține avionul pe pistă. A avut loc un incendiu, dar piloții nu l-au descoperit la început și au aflat despre el [prin intermediul] însoțitorului de bord", a declarat purtătorul de cuvânt al JAL.

La bordul avionului se aflau trei piloți și 12 însoțitori de bord când a avut loc incidentul. Sistemul de anunțuri la bord al aeronavei a fost avariat, ceea ce a făcut ca echipajul să folosească megafoane și propriile voci pentru a oferi instrucțiuni strigând.

"Primul lucru pe care l-au făcut însoțitorii de bord [după ce și-au dat seama că există] pasageri care au au observat că avionul lor a luat foc a fost să îi facă să rămână calmi și să nu se ridice în picioare, ceea ce ar fi putut îngreuna foarte mult evacuarea. Sistemul de anunțuri era inutilizabil, așa că aceste instrucțiuni au fost făcute fără el."

Presa japoneză a descris evacuarea ca fiind un "miracol de 18 minute". Pasagerii și-au lăsat bagajele de mână, s-au repezit la ieșirile de urgență și s-au strecurat afară din avion înainte ca acesta să fie cuprins de flăcări.

"[În timp ce] fumul a început să intre în cabină și să se răspândească... însoțitorii de bord [au început să strige] la pasageri, [spunând]: «Lăsați lucrurile!», «Scoateți-vă pantofii cu tocuri înalte« și «Capul în jos»", a declarat purtătorul de cuvânt.

Cooperarea lor "a fost [cheia] pentru ca toți pasagerii [să poată] scăpa rapid și în siguranță", a adăugat acesta.

Autoritățile japoneze au declarat miercuri târziu că avionul pazei de coastă nu a fost autorizat să decoleze de pe pista de la Haneda. Avionul urma să livreze ajutoare umanitare în zonele afectate de cutremur.

Potrivit oficialilor, zborul JAL a fost autorizat să aterizeze pe pista 34R de la Haneda, în timp ce aeronavei pazei de coastă i s-a spus să "ruleze la punctul de așteptare C5" - un loc din sistemul de căi de rulare al aerodromului unde aeronavele așteaptă permisiunea de a intra pe pista activă pentru decolare.

Transcrierea comunicațiilor radio  arată că aeronava pazei de coastă a confirmat apelul de la traficul aerian de a rula la punctul de așteptare - ultima sa transmisie înainte de coliziune.

Transcrierile par să îl contrazică pe căpitanul avionului pazei de coastă - singurul dintre cei șase membri ai echipajului care a supraviețuit - care a declarat anchetatorilor că a primit permisiunea de a intra pe pista de aterizare de care se apropia avionul JAL.

BBC a găsit, de asemenea, informații care sugerează că este posibil ca seria de lumini de la punctul de așteptare respectiv să nu fi funcționat. Dar experții subliniază că există și alte indicii vizuale, cum ar fi marcajele cu vopsea, care ar arăta unde aeronava trebuia să se oprească înainte de pistă.

Scenele bine puse la punct din timpul evacuării pasagerilor avionului Japan Airlines contrastează puternic cu evacuările de aeronave care nu respectă cu strictețe protocoalele de siguranță.

În 2016, un Boeing 777 al companiei Emirates a aterizat forțat în Dubai, iar imaginile video au arătat scene haotice în care pasagerii încercau să își ia bagajele cu ei în timp ce fugeau spre toboganele de urgență. Echipajul a fost lăudat pentru eforturile lor de a evacua pasagerii și, din fericire, toți cei 300 de la bordul zborului din Dubai au supraviețuit.

Incidentul de marți este primul accident major în care este implicat un Airbus A350, unul dintre noile tipuri de aeronave construite în mare parte din materiale avansate, cum ar fi plasticul armat cu fibră de carbon.

Constructorul de aeronave trimite o echipă de specialiști pentru a asista la investigația Biroului japonez pentru siguranța transporturilor.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite