Viitorul motorului diesel, discutat la Berlin

0
Publicat:
Ultima actualizare:
diesel_getty

La Berlin s-au reunit, miercuri, marii producători auto din Germania la summitul Diesel. Invitaţia a fost lansată de ministrul federal al Transporturilor, Alexander Dobrindt şi de ministrul Mediului, Barbara Hendricks.

Summitul Diesel s-a încheiat cu succese pentru toţi. Constructorii auto au reuşit să evite obligaţia de a modifica radical tehnologia automobilelor cu motoare Diesel pe care le produc, un proces foarte costisitor. Premierii landurilor în care îşi au centrele de producţie marile concerne auto au reuşit astfel să se asigure că locurile de muncă ale angajaţilor de la aceste fabrici vor fi păstrate. 

Oraşele vor primi bani în plus pentru a reduce poluarea autobuzelor şi pentru a crea fluxuri de trafic mai inteligente, pentru a scădea efectele nocive ale circulaţiei rutiere asupra sănătăţii cetăţenilor. Iar politicienii de la Berlin au stabilit controale foarte aspre pentru 2018, reuşind astfel să-şi asigure liniştea necesară în cele şapte săptămâni câte mai sunt până la alegerile federale. 

Interdicţiile de circulaţie pentru maşinile pe motorină nu se mai iau deocamdată în calcul, Diesel-Germania poate respira uşurată.

Scopul reuniunii a fost adoptarea de măsuri menite să reducă emisiile nocive ale automobilelor cu motor Diesel. La discuţii participă şi reprezentanţi ai altor ministere şi oficii de resort din landurile federale, nu însă şi cancelarul Angela Merkel.  

Producătorii de automobile s-au aflat într-o situaţie incomodă la această reuniune. De de aproximativ doi ani sunt supuşi criticilor din cauza folosirii unor sisteme de manipulare a emisiilor poluante la motoare diesel, iar clasa politică e interesată de rezolvarea problemei. Industria auto oferă aproape 800.000 de locuri de muncă în Germania şi acoperă o cincime din întregul volum de export.

Sectorul auto are în mod tradiţional o influenţă masivă în Germania, mai ales în campanile electorale. Dar ambele părţi din coaliţia de guvernământ, Partidul Social Democrat (SPD) de centru-stânga, condus de Martin Schulz şi Uniunea Creştin-Democrată, partidul de dreapta (CDU / CSU) al cancelarului Angela Merkel, încearcă să ţină situaţia mai la distanţă, cu alegerile parlamentare care bat la uşă. „Angela Merkel încearcă să liniştească lucrurile înainte de alegeri, ăsta e principalul scop al summitului“, a spus Ferdinand Dudenhoeffer de la centrul de cercetare CAR, pentru televiziunea ARD. Cancelarul Merkel a fost criticată pentru că nu şi-a întrerupt vacanţa de vară pentru a participa la această întâlnire.

Guvernul german, de partea industriei auto

Mai multe oraşe din Germania analizează posibilitatea interzicerii în totalitate a circulaţiei vehiculelor pe motorină, pentru reducerea poluării. Guvernul Merkel s-a opus însă iniţiativelor în acest sens.

Şoferii vehiculelor cu motoare diesel riscă să fie vizaţi de interdicţii în oraşele Stuttgart, Düsseldorf, Hamburg şi München.

Guvernul de la Berlin a semnalat că nu este de acord cu decizii unilaterale luate de landuri sau oraşe în sensul interzicerii maşinilor diesel, angajându-se să insiste ca producătorii de vehicule să implementeze tehnologii mai ecologice.

Oraşul Düsseldorf a sesizat o instanţă federală administrativă pentru a cere permisiunea interzicerii circulaţiei vehiculelor cu motoare diesel. În Stuttgart însă, o instanţă susţine restricţionarea circulaţiei vehiculelor cu motoare diesel. Tribunalul administrativ din Stuttgart, capitala landului german Baden-Württemberg, a admis, vineri, o solicitare a organizaţiei ecologice Deutsche Umwelthilfe în sensul impunerii de interdicţii vehiculelor poluante. Instanţa a stabilit că impunerea de restricţii de circulaţie pentru maşinile cu motoare diesel constituie cea mai eficientă modalitate de protejare efectivă a cetăţenilor de efectele negative ale noxelor.

Decizia este reprezentativă pentru Germania şi pentru alte ţări din Uniunea Europeană, unde au apărut solicitări de interzicere a vehiculelor diesel deoarece nu respectă standardele comunitare privind poluarea. 

Experţii sunt de părere că industria germană auto trebuie să schimbe cât de curând macazul, pentru a nu pierde şi mai mult din prestigiu pe piaţa internaţională. Ferdinand Dudenhöfer crede că reuniunea de miercuri ar putea fi un bun prilej în acest sens. „Dar numai dacă va fi un summit real şi nu o reuniune menită a se găsi soluţii de reparare la automobilele Diesel, printr-un update de software“.

Expertul auto pledează pentru o privire spre viitor, ceea ce ar însemna renunţarea treptată la Diesel. Un summit pentru viitor ar presupune „lansarea unui semnal clar industriei cu privire la data începând cu care nu vor mai fi permise decât automobilele electrice, aşa ca în Norvegia, Franţa sau Anglia“. 

Cine va suporta costurile?

La summit se va discuta şi despre modul în care responsabilii politici pot sprijini rezolvarea problemelor cu care se confruntă industria auto. Au existat propuneri ca acest ajutor să fie finanţat din bani publici. Premierul landului Saxonia Inferioară, Stephan Weil, a propus să li se ofere beneficii celor care renunţă la automobilele Diesel şi îşi cumpără un autoturism Euro 6 sau unul electric. 

Dar sunt voci care spun că bani publici pentru cumpărarea de maşini nepoluante n-ar fi o soluţie optimă pentru contribuabili.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite