Ucraina folosește bombele ghidate franceze Hummer pe avioanele sale de luptă S-25 după ce a rămas fără rachete

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Flota ucraineană de avioane de atac la sol Su-25 Frogfoot, uzată în luptă, a rămas fără muniție neghidată, ceea ce reflectă numărul mare de misiuni și gama prolifică de ținte pe care aceste avioane au fost trimise să le vizeze, relatează publicația de specialitate „WarZone”.

Avion de atac SU-25 FOTO SHUTTERTSOCK
Avion de atac SU-25 FOTO SHUTTERTSOCK

Aceste aeronave se bazează acum pe arme ghidate cu precizie furnizate de Occident, o reflectare a cerințelor războiului care stimulează inovația în cadrul forțelor armate ucrainene. Un oficial de rang înalt al Forțelor Aeriene ucrainene, a făcut aceste dezvăluiri într-un interviu recent, oferind o privire fascinantă asupra războiului aerian cu Rusia.

Într-un interviu amplu acordat canalului în limba ucraineană al Radio Europa Liberă/Radio Liberty, Serhi Golubțov, șeful aviației din cadrul Comandamentului Forțelor Aeriene din Ucraina, a descris realitățile de pe câmpul aerian de luptă, precum și o parte dintre planurile sale în legătură cu integrarea avionului de luptă de fabricație americană F-16 furnizat de mai multe țări europene și așteptat să înceapă să sosească în această vară.

De un interes deosebit este dezvăluirea potrivit căreia rezervele de rachete neghidate Zuni furnizate de Occident și care au fost integrate pe Su-25 (Frogfoot în codificare NATO) ucrainene, s-au epuizat. Transferul a 4.000 de rachete Zuni către Ucraina a fost confirmat pentru prima dată în ianuarie 2023, fiind parte a unui pachet de ajutor american în valoare de 3 miliarde de dolari, care a inclus 50 de vehicule de luptă pentru infanterie M2 Bradley.

„La începutul războiului, aveam o mulțime de muniții neghidate pentru aceste avioane de atac la sol; le-am epuizat în primul an, după care partenerii noștri au început să ne transfere munițiile lor neghidate, în special rachete Zuni”, a explicat Golubțov.

În ceea ce privește rachetele Zuni, „obișnuiam să folosim și noi o sumedenie, dar de acum nu mai există astfel de rachete în lume. Reluarea producției lor nu mai are sens din cauza tranziției către muniții de înaltă precizie".

Până acum nu era cunoscut faptul bombele Hammer asistate de rachete au fost integrate pe Frogfoot, confirmându-se anterior doar că acesta erau utilizate pe MiG-29 Fulcrum și, după câte se pare, și de Su-27 Flanker. De altfel, Hammer este prima muniție occidentală ghidată cu precizie despre care se știe că este folosită de avioanele ucrainene Su-25.

Din punct de vedere tactic, Hammer se potrivește deja foarte bine cu Su-25. Aceasta poate fi lansată la altitudine joasă, unde Su-25 are și cele mai mari șanse de supraviețuire, și unde racheta o ridică asupra țintelor de pe front din față. Anterior, Su-25 adoptau anumite tactici pentru a adăuga o rază de acțiune suplimentară rachetelor lor neghidate, însă introducerea bombelor Hammer crește distanța de lansare și furnizează în același timp o armă mult mai dificil de doborât, adaptată în mod specific la profilurile de lansare la altitudine joasă. Capacitatea sa de a urca de la punctul de lansare este un aspect cu care munițiile cu planare lansate într-o manieră similară nu pot concura.

Golubtsov apreciază combinația dintre Su-25 și Hammer ca fiind „foarte eficientă” precizând că, pe lângă livrarea lunar de către Franța a 50 de astfel de bombe, există un angajament de a furniza cel puțin încă 300.

Ce alte muniții ghidate folosește Ucraina

În ceea ce privește celelalte arme ghidate de precizie furnizate de Occident Ucrainei, Golubtsov spune că racheta AGM-88 High-speed Anti-Radiation Missile (HARM) este încă folosită „zilnic”, dar că forțele rusești s-au adaptat la prezența acesteia prin oprirea radarelor de apărare aeriană și/sau prin schimbarea frecvențelor de operare.

Bomba GBU-39/B Small Diameter Bomb (SDB) este considerată o armă deosebit de utilă datorită dimensiunilor sale mici, care o face mult mai greu de interceptat de către apărarea aeriană rusă. În același timp, un avion individual poate fi încărcat cu mai multe SDB, permițând astfel lovirea mai multor ținte pe misiune. Capacitatea lor de a plana zeci de kilometri este, de asemenea, în mod evident, un mare avantaj.

Rapoartele anterioare au sugerat că SDB s-a dovedit, de asemenea, deosebit de rezistent la bruiaj. Potrivit unui articol din The Washington Post de luna trecută, care citează evaluări interne confidențiale ale Ucrainei, „aproape 90 la sută dintre bombele [de mic diametru] lansate și-au atins ținta”.

Pe de altă parte, eficacitatea muniției comune de atac direct este restricționată de cantitățile limitate disponibile Ucrainei. Se știe că Ucraina a primit până acum doar versiunea cu rază de acțiune extinsă (JDAM-ER), ale cărei stocuri erau deja foarte limitate.

Ucraina a început să producă propriile bombe cu planare

Ca răspuns la diminuarea stocurilor de JDAM, precum și la superioritatea numerică uriașă a Rusiei în ceea ce privește munițiile ghidate de precizie, Golubțov a confirmat că Ucraina produce în prezent pe plan intern propriile sale muniții de ghidare de precizie/bombă cu planare. Acestea urmează să fie testate „în câteva săptămâni”, spune el, precizând că, în acest moment, „suficiente” aeronave au fost adaptate pentru transportarea de muniții JDAM, sugerând că noile bombe ghidate ucrainene vor fi încărcate pe aceleași aeronave, drept răspuns la armele rusești din aceeași clasă.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite